-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Suzuki GSX600F "imbryk" z lat 1988-1997 Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Suzuki GSX600F "imbryk" z lat 1988-1997

Suzuki GSX600F był produkowany przez 16 lat. Jedyna istotna modyfikacja nastąpiła w 1998 roku i obejmowała całkowitą zmianę wyglądu (owiewki, reflektory, siedzenie). Motocykl po zmianach zyskał przydomek „jajko” i nim zajmiemy się wkrótce. Teraz pragniemy wziąć pod lupę GSX600F z lat 1988-1997 czyli pojazd, który za sprawą charakterystycznego wyglądu zyskał przezwisko „imbryk”.

Dlaczego tak? Wystarczy spojrzeć na boczny profil Suzuki by zrozumieć. GSX600F zadebiutował w 1988r. Z założenia był pojazdem sportowym. Pełna owiewka, sportowa pozycja z daleko wysuniętą kierownica i podnóżkami umieszczonymi nieco z tyłu, niezłe czterotłoczkowe hamulce z dwiema tarczami z przodu oraz stabilne zawieszenie umożliwiały szybką jazdę. Silnik o mocy 86 KM całkiem nieźle radził sobie z ważącym 225 kg. Dlaczego tak dużo?

 

Sześćsetka powstała na bazie większej, cięższej i mającej nieco bardziej turystyczny charakter 750. Na potrzeby 600 zmieniono tylną część (nieco zmniejszono): kanapę, osłony oraz dodano nowy reflektor, wahacz oraz oczywiście jednostkę napędową. Zawieszenie, rama, oraz osłony czołowe i boczna pozostały takie same w obydwu motocyklach.

 

Jazda GSXem była bardzo przyjemna. Niezłe osiągi połączone ze sportową ale nie ekstremalną pozycją, wygodnym siedzeniem, przyzwoitą ochroną aerodynamiczną oraz sporym zasięgiem (19 zbiornik wystarczał na pokonanie przebiegu ok 300 km) sprawiły, że po motocykl chętnie sięgali niezbyt zamożni użytkownicy preferujący dynamiczną turystykę.

 

Stabilne podwozie, solidna konstrukcja, duża podaż używanych motocykli oraz pancerny silnik z chłodzeniem powietrzno-olejowym sprawiają, że do dzisiaj motocykl chętnie zmienia właściciela. Co ciekawe, ta sama jednostka po modyfikacjach trafiła do Suzuki Bandit. To szesnastozaworowy czterocylindrowiec z dwoma wałkami rozrządu. W zasadzie jest pozbawiony słabych punktów poza napinaczem rozrządu, który lubi się zaciąć.

 

Suzuki wyposażyło Katanę (bo pod taką nazwą pojazd sprzedawany był w USA) w tylne zawieszenie z pełną regulacją oraz klasyczny widelec teleskopowy o średnicy 41 mm. Motocykl w ciągu produkcji doczekał się kilku zmian: w 1989 roku przeniesiono mocowanie ssania z okolic gaźników na kierownicę. Klamka hamulca otrzymała regulację a silnik nowe wałki rozrządu. Producent postanowił przeprojektować koła z sześcioramiennych na trójramienne, zmieniając także tarcze z przodu na pływające a płaszcz tłumików wykonywano odtąd ze stali nierdzewnej. W 1990 roku GSX otrzymał nowsze gaźniki z większą o 2mm średnicą (33mm) oraz inną pokrywę rozrządu. W 1992 do silnika trafiły pojedyńcze dźwigienki zaworowe oraz skorygowano przełożenia skrzyni biegów. Do 1997 roku Katana przetrwała już w niezmienionym stanie, poza schematami lakierowania.

 

Suzuki GSX600F po modyfikacji z 1989 roku...

 

Motocykl za sprawą niskiej ceny uzyskał miano „najtańszego 200 km/h”, co pokazuje, że potencjał modelu zarówno marketingowy jak i sportowy jest obiecujący. Katana miała kilka słabych punktów: korodowało wszystko ze stali-układ wydechowy, rama. Powłoki lakiernicze na osprzęcie są wyjątkowo słabej jakości. Duże owiewki boczne zwiększały koszty naprawy w przypadku wywrotki. Część użytkowników narzekała na niezbyt czytelny prędkościomierz. Nasi czytelnicy wspominają także o standardowych przypadlosciach olejakow: pocenie sie oringow kanalow olejowych z przodu przy głowicy, trudnym rozruchu po długim postoju i apetycie na olej (dzięki KenLee!)...

 

Dzisiaj ceny Suzuki GSX600F z pierwszej generacji są różne, ale rzadko przekraczają kwotę 6 tysięcy złotych. Ładnie utrzymany pojazd z pierwszych roczników zaczyna powoli zyskiwać na wartości, chociaż status klasyka psuje nieco wciąż duża podaż egzemplarzy naprawianych przez „wioskowych kowali” na sztukę i sprzedawanych za bezcen. Jesteśmy pewni, że z czasem ceny sensownych sztuk znacznie wzrosną i będzie to fajna propozycja na youngtimera do użytku na codzień. Jego właściwości użytkowe i trwałość mechaniczna są bowiem zaskakująco duże…

 

DANE TECHNICZNE

  • SILNIK: Czterocylindrowy, rzędowy, czterosuwowy, chodzony powietrzem. Rozrząd typu DOHC, cztery zawory na cylinder, cztery gaźniki o średnicy przelotu 33mm, rozrusznik elektryczny, alternator o mocy 360W Średnica cylindra/skok tłoka 62,6/48,7 mm, pojemność skokowa 599 cm^3, stopień; sprężania 11,3:1. Moc maksymalna 63kW (86KM) przy 11 000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 58,5Nm przy 9600 obr/min.
  • PRZENIESIENIE NAPEDU: Wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, sześciostopniowa skrzynia biegów, łańcuch rolkowy typu o-ring.
  • PODWOZIE: Stalowa boczna, widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 41mm, wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym Hamulce: przód-dwie pływające tarcze o średnicy 290 mm, tył- tarcza o średnicy 250mm. Ogumienie: przód - 110/80 V17, tył - 140/80 V 17.
  • WYMIARY I MASY: Długość całkowita 2160 mm, rozstaw osi 1440mm, wysokość siodła 750mm, pojemność zbiornika paliwa 19 dm^3, masa własna(gotowy do drogi) 225kg. Dopuszczalna masa całkowita 405 kg.
  • OSIĄGI: Prędkość maksymalna 215km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy, średnie zużycie paliwa 5,3 litra na 100 km.

 

 

Więcej o motocyklach Suzuki
...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści