Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Wymiana łańcuszka rozrządu oraz jego napinacza Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Wymiana łańcuszka rozrządu oraz jego napinacza

Charakterystyczny klekot podczas schodzenia silnika z obrotów i rzężenie przy pracy na biegu jałowym oraz skończony zakres ruchu napinacza rozrządu to znak, że nadszedł czas na wymianę łańcuszka rozrządu. Każdy motocyklista, który spotyka się z takimi objawami w swoim motocyklu, wyrywa sobie włosy z

Charakterystyczny klekot podczas schodzenia silnika z obrotów i rzężenie przy pracy na biegu jałowym oraz skończony zakres ruchu napinacza rozrządu to znak, że nadszedł czas na wymianę łańcuszka rozrządu. Każdy motocyklista, który spotyka się z takimi objawami w swoim motocyklu, wyrywa sobie włosy z głowy, myśląc, co jest nie tak. I ma powody, ponieważ dopuszczenie do całkowitego zużycia się łańcuszka rozrządu nie jest dobrym sygnałem.

 

Tzw. przeskoczenie łańcuszka może spowodować zniszczenie zaworów, tłoka, a czasami nawet układu korbowego, a to wiąże się z niesamowitymi kosztami i może skończyć się tragicznie, kiedy zdarzy się podczas jazdy. Warto więc wcześniej zainteresować się stanem naszego rozrządu, a jak to zrobić oraz jak wymienić poszczególne elementy składowe, spróbuję przedstawić w poniższym artykule. Mam nadzieję, że po publikacji tego poradnika wzrośnie liczba osób potrafiących wykonać tę czynność, a ja nie zostanę znienawidzony przez zawodowych mechaników.
W artykule posłużyłem się przykładem wymiany łańcuszka i napinacza w motocyklu Suzuki DRZ 400S z rozrządem DOHC (dwa wałki rozrządu w głowicy). Łańcuszek był już wyciągnięty, a napinacz w tym modelu miał wadę fabryczną, o czym możecie przeczytać w tym artykule.

Aby poprawnie podejść do tematu samej wymiany, należałoby się najpierw przyjrzeć całemu układowi rozrządu. Żeby zrozumieć istotę jego funkcjonowania, należy zrozumieć budowę poszczególnych elementów składowych i ich zadania. Zacznijmy zatem od początku.

Z czego zbudowany jest układ rozrządu i jak działa

Rozrząd składa się przede wszystkim z wałka/wałków z krzywkami, które, naciskając na zawory, pozwalają na ich otwieranie. Zawory zamykają się z powrotem pod wpływem nacisku sprężyn zaworowych. Jeśli zdejmiemy wałki rozrządu, zawory będą cały czas zamknięte.
Aby silnik mógł pracować prawidłowo, otwieranie i zamykanie zaworów odbywa się w odpowiednim momencie przy pomocy łańcuszka rozrządu. Ruch wałków rozrządu musi być zgrany z ruchem tłoka, a co za tym idzie, ruchem całego korbowodu, dlatego też łańcuszek rozrządu jest napędzany przez zębatkę znajdującą się na wale korbowym. Elementem dodatkowym tego układu jest napinacz, który powoduje, że łańcuszek w miarę zużywania się jest cały czas naciągnięty. Można sobie wyobrazić, co dzieje się po zerwaniu lub przeskoczeniu łańcuszka rozrządu, kiedy zakres działania napinacza się skończy. Cały układ traci swój rytm, wałki rozrządu zatrzymują się, natomiast sam tłok, niestety, nie, przez co uderza w zawory. Te z kolei rozpadają się, zginają, niszczą głowicę, gładź cylindra i często, przebijając tłok, uszkadzają też układ korbowy.

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Wymiana łańcuszka rozrządu oraz jego napinacza Zdejmujemy dekiel i osłonę...
Wymiana łańcuszka rozrządu oraz jego napinacza - fot. 2 Zdejmujemy kosz sprzęgłowy,...
Wymiana łańcuszka rozrządu oraz jego napinacza - fot. 3 Odkręcamy prowadnicę łańcus...
Wymiana łańcuszka rozrządu oraz jego napinacza - fot. 4 Tą śrubą o rozmiarze 27 blo...
Wymiana łańcuszka rozrządu oraz jego napinacza - fot. 5 Nowy i stary łańcuszek rozr...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści