-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Suzuki DR750 / DR800 Big (1988-1999) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Suzuki DR750 / DR800 Big (1988-1999)

Suzuki DR Big został zaprezentowany w 1988 roku, jako 750. Po dwóch latach doczekał się modernizacji, w efekcie uzyskując między innymi większą pojemność. Osiemsetka pozostała na rynku przez kolejnych dziewięć sezonów, aż do 1999 roku. Swojego czasu największy seryjnie produkowany singiel był dość popularnym motocyklem. Jak oceniamy go z perspektywy 20 lat od zakończenia produkcji?

Zmiany

Pierwsze dwa lata Suzuki DR750 Big przetrwał bez zmian silnika. Oprócz seryjnego top case’a i centralnej podstawki w 1989 r zmianom uległ wzór lakierowania oraz co ma większe znaczenie, tylny bęben hamulcowy zastąpiono tarczą. Po roku okazało się, że motocykl wymaga kilku większych zmian. Przede wszystkim zwiększono skok tłoka, pozostawiając taką samą moc 50 KM. Nieznacznie wzrósł moment obrotowy, ale silnik zdecydowanie zyskał na jego przebiegu. Zmieniono także łożyska główki ramy i przełączniki na desce rozdzielczej. W 1991 korekta objęła układ wydechowy, który otrzymał dwie końcówki. DR zyskał nowy, mniejszy,  jednoczęściowy zbiornik paliwa, większe rury przedniego zawieszenia a z nazwy usunięto przydomek „Big” zwiększono także średnicę przedniej tarczy. Do końca produkcji Suzuki pozostało bez większych zmian…

 

Przedni błotnik to pomysł Suzuki, a nie jak się powszechnie uważa BMW...

Mr "Big"

Suzuki DR800Big jak wskazuje przydomek jest…dużym motocyklem. Wysoko umieszczona kanapa (860 mm), obszerny błotnik i zbiornik paliwa przechodzący w owiewkę. Do tego wszystkiego motocykl zatankowany waży 220 kg, które będą wymagały nieco techniki i trochę siły, żeby po wywrotce w terenie postawić go do pionu. Pod względem stylistycznym Big jest bardzo podobny do pozostałych enduro produkowanych w ostatnim dziesięcioleciu XX w. Kanciasty, toporny, minimalistyczny w kwestii deski rozdzielczej i posiadający sporą dzielność terenową. Jedynym wyróżnikiem jest duży błotnik przedni zintegrowany z owiewką. Tak fajnych i „idiotoodpornych” sprzętów już się nie robi…

Błędy

Motocykl posiada kilka idiotycznych rozwiązań: plastikową osłonę przedniej tarczy, która po intensywnej jeździe w upały potrafi stopić się, jakby była z masła. Big w wersji 750 ma ponadto dość mocno problematyczny sposób odpalania: należy wcisnąć sprzęgło, dźwignię dekompresatora oraz przycisk rozrusznika. Wymaga to przyzwyczajenia i co najmniej 3 rąk. Ponadto dźwignię ssania umieszczono przy gaźniku, dopiero w „800” trafiła na kierownicę. Przydałby się także wskaźnik paliwa…ale to w zasadzie jedyne wady motocykla.

Napęd

Silnik okazuje się wyjątkowo trwały jak na singla – tłok często wymaga wymiany po 50 000 km, chociaż znamy przypadki bezawaryjnego przebiegu rzędu 100 000 km. Jak dbasz, tak masz – warto tutaj wspomnieć, że DR jako sprzęt o chłodzeniu powietrzno-olejowym wymaga częstej kontroli jego poziomu. Generalnie DR zużywa olej, szczególnie przy większych przebiegach. Jednostce napędowej możemy także zarzucić spore wibracje, które przenoszą się na układ napędowy. O korekcji tego stanu zębatkami (w tym montaż do 800 tylną zębatkę z 750 napisano na forach doktoraty). Globalnie po prostu są drgania i kropka. Ten typ tak ma. Warto przy okazji zaopatrzyć się w klej do gwintu. Wspomniane wibracje powodują, że mnóstwo śrub w czasie eksploatacji wymaga dokręcenia.

Do turystyki?

Skok zawieszeń 240 mm z przodu i 220 mm z tyłu dobre wartości, umożliwiające sprawną jazdę w terenie (o ile oczywiście nie traktujemy DR jako typowej crossówki czy przeprawówki), dojazdy z bagażami na biwak czy dalsze trasy drogami o kiepskiej nawierzchni. Na drogach utwardzanych przy ostrzejszej jeździe przód mógłby być nieco bardziej twardo zestrojony - ma tendencję do nurkowania przy ostrych hamowaniach.

 

DR 800 Big - zwraca uwagę solidna płyta chroniąca silnik...

 

Moc silnika umożliwia turystykę w dwie osoby i bagaż bez obaw o wyprzedzanie. W turystyce pomaga owiewka skutecznie chroniąca do mniej więcej 130 km/h. Hamulce można określić mianem poprawnych. Ani wybitne, ani słabe – ot standard lat 90 w tej klasie; mają za to dobrą dozowalność.

Pozycja kierowcy jest wygodna, swobodna, ale w wersji 750 kanapa wydaje się zbyt twarda. Modele wyposażone w silnik o pojemności 800 ccm po 91 roku są wolne od tej wady.

Zasięg

Suzuki uwielbia drogi gruntowe. Szutry z niewielkimi nierównościami są wręcz jego środowiskiem naturalnym. A jak wypada konsumpcja? Większość współczesnych turystycznych enduro wymaga tankowania maksymalnie po 300 km. W DR przy spokojnej jeździe można zejść do poziomu 5 l/100 km. Przy pojemności zbiornika 29 litrów (!!!) oznacza to zasięg rzędu blisko 600 km. Ostrzejsza jazda powoduje, że co 100 km pozbywamy się 8 l/100 km. Nawet w takiej sytuacji zasięg 350 km wydaje się imponujący. Niestety, dotyczy to tylko wersji sprzed 1991 roku.  W nowszych pojemność zmniejszono do 25 litrów. Szkoda.

Jakość

Z wad możemy wymienić dość kiepską jakość lakierowań, plastików, korozję układu wydechowego (zwłaszcza przed 1991 rokiem), i niezbyt wysoką jakość wykonania ogólnie, w sensie nadwozia, zastosowanych materiałów, precyzji wykonania itp. Nie ma dramatu, ale są motocykle z tamtych lat o większej jakości. Łożyska główki ramy także nie grzeszą trwałością. I to w zasadzie większość wad.

 

Poza nimi, motocykl jest mechanicznie trwały, charakterny, wygodny, ma niezłe właściwości terenowe, a za sprawą dużego zasięgu, nadaje się do turystyki w regiony, w których rzadko występują stacje benzynowe. Co ciekawe, wyposażony w kufry i gmole będzie doskonałym kompanem do ekstremalnie dalekich wyjazdów w dzikie kraje.

Naszym zdaniem

Który model byśmy polecili? Chyba powyżej 1991 r. ale wyposażony w starszy zbiornik paliwa. Ważne, żeby motocykl był w możliwie ładnym stanie wizualnym i technicznym. Ceny DR750/800 Big są zróżnicowane, a motocykl coraz rzadziej występuje w ogłoszeniach. Za ładny stan trzeba zapłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprzęty w kiepskiej kondycji nie powinny przekraczać 3 tysięcy złotych.

 

Czy warto kupić ten model jako przyszłego klasyka? Naszym zdaniem tak. To bardzo charakterystyczny i charakterny sprzęt - co ciekawe przedni błotnik (tzw.dziób) zadebiutował w takiej formie właśnie dzięki Suzuki a nie BMW z serii R/GS. DR Big będzie super poręcznym wakacyjnym klasykiem z przełomu lat 80 i 90 na urlop w Bieszczadach, Rumunii czy dzikich ostępach Rosji. Polecamy!

Dane techniczne

  • SILNIK: Jednocylindrowy, czterosuwowy, chodzony olejem i powietrzem .Rozrząd typu OHC, cztery zawory na cylinder, gaźnik Mikuni o średnicy przelotu 33mm, rozrusznik elektryczny. Średnica cylindra/skok tłoka 105/85 mm, pojemność skokowa 779 ccm. Moc maksymalna 50KM przy 6 600 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 59 Nm przy 5400 obr/min.
  • PRZENIESIENIE NAPEDU: Wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, pięciostopniowa skrzynia biegów, łańcuch rolkowy typu o-ring.
  • PODWOZIE: Rama stalowa, pojedyncza, zamknięta, widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 41mm i skoku 240mm , wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym i skoku 220 mm. Hamulce: przód - pojedyncza tarcza o średnicy 280 mm, tył - tarcza o średnicy 250mm. Ogumienie: przód - 90/90 ZR 21, tył - 130/80 ZR 17
  • WYMIARY I MASY: Długość całkowita 2365 mm, rozstaw osi 1510mm, wysokość siodła 890mm, pojemność zbiornika paliwa 25 l, masa własna (gotowy do drogi) 222kg. Dopuszczalna masa całkowita 425 kg.
  • OSIĄGI: Prędkość maksymalna 160 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy, średnie zużycie paliwa 6 litrów na 100 km.

 

 

Więcej o motocyklach Suzuki
...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści