-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Testy Testy motocykli - recenzje, opinie, zdjęcia i komentarze Yamaha YZF-R3 - sportowy sznyt i dobre osiągi Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Laboratorium

Yamaha YZF-R3 - sportowy sznyt i dobre osiągi test, opinie i oceny

W tej klasie w ostatnich latach widzimy pewne ożywienie. To bardzo dobrze, bo w pewnym momencie w ofercie niektórych producentów alternatywą dla dychawicznych 125 były tylko sześćsetki. Teraz mieliśmy okazję sprawdzić jedną z najmocniejszych przedstawicielek kategorii A2: dwucylindrową trzysetkę Yamaha YZF-R3.

Yamaha YZF-R3 zaskakuje. Pozytywnie. Nie tylko swoją całkiem atrakcyjną powierzchownością. Okazuje się, że pod owiewkami zgrabnej Yamahy skrywa się całkiem pokaźny kawałek ciekawej technologii. YZF-R3 napędza dwucylindrowy silnik, co już stanowi niemały ewenement w tej klasie. Smaczku dodaje fakt, że to wcale nie taki zwyczajny dwucylindrowiec. Konstruktorzy pokusili się w tym przypadku o sporo finezji, wprowadzając niezbyt powszechne rozwiązanie.

Offsetowy twin

Twin Yamahy to silnik offsetowy. Co to znaczy? Że cylindry nie są ustawione bezpośrednio nad wałem korbowym, a nieco z przodu. Powoduje to, że przy GMP (górnym martwym położeniu tłoka) korbowód nie jest ustawiony prostopadle względem wału korbowego. Zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w początkowej fazie nie generuje takiej energii, jak w fazie późniejszej. Przez to spora część energii tracona jest na mało efektywny początek obrotu wału. Ustawienie offsetowe pozwala wykorzystać maksymalnie najwyższą energię spalania na najbardziej efektywną część obrotu wału korbowego. Takie rozwiązanie pozwala jeszcze lepiej wykorzystać potencjał silnika z tak niewielkiej w sumie pojemności.

 


Wykorbienia wału przesunięte są względem siebie o 180°. Przekłada się to nie tylko na charakterystykę, zbliżoną do silnika w układzie widlastym, ale też podobny dźwięk. Kiedy przyglądamy się tym i kolejnym szczegółom specyfikacji technicznej, mamy przeświadczenie, że inżynierowie Yamahy nie zbudowali tego motocykla tylko z elementów, które od dawna walały się po magazynie, ale podeszli do tego projektu bardzo poważnie. I naprawdę jestem w stanie uwierzyć ich zapewnieniom, że mała Yamaha, choć produkowana w fabryce w Indonezji, jest pełnoprawnym członkiem rodziny R.

Supersport na co dzień

Zdaniem Yamahy - YZF-R3 jest supersportem do użytku codziennego. Jej geometrię i konfigurację trójkąta podnóżki-siodło-kierownica utworzono tak, że nawet osobnik o moim wzroście (186 cm) ma poczucie pełnej ergonomii, mimo siodła umieszczonego 780 mm nad ziemią. Oczywiście R3 nie jest dużym motocyklem, ale nie będziemy czuć się na niej ciasno.

 

Yamaha YZF-R1  Yamaha YZF-R1  Yamaha YZF-R1


Jakość wykonania i materiałów nie budzi zastrzeżeń. Nikt nie zaprzecza, że podwozie Yamahy to tylko stalowa rama typu Diamond. Zastosowanie tu lekkich stopów znacznie podniosłoby koszty produkcji. Dlatego też stalowy jest także asymetryczny wahacz tylnego koła. Mimo to z masą 169 kg R3 jest o 20 kg lżejsza od swojej większej i mocniejszej siostry R6.

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

Strony:

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Redaktor naczelny
Oceń ten materiał:
Zobacz galerię

Yamaha YZF-R3 w teście MOTOGEN.

40
zdjęć
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści