-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Suzuki GS500E (1989-2004) oraz GS500F (2004-2007) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Suzuki GS500E (1989-2004) oraz GS500F (2004-2007)

Suzuki GS500E pojawiło się w 1989 roku jako zgrabny naked, kontynuator serii GS400/GS450, których korzenie tkwiły jeszcze w końcu lat 70-tych. Mimo to, pojazd zachwycił uniwersalnym charakterem, świeżością stylistyczną, świetną relacją ceny do jakości oraz niesamowitą wszechstronnością.

Ten naked średniej klasy był wyjątkowo zwinny, całkiem dynamiczny jak na swoją pojemość, poręczny i generował na tyle przyzwoite osiągi, że nie było większego wstydu poruszać się w towarzystwie jednośladów o znacznie większej mocy. Podzespoły takie, jak hamulce, osprzęt czy drobiazgi karoseryjne wykorzystano z innych modeli Suzuki, co znacznie zmniejszyło cenę produkcji. Nowością było zgrabne połączenie tego wszystkiego w atrakcyjną całość oraz układ napędowy zaprojektowany na bazie wspomnianych silników z GS400/GS450.

 

Suzuki GS500E...

 

Dwucylindrowa jednostka napędowa generowała 46 KM przy 9200 obr./min. oraz 39 Nm przy 7800 obr./min. Układ przeniesienia napędu odbywał się za pomocą sześciobiegowej przekładni i finalnie łańcuchem. Przy masie własnej 192 kg pozwalało to na rozpędzenie się do 185 km/h oraz przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 5,4 s.

 

Suzuki był niewielkim i wyjątkowo przyjaznym motocyklem szczególnie w niższym zakresie obrotów. Dlatego chętnie wybieranym przez początkujących, kobiety oraz motocyklistów powracających do jazdy jednośladem po dłuższej przerwie. Wyeksponowana rama nawiązująca do aluminiowych konstrukcji serii GSX-R była wykonana ze stali, co miało pewien wpływ na  pewną „nadwagę” pojazdu. Siedzenie ma opinię średnio wygodnego, szczególnie dla pasażera – zbyt pochylone, twarde i o zbyt małej powierzchni. Pojazd w latach 90-tych był jednym z najchętniej wykorzystywanych przez kurierów w Polsce.

 

Zmiany obejmujące GS500 były niewielkie: w 1991 r zmieniono tylny amortyzator, w 1993 przednie zawieszenie otrzymało możliwość regulacji napięcia wstępnego sprężyn, w 1996 zaczęto malować jednostkę napędową na srebrno w miejsce dotychczasowej czerni a w 2000 roku zegary oraz kształt zadupka doczekały się liftingu. W 2004 roku, obok wersji E zaczęto oferować model „F” wyposażony w pełną obudowę, nawiązującą do serii GSX-R. Był to także rok wycofania z produkcji modelu bez owiewki. Suzuki GS500F przetrwało w produkcji 3 kolejne lata – rok 2007 był ostatnim w którym pojawił się w salonach.

 

Suzuki GS500 dał się poznać jako trwały i niezwykle mało wymagający pojazd. Zaniedbania serwisowe znosi godnie i przez dłuższy czas. Rozsądna eksploatacja i opieka serwisowa skutkuje bezawaryjnymi przebiegami grubo ponad 100 tys./km. W starszych egzemplarzach problemem jest korozja (rama, spawy oraz układ wydechowy), niska jakość powłok lakierniczych, oraz problem z przepustnicami (co może sprawiać kłopot z uruchomieniem silnika dłuższym postoju). Z powodu nieco zbyt długiego szóstego przełożenia użytkownicy często montują zębatki o mniejszej liczbie zębów na wałku napędowym.

 

Suzuki GS500F...

 

Oferta Suzuki GS500E/F jest bardzo szeroka. W sieci znajdziemy egzemplarze wyposażone w kufry, akcesoryjne owiewki czołowe, inne posiadają sportowe wydechy i akcesoria. Warto wspomnieć, że w wielu państwach odbywały się puchary markowe Suzuki GS500E. Mnóstwo szkół jazdy także korzystało z GSa. Jeśli znajdziemy zadbany egzemplarz z pewnością będzie to doskonały pojazd do codziennych dojazdów do pracy oraz weekendowych wycieczek. Ceny zaczynają się od kwoty 2 tysiące złotych za jeżdżący egzemplarz do 7 tysięcy złotych za model F z końca produkcji.

 

 

 

Więcej o motocyklach Suzuki

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści