-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Yamaha SZR660 (1995-2001) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Yamaha SZR660 (1995-2001)

Przepis na Yamahę SZR660 wydawał się genialny: weź sprawdzony japoński silnik, upakuj go w sportowe podwozie, powierz stylizację Włochom i sprzedawaj w dobrej cenie. Sukces będzie murowany. Niestety, w praktyce nie wszystko poszło zgodnie z planem…

Podwozie było bardzo udane i miało zapas na co najmniej drugie tyle mocy (ciekawostką był przedni zacisk hamulcowy marki Brembo). Niestety silnik wywodzący się z off-roadowej Tenere 660 był zbyt powściągliwy. Do 100 km/h, sprzęt był żwawy, potem kierowcę czekała tona frustracji –SZR660 wyraźnie tracił wigor. Maksymalna prędkość obrotowa 7250 obr./min. powodowała duże wibracje a odcięcie zapłonu było płynne, jak uderzenie w pionową ścianę.

 

Yamaha SZR660...

 

Ponadto coś złego wydarzyło się ze stylistyką. O ile przód wyglądał całkiem fajnie, o tyle mocno przekombinowany tył dowodził, że włosi najprawdopodobniej przedawkowali szynkę parmeńską polewaną winem wytrawnym. Gdyby stylistyką zajęło się Lego wynik i tak byłby lepszy. Co ciekawe, przykład Ducati Supermono pokazywał, że potrafią stworzyć sportowego singla wzbudzającego pożądanie. Mizerne 48 KM Yamahy wobec 75 KM generowanych przez jednocylindrówkę Ducati będącą bazą do serii Sound Of Singles, (jednej z klasy wyścigowych z lat 90.) było nad wyraz skromne. Oczywiście SZR660 nie miał aspiracji wyczynowych, ale te 10-15 KM więcej byłoby akuratne…

 

Motocykl sprzedawał się średnio. Największe zainteresowanie wzbudził w krajach Beneluksu a szczególnie Holandii – co wydaje się nieco dziwne – wydawał się stworzony na kręte górskie drogi Europy Południowej. Od strony praktycznej, SZR660 ma sporo plusów, głównie dla niskich i drobnych osób: jest mały, wąski, zwrotny i bardzo lekki ale było to okupione brakiem miejsca dla osób wysokich. Metr osiemdziesiąt wydaje się wartością graniczną.

 

Osiągi pozwalają na poruszanie się na kategorię A2, są też oddawane progresywnie i w sposób przewidywalny. Pojazd otrzymał skuteczne hamulce, duży potencjał do szybkiej jazdy po ciasnych winklach, ma także pewne wady. Lusterka są bezużyteczne – widać w nich głównie ramiona. Gwałtowne przymykanie przepustnicy powoduje duży moment hamujący silnika zrywający w ekstremalnych sytuacjach przyczepność tylnego koła – w złożeniu w zakręcie ma to kluczowe znaczenie z punktu bezpieczeństwa jazdy dlatego wymaga dużej precyzji dozowania.

 

Mimo kontrowersyjnej oceny, Yamaha SZR660 to charakterny i fajny sprzęt szczególnie, jeśli mieszkacie w górach albo w pobliżu toru kartingowego i nie myślicie o turystyce motocyklowej. Od strony technicznej motocykl nie miał typowych wad. Jednak konstrukcja (singiel) oraz sposób eksploatacji powoduje przyspieszone zużycie konstrukcji (dużo egzemplarzy wymaga remontu głowicy, wymiany korbowodu). Jeśli to zrobicie, pojazd odwdzięczy się bezawaryjną jazdą z dużym urokiem korzystania z mocnego dolnego zakresu obrotów silnika.

 

Biorąc pod uwagę, że ceny używanych egzemplarzy oscylują w przedziale 3-5 tysięcy złotych a motocykl coraz rzadziej spotykany jest na drogach – Yamaha wydaje się ciekawym materiałem na youngtimera.

Dane techniczne

Producent Yamaha (Belgarda)
Klasa Sportowy
Okres produkcji 1995-2001
Miejsce produkcji Włochy
Silnik singiel 5v chłodzony wodą
Rozrząd SOHC
Pojemność 659 cm³
Moc 48/35 przy 6500
Moment obrotowy 55 Nm przy 5500 obr./min
Skrzynia biegów 5 stopniowa sekwencyjna
Opona przednia 120/70/17
Opona tylna 150/60/17
Długość 2040 mm
Szerokość 740 mm
Wysokość 1140 mm
Wysokość siedzenia 770 mm
Masa własna 159 kg
Pojemność baku 14 l

 

 

 

Więcej o motocyklach Yamaha

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści