-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Youngtimer w pigułce: Honda NSR125R (1988-2003) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Youngtimer w pigułce: Honda NSR125R (1988-2003)

W 1988 roku do sprzedaży trafił bardzo istotny motocykl – mimo, że miał skromną pojemność, za sprawą niewielkiej masy i mocnego silnika mógł wprowadzić w kompleksy wiele maszyn sportowych. NSR125 bo o niej mowa dla jednych była narzędziem do amatorskiego ścigania, dla innych pierwszym krokiem w drodze do świadomej, motocyklowej doskonałości.

Dlaczego w ogóle zajmujemy się Hondą NSR125? Bo to świetny motocykl. Setki amatorów mocnych wrażeń wyciskały z niej ostatnie soki wyprzedzając na krętych, górskich trasach motocykle sportowe o dużo większej mocy, inni próbowali swoich sił na torze (szczególnie na kartingach do dzisiaj NSR pokazuje swój potencjał), a jeszcze inni traktowali ten jednoślad jako przyjazny sprzęt na co dzień.

 

 

 

Dlaczego tak się dzieje? NSR125 ma jak większość sportów Hondy z początku lat 90-tych dwie twarze: przyjazna, wygodna, neutralna, jeśli jeździmy nią spokojnie oraz generator adrenaliny, jeśli zabierzemy ją w warunki, w których powstała, czyli np. na track daye. Poruszanie się w granicy maksymalnej mocy i momentu obrotowego sprawia, że mamy wrażenie obcowania przynajmniej z sześćsetką.

 

Honda NSR125 powstała w 1988 roku, w dwóch wersjach. Jako „R” z pełną owiewką oraz „F” jako naked z prostokątnym reflektorem. Mocny silnik i duże nawiązania do wyczynowych konstrukcji z lat 80-tych skutkowały jednym z najbardziej udanych i mocnych modeli dostępnych na rynku. Co ciekawe, pierwsza połowa lat 90-te do dominacja Hondy w klasie 125 ccm czyli w serii, która obecnie została zastąpiona przez Moto3.  NSR posiadała silnik o mocy 28,5 KM przy 10500 obr./min. i generującym 19 Nm przy 9000 obr./min.

 

Ciekawostką był układ dolotowy wyposażony w zawór membranowy oraz wydech z zaworem RC-Valve (jego działanie miało zmieniać czasy otwarcia okna wydechowego). Mimo, że dwusuwy znane są z relatywnie niewielkiej trwałości jednostka napędowa Hondy cieszy się dobrą opinią a części są dobrze dostępne.

Silnik współpracował z sześciostopniową przekładnią. Masa motocykla wynosiła ok 140 kg dla wersji obudowanej oraz 132 kg dla „golasa”.

 

NSR125 w wersji SP...

 

JC20 – typ NSR 125 produkowany w latach 1988 – 1993

JC22 – oznaczenie NSR 125 produkowanego w latach 1993 – 2002

 

W 1993 nastąpił face-lifting modelu, który otrzymał owiewkę i malowania podobne do ówcześnie produkowanych modeli sportowych, szczególnie CBR600F. W zależności od przepisów kraju docelowego moc Hondy była blokowana, ale wersja otwarta pozwalała osiągnąć 160 km/h a do 100 km/h przyspieszała w czasie poniżej 7 sekund. Wraz z face-liftingiem pojawiła się model specjalny NSR125SP, z charakterystycznym żółto-ciemnym malowaniem. Był to motocykl produkowany jako baza do serii wyścigowych; zmieniono w nim elektronikę sterującą, układ wydechowy, zawieszenia i układ elektryczny.

 

Honda NSR125 pojawiła się w salonach po raz ostatni w 2003 roku – została zastąpiona przez CBR125R. Dzisiaj ceny NSR125 są różne. Motocykl w kiepskim stanie znajdziemy za kwotę znacznie poniżej 2 tysięcy złotych. Zadbane sztuki z niewielkim przebiegiem mogą przekraczać nawet 8 tysięcy złotych, ale trzeba pamiętać, że to jeden z najbardziej trwałych dwusuwów o pojemności 125 ccm a osiągi które oferuje są niedostępne dla aktualnych czterosuwowych konstrukcji.

 

Naszym zdaniem to fajny pomysł na cofnięcie się w czasie i zbudowanie niskobudżetowej wyścigówki do „ostrych upałów” po torach kartingowych. Oczywiście z możliwością powrotu do serii. Co ciekawe, ceny pierwszych roczników NSR szczególnie w malowaniu  „Rothmans” na zachodzie zaczęły znacznie wzrastać…

 

Dane techniczne

  •     Rodzaj silnika: dwusuwowy, chłodzony cieczą
  •     Liczba cylindrów: 1
  •     Rodzaj rozrządu: zawór membranowy, zawór wydechowy
  •     Pojemność skokowa: 124,8cm³
  •     Średnica cylindra/skok tłoka: 54mm/54,5mm
  •     Moc maksymalna: 21KW/28KM przy 10500 obr/min
  •     Maksymalny moment 19Nm przy 9000 obr/min
  •     Skok zawieszenia przód, tył: 118mm, 125mm
  •     Wysokość siodełka: 790mm
  •     Długość: 2075mm
  •     Szerokość: 670mm
  •     Skrzynia biegów: 6-stopniowa
  •     Pojemność zbiornika paliwa: 13l
  •     Rezerwa: 2,9l
  •     Rozmiar opon przód, tył: 100/80/17 52T, 130/70/17
  •     Masa pojazdu gotowego do jazdy: 140kg (132kg wersja F)
  •     Rozstaw osi: 1345mm
  •     Rodzaj napędu: łańcuch
  •     Średnie zużycie paliwa: 4-7l/100km
  •     Przyspieszenie 0-100 km/h: 7s
  •     V-max: 160km/h
Więcej o motocyklach Honda

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści