Zmiany w regulaminie MotoGP - Motogen.pl

Zmiany dotyczą głównie przepisów dyscyplinarnych, kwalifikacji, procedury startowej oraz regulaminu technicznego. Poniżej prezentujemy listę zmian.

Kary i kwestie organizacyjne
W tym sezonie zdarzyło się sporo sytuacji, w których zawodnicy zachowywali się nieprzepisowo, a czasami nawet doprowadzali do wypadków. Dorna postanowiła wprowadzić zapisy dotyczące karania takich zawodników. Już w dotychczasowym regulaminie wachlarz działań zaradczych był duży, ale kary albo cechowały się niewspółmiernością do popełnionego wykroczenia, albo w praktyce nie przyznawano ich wcale. Od przyszłego sezonu zawodnicy muszą liczyć się z możliwością przyznania punktów karnych. Za pojedyncze przewinienie będzie można otrzymać od jednego do dziesięciu takich punktów. W przypadku osiągnięcia odpowiedniej ich liczby zawodnik może zostać ukarany w następujący sposób:

 cztery punkty karne: start z końca stawki w kolejnym wyścigu;
 siedem punktów karnych: start z pit lane w kolejnym wyścigu;
 dziesięć punktów karnych: dyskwalifikacja w kolejnej rundzie.

Po osiągnięciu dziesięciu punktów konto będzie zerowane, a punkty liczone od nowa.

Zmiany w procedurze startowej są raczej kosmetyczne. Dotychczas otwarcie pit lane sygnalizowano zielonym światłem przy wyjeździe na nitkę toru, a od przyszłego sezonu będzie ono komunikowane również zieloną flagą. Zrezygnowano z informowania o zakończeniu okrążenia rozgrzewkowego za pomocą czerwonej flagi. Po pojawieniu się tablicy z informacją, że do startu okrążenia rozgrzewkowego pozostała jedna minuta, koce grzewcze będą musiały  zostać natychmiast zdjęte.

Jakiś czas temu pisaliśmy o zmianie w rozgrywaniu kwalifikacji MotoGP – także w związku z tym pojawiły się dodatkowe zapisy w regulaminie. Żeby wziąć udział w sesji kwalifikacyjnej, zawodnik będzie musiał przynajmniej w jednym z wolnych treningów osiągnąć minimalny wymagany czas, który wynosi 107% czasu najszybszego zawodnika. Jest jednak odstępstwo od tej reguły. Zawodnicy zastępczy będą mogli wystartować w pierwszej sesji kwalifikacyjnej, nawet jeśli nie uda im się osiągnąć pułapu 107% czasu najszybszego zawodnika. Wynik uzyskany podczas sesji rozgrzewkowej nie zadecyduje już o tym, czy zawodnik będzie mógł wziąć udział w wyścigu, czy nie.

Zmienił się również przepis dotyczący zapalania czerwonych świateł znajdujących się na ogonie motocykla. Są one używane za każdym razem, gdy wyścig odbywa się w warunkach zmniejszonej widoczności. Od przyszłego sezonu obowiązek pamiętania o ich użyciu będzie spoczywał na pracownikach teamu.

Zniknie wymóg powiadamiania teamu o karach za falstart. Stosowna informacja pojawi się na prostej startowej oraz na monitorach z wynikami wyścigu.

Zniesiona zostanie minimalna kwota kary finansowej, którą dyrekcja wyścigu może nałożyć na zawodnika. Dotąd wynosiła 500 euro. Nowe przepisy określają tylko maksymalny wymiar kary, który jest ustalony na 50 000 euro.

Regulamin techniczny MotoGP
Od sezonu 2013 nie będzie można stosować felg wykonanych z włókna węglowego. Teamom CRT zostanie zabronione korzystanie z tarcz hamulcowych o średnicy innej niż 320 mm. Było to dozwolone w sezonie 2012.

Zmiany obejmą także alokację opon. Zawodnicy będą mogli użyć jedenastu tylnych opon zamiast dziesięciu. Otrzymają bowiem możliwość zamontowania dodatkowej, miękkiej opony z tyłu. W sezonie 2012 zmiany odnoszące się do opon były opcjonalne i dozwolone na Phillip Island, Sepangu oraz Walencji i dotyczyły przedniego ogumienia.

Przy okazji wprowadzenia tego przepisu oficjalny dostawca opon udostępni „miększe” mieszanki dla teamów CRT.

W sezonie 2014 ma wejść w życie procedura homologująca „zamrożone” specyfikacje silników. Nie będzie jednak dotyczyła motocykli CRT. Oznacza to, że teamy, które używają silników tej samej marki, będą mogły dysponować jednostkami o różnych specyfikacjach.

W roku 2015 ma zostać wprowadzony limit cenowy na hamulce i zawieszenia. Dorna zastanawia się również nad określeniem maksymalnych kosztów serwisowania tych części.

Regulamin techniczny Moto3 i Moto2
Od nowego sezonu wszystkie quick-shiftery używane w motocyklach Moto2 będą musiały zostać zatwierdzone przez komisję techniczną.

Zmieni się także alokacja opon w klasie Moto2. Limity, które zostaną wprowadzone od 2013 roku, dają możliwość użycia do ośmiu przednich i do dziewięciu tylnych opon w dwóch specyfikacjach podczas jednej rundy. Zatem zwiększono limit przednich opon o jeden.

Wprowadzono także zmiany w zapisach dotyczących przednich numerów startowych w obu klasach. Od nowego sezonu między cyframi numeru startowego należy zachować 10-milimetrowe odstępy, a tło numeru nie może być odblaskowe.

Przepisy Moto2 i Moto3, które zaczną obowiązywać od 2014 roku
Dorna chce sprawować większą kontrolę nad silnikami w klasie Moto3. Dlatego od sezonu 2014 silniki będą przydzielane losowo przez organizatora serii. Po przekroczeniu limitu kilometrów jednostki pozostaną w teamie, ale zabronione zostanie ich serwisowane w celu ponownego użycia. Podczas przyszłorocznej rundy w Katarze planowane jest przedstawienie limitu silników dla klas Moto2 i Moto3.

W trakcie GP Kataru dowiemy się również, jakie będą maksymalne limity cenowe dla maszyn Moto3, a także dla ram i głównych komponentów motocykli Moto3 i Moto2.

Regulamin techniczny dla wszystkich klas
Tutaj pojawiły się zmiany mające obowiązywać od sezonów 2014 i 2015. Już w przyszłym roku Dorna zaprezentuje nowy model kostki do pomiaru czasu, który będzie również przekazywał informacje o ewentualnych flagach wywieszonych na torze. Oczywiście wiąże się to z koniecznością montowania przez teamy kompatybilnych wyświetlaczy. W sezonie 2013 będzie to rozwiązanie opcjonalne, a od roku 2014  obowiązkowe. Dzięki niemu zawodnik może skupić się na jeździe, a nie na wypatrywaniu flag.

Również od 2014 roku w motocyklach klasy Moto2 obowiązkowo będzie montowana sonda lambda w nowej specyfikacji.

W sezonie 2015 zmienią się warunki homologacji opon. Nowe zasady będą przedstawione podczas rundy w Katarze.

Pozostałe zmiany
Komisja zaakceptowała wszystkich zawodników CRT, którzy zostali zgłoszeni na prowizorycznej liście. Z dzikimi kartami w MotoGP pojadą: Michel Pirro na Ducati (podczas rund na torach Jerez, Mugello i Misano) oraz Martin Bauer, który wystartuje w Brnie z teamem Schwarz & Bronnen, pochodzącym z Austrii.

Po przeanalizowaniu opisanych zmian widać, że Dorna nadal stara się robić wszystko, aby MotoGP stało się przede wszystkim bardziej przystępne cenowo, a to z kolei przyciągnęło nowe teamy oraz zawodników. Dobrym posunięciem jest uregulowanie kwestii kar. Pozostaje tylko pytanie, czy będą one współmierne do przewinień – już w tym sezonie nie zawsze się to udawało.

 

Pełny tekst regulaminu wraz z wprowadzonymi zmianami znajdziecie na oficjalnej stronie FIM.

Autor: Wojciech Grzesiak