-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Suzuki DR650 enduro z lat 90 (1990-2002) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Suzuki DR650 enduro z lat 90 (1990-2002)

Suzuki DR650 to typowa konstrukcja dla lat 80 i 90 – ma sporo cech typowych dla pojazdów enduro: duży skok zawieszenia, mocny, jednocylindrowy silnik, a także powściągliwość pod względem wyposażenia. Jednak za sprawą mocy i masy legitymuje się całkiem dużą dzielnością turystyczną, o ile oczywiście, jest to turystyka podrzędnymi i gruntowymi drogami. Stąd nazwa "dual-purpose" wydaje się idealnym określeniem opisującym prezentowany sprzęt...

Suzuki DR650 zadebiutował w 1990 roku zastępując popularnego i zbliżonego technicznie DR600. Nie był tak wielki, jak DR BIG, tak zwinny, jak DR350 ale dysponował osiągami, pozwalającymi dotrzymać kroku kolegom na GS500E, chociaż użytkownicy narzekają na zbyt długie przełożenie najwyższego biegu. Jego dzielność terenowa była obiecująca, chociaż masa 165 kg (gotowy do drogi) była pewnym utrudnieniem. Jednak stosunkowo wygodna pozycja, obszerna jak na enduro kanapa czyniły go doskonałym pojazdem na dalsze wycieczki po kiepskich drogach. Bezdroża Rumunii? Przejazd przez Mazury z wyłączeniem dróg asfaltowych? A może wycieczka opuszczoną linią kolejową? Wszystkie takie pomysły DR650 spełniał ochoczo zabierając jednocześnie sprzęt biwakowy i akcesoria turystyczne właściciela.

 

 

Od strony technicznej wypadał nowocześnie względem standardów w klasie: chłodzony olejem i powietrzem jednocylindrowy silnik z czterozaworowową głowicą, dwoma świecami na cylinder, zasilany podciśnieniowym gaźnikiem o średnicy 40 mm. W modelach po 96 roku tuleje cylindrowe zostały pokryte warstwą węglików mających zmniejszyć tarcie a w konsekwencji zwiększyć trwałość jednostki napędowej. Szkoda, że nie zdecydowano się na konstrukcję z suchą miską olejową.

 

Podwozie to klasyka klasyk, jedynym odstępstwem jest tylny amortyzator z tłumieniem gazowym z osobnym zbiorniczkiem gazu. W układzie hamulcowym pracują dwie tarcze – układ choć nie wybitny całkiem nieźle daje sobie radę z zestawem kierowca, motocykl, „manele biwakowe”.

Pod względem trwałości pojazd wypada przyzwoicie, chociaż widać, że na jakości wykonania mocno oszczędzano. Często pojawia się korozja na wszystkich elementach stalowych. Kiepską opinię ma gaźnik oraz uszczelka pod cylindrem której słaba trwałość powodowała kosztowne do usunięcia, wycieki oleju. Kolejnym istotnym mankamentem jest szybko zużywające się tarcze sprzęgła. Dla odmiany silnik jest wyjątkowo trwały jak na singla a osiągi i hamulce lokują DR650 w czubie swojej kategorii…

 

Suzuki DR650 kosztuje pomiędzy 3 a 9 tysięcy złotych. Cena mniej od rocznika bardziej uzależniona jest od stanu i przebiegu pojazdu. Czy warto wziąć pod uwagę powyższy model? Naszym zdaniem tak. Ostatnio ceny klasycznych enduro zaczynają powoli piąć się do góry. Jeśli traficie DR w oryginalnym malowaniu, ładnym stanie a do tego lubicie wyskoczyć na wycieczkę-będzie to doskonały pomysł

 

Historia Modelu

 

  • 1990 Prezentacja Suzuki DR 650, zastępującego DR 600. Ma jednocylindrowy silnik chłodzony powietrzem i olejem o mocy 46 KM. Silnik odpalany kopniakiem. Dostępna jest także uboższa, DR 650 R (typ SP 41 B) mającą mniejszą inną owiewkę...
  • 1991 Do oferty wchodzi DR 650 RSE z rozrusznikiem elektrycznym.
  • 1992 DR 650 R (typ SP 44 B) ze zmniejszonym zbiornikiem paliwa, (17 zamiast 21 l), nową kanapą i bardziej offroadowym charakterem...
  • 1994 Wszystkie modele DR650 wyposażane są w elektryczne rozruszniki. Wersja RE (typ SP 45 B) ma silnik od RSE oraz twardsze zawieszenie z R…
  • 1996 Na drogi wyjeżdża DR 650 SE (typ SP 46 B) z przekonstruowanym silnikiem, moc zmniejszono do 44 KM i kilkoma wysokościami siedzenia. Wydech ma tłumik ze stali nierdzewnej.
  • 2002 DR 650 SE otrzymuje grafikę zbliżoną do DR-Z-em 400. To ostatni rok produkcji modelu…

Dane techniczne

  • SILNIK: Jednocylindrowy, czterosuwowy, chodzony olejem i powietrzem .Rozrząd typu OHC, cztery zawory na cylinder, gaźnik Mikuni o średnicy przelotu 40mm, rozrusznik elektryczny, Moc maksymalna 46KM przy 6 400 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 55 Nm przy 4600 obr/min.
  • PRZENIESIENIE NAPEDU: Wielotarczowe sprzęgło w kąpieli olejowej, pięciostopniowa skrzynia biegów, łańcuch rolkowy typu o-ring.
  • PODWOZIE: Rama stalowa, pojedyncza, zamknięta, widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 43mm i skoku 260mm , wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym o skoku 260 mm. Hamulce: pojedyncza pływająca tarcza o średnicy 290 mm z przodu, tarcza o średnicy 240mm w tylnym kole.
  • WYMIARY I MASY: Długość całkowita 2255 mm, rozstaw osi 1490mm, wysokość siodła 885mm, pojemność zbiornika paliwa 17 l, masa własna (gotowy do jazdy) 165kg. Dopuszczalna masa całkowita 355 kg.
  • OSIĄGI: Prędkość maksymalna 156 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, średnie zużycie paliwa 3,7-7,7 litra na 100 km.

 

 

Więcej o motocyklach Suzuki
...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści