Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Wymiana uszczelki pod głowicą; naprawa głowicy Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Wymiana uszczelki pod głowicą; naprawa głowicy

Wymiana uszczelki pod głowicą jest konieczna w zasadzie z dwóch przyczyn. Pierwsza: przegrzanie głowicy prowadzące do jej zdeformowania lub pęknięcia. Problem ten pojawia się, kiedy motocykl jeździ na bardzo ubogiej mieszance lub ma niesprawny układ chłodzenia. Stwarza to poważne ryzyko dostania się

Wymiana uszczelki pod głowicą jest konieczna w zasadzie z dwóch przyczyn. Pierwsza: przegrzanie głowicy prowadzące do jej zdeformowania lub pęknięcia. Problem ten pojawia się, kiedy motocykl jeździ na bardzo ubogiej mieszance lub ma niesprawny układ chłodzenia. Stwarza to poważne ryzyko dostania się płynu chłodniczego w obieg oleju, co może nieść za sobą bardzo duże koszty. Druga przyczyna, mniej ryzykowna dla zdrowia naszego silniczka, to po prostu wycieki oleju (w silnikach z chłodzeniem powietrzno-olejowym lub powietrzem) na zewnątrz silnika. W obu przypadkach trzeba zdjąć głowicę i odpowiednio się przygotować do naprawy.

 

Przede wszystkim czystość
Cały silnik, a przynajmniej jego górę musimy dobrze umyć, pozbywając się olejowo-piaskowego błota, resztek oleju i innego brudu. Zlewamy, oczywiście, stary olej i zaopatrujemy się w nowy, wraz z filtrem. W silniku chłodzonym cieczą niedopuszczalne jest zostawienie starego oleju. Kiedy wykryliśmy uszkodzenie głowicy i uszczelki, cały olej wraz z obecnym w nim płynem chłodniczym musi wyprowadzić się z serca motocykla. Poza nowym olejem i filtrem, jeśli, oczywiście, kochamy swój motocykl, kupujemy mu nowe uszczelki pod głowicę i pokrywę zaworów. Z narzędzi przydatnych przy naprawie konieczny będzie dobry zestaw kluczy nasadowych i płaskich, torksów, imbusów, śrubokrętów, klucz dynamometryczny (będzie dużo rozkręcania), szczelinomierz, lustro lub idealnie gładka tafla szkła. Najważniejszy i najdroższy jest właśnie dobry klucz dynamometryczny, a w zasadzie dwa (dla lepszej dokładności); jeden w zakresie 5–25 Nm, a drugi 20–100 Nm. Są one absolutnie niezbędne do wykonania całej operacji.

 

Zdejmujemy bak, owiewki, wydechy, w zależności od motocykla także chłodnicę (uprzednio spuszczając cały płyn chłodniczy z układu) oraz airboxa, jeśli będzie utrudniał dostęp do głowicy. W niektórych motocyklach (szczególnie Kawasaki, gdzie zazwyczaj wszystko jest upchane w trudno dostępne miejsca i liczba słów powszechnie uznanych za obraźliwe rośnie z każdym wymontowywanym elementem ) trzeba ponadto odkręcić cewki wysokiego napięcia, odpowietrzanie głowicy (tzw. odmę), osłonę pokrywy zaworów i inne elementy, które przeszkadzają w dostępie do głowicy. Pozbywamy się także węży chłodzenia oleju lub cieczy. Następnie zdejmujemy fajki i wykręcamy świece. Na końcu demontujemy pokrywę zaworów i naszym oczom ukazuje się rozrząd. Tutaj jednak trzeba poświęcić więcej uwagi i staranności. Najpierw wykręcamy napinacz rozrządu, przymocowany dwoma śrubami, znajdujący się w bloku cylindrów po tej samej stronie, co łańcuch. Musimy wyjąć oba wałki rozrządu, które mocowane są (znów w zależności od typu motocykla) jednym elementem z łożyskami ślizgowymi (np. R6 w pierwszych modelach) lub kilkoma oddzielnymi pokrywkami. W serwisówce mamy podaną kolejność odkręcania śrub pokrywek, choć często są one po prostu opisane. Odkręcamy zgodnie z kolejnością po pół obrotu każdą z nich aż do kompletnego poluzowania i wyjęcia. Następnie zdejmujemy pokrywki i oglądamy powierzchnie ślizgowe w poszukiwaniu rys, śladów przytarcia lub innych uszkodzeń. Czopy i krzywki wałków badamy pod tym samym kątem i mierzymy je mikrometrem, by porównać stan zużycia z limitem przewidzianym przez producenta. Łańcuszek rozrządu zaczepiamy np. opaską zaciskową lub kawałkiem druta o ramę, żeby nie wpadł do komory silnika.
 

strony

Powiązane materiały

Użytkownik
Wymiana uszczelki pod głowicą; naprawa głowicy Wymiana uszczelki pod gł...
Wymiana uszczelki pod głowicą; naprawa głowicy - fot. 2 Wymiana uszczelki pod gł...
Wymiana uszczelki pod głowicą; naprawa głowicy - fot. 3 Wymiana uszczelki pod gł...
Wymiana uszczelki pod głowicą; naprawa głowicy - fot. 4 Wymiana uszczelki pod gł...
Wymiana uszczelki pod głowicą; naprawa głowicy - fot. 5 Wymiana uszczelki pod gł...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści