Używana Yamaha FZ6/FZ6 Fazer - na co dzień w dobrym stylu - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Śladami XJ

Model XJ 600 zapisał piękną kartę w historii motocyklizmu. Udana kariera rynkowa tego motocykla zasługiwała na godną kontynuację i Yamaha zdecydowała się to zrobić. Na początku lat dziewięćdziesiątych „sześćsetka” z 1984 r. nie była w stanie sprostać konkurencji i musiała być gruntownie zmodernizowana. Owocem tej przemiany był model XJ 600 Diversion z 1991 r., atrakcyjniejszy od poprzednika, ale wciąż bazujący na koncepcji konstrukcyjnej XJ 600 i wykorzystujący silnik chłodzony powietrzem.

 

Mijały jednak lata i Yamaha potrzebowała zupełnie nowego „średniaka”, zbudowanego według obowiązującego wówczas, dużo nowocześniejszego kanonu konstrukcyjnego. W 1998 r. zadebiutował FZS 600 Fazer, zbudowany od podstaw bez żadnych kompromisów i przy wykorzystaniu elementów ze sportowych motocykli Yamahy. Jego przydomek stał się znakiem rozpoznawczym całej serii bardzo udanych, uniwersalnych jednośladów klasy średniej, przeznaczonych do codziennego użytku.

Era Fazera

Model FZS 600 Fazer, mimo swej inności, był spadkobiercą tradycji dawnej XJ 600. Podobnie jak jego następcy – FZ 6 i FZ 6 Fazer z 2004 r. Odniesienia do przeszłości były uzasadnione i nieuniknione, chociaż trudno było znaleźć jakiekolwiek powiązania konstrukcyjne z poprzednikami. Seria FZ wciąż jednak pełniła rolę motocykla codziennego użytku, nowocześniejszego i bardziej wyrafinowanego, a przy tym dopasowanego pod każdym względem do nowych czasów i wykorzystującego najnowsze zdobycze ówczesnej techniki.

 

   

 

Zbudowano motocykl nowoczesny i niebanalny, z aluminiową ramą, chłodzeniem cieczą i wtryskiem paliwa w układzie zasilania. Na desce rozdzielczej znalazł się elektroniczny wyświetlacz, a ciekawą stylizację okraszono detalami we włoskim stylu. W stosunku do FZS 600 rozstaw osi był dłuższy o 2,5 cm, a kąt pochylenia główki ramy zwiększony o 1º.

 

Co najważniejsze – motocykl był lżejszy aż o 7 kg. Nowe podwozie i szersze ogumienie zapewniły większą stabilność prowadzenia, tylko nieznacznie ujmując zwrotności. Układ wydechowy wykonano z wysokogatunkowej stali, by rozwiązać problem szybkiej korozji. Katalizator i układ dopalania spalin umożliwiły spełnienie wytycznych normy czystości spalin Euro 2.

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

Uniwersalny elegant

Silnik dla FZ6 przejęto ze sportowej YZF-R6, więc maszynie nie brakowało wigoru. Dopracowana ergonomia, stabilne podwozie, świetne osiągi, elastyczność silnika, umiarkowane zużycie paliwa, a także znakomicie działający mechanizm zmiany biegów świetnie sprawdzały się w codziennej jeździe. Na FZ6 można jeździć bardzo spokojnie, bo motocykl nie jest „narowisty”, ale gdy zajdzie potrzeba silnik wprowadza się na wysokie obroty, czyniąc z niego fabrykę adrenaliny.

 

Godna podziwu dynamika przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa to w dużej mierze zasługa zaawansowanego układu wtryskowego. Został on opracowany specjalnie dla FZ6, w oparciu o czterootworowe wtryskiwacze, działające dwufazowo. Połowa porcji paliwa trafia nad tłoki pod koniec suwu wydechu, druga połowa podczas suwu ssania. Tym skomplikowanym systemem zarządza 32-bitowy procesor w oparciu o dane z pięciu czujników.

 

Zaawansowana elektronika sprawiała początkowo wiele kłopotów. Niedomagał czujnik śledzący położenie przepustnic. Problem rozwiązano, wzywając właścicieli FZ6 do autoryzowanych warsztatów w celu usunięcia usterki. To praktycznie jedyne potknięcie w historii modelu, jego niezawodności i trwałość nie budzą żadnych zastrzeżeń.

 

Tak samo można ocenić Fazera S2, wprowadzonego na rynek w 2007 r. Ta wersja ma wygodniejszą kanapę, inaczej zamontowane podnóżki pasażera, bardziej dopracowaną owiewkę, lepsze lusterka i zmodyfikowane zaciski hamulcowe przy przednim kole.

 

ZALETY WADY
- Mocny, elastyczny i oszczędny silnik
- Stabilne podwozie
- Wysoka niezawodność
- Dobry komfort jazdy
- Atrakcyjny wygląd
- Wysoka cena
- Problem z wyczuciem siły hamowania

 

Eksploatacja „golasa” FZ6 i wyposażonego w owiewkę FZ6 Fazer to w praktyce tankowanie paliwa, wymiana oleju i wymiana opon. Motocykl jest wygodny, pewny w prowadzeniu, dynamiczny, i na swój sposób elegancki.

 

Ponarzekać można na układ hamulcowy, kiepski pod względem wyczucia siły hamowania. To praktycznie jedyna techniczna wada FZ6/FZ6 Fazer.

 

Jest jeszcze jedna – finansowa. Dobrze utrzymanych i w pełni sprawnych technicznie egzemplarzy tego modelu nie da się tanio kupić. Chętni na Fazera muszą dość głęboko sięgnąć do portfela. Ale warto to zrobić, każdy nabywca przekona się o tym już po pierwszych kilometrach.

 

Dane techniczne i orientacyjne ceny - na następnej stronie>>>

 

 

DANE TECHNICZNE Yamaha FZ 6

SILNIK

Typ silnika

4-suw, R4

Chłodzenie

ciecz

Rozrząd

DOHC

Zawory na cylinder

4

Pojemność skokowa (cm3)

600

Średnica/skok tłoka (mm)

65,5/44,5

Stopień sprężania

12,2

Moc maksymalna (kW/KM-obr/min)

72/98 – 12 000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

63 – 10 000

Zasilanie

wtrysk paliwa

Średnica dolotu (mm)

38

Rozruch

elektryczny

Alternator (W)

290

Zapłon

elektroniczny, z mikroprocesorem

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-skrzynia biegów/przełożenie

Koła zębate

Sprzęgło

Wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów/przełożenia

Sześciostopniowa/2,846;1,947;1,556;1,333;1,190;1,083

Napęd tylnego koła/przełożenie

łańcuchem

PODWOZIE

Rama

Otwarta, grzbietowa boczna, aluminiowa

Zawieszenie przednie/skok (mm)

Teleskopowe/130

Średnica rur nośnych widelca (mm)

43

Zawieszenie tylne/skok (mm)

Centralna kolumna resorująco-tłumiąca/130

Hamulec przedni/średnica (mm)

Tarczowy, podwójny/298

Hamulec tylny/średnica (mm)

Tarczowy/245

Opony przód/tył

120/70 ZR17 / 180/55 ZR17

WYMIARY I MASY

Długość (mm)

2095

Szerokość (mm)

750

Wysokość (mm)

1215

Rozstaw osi (mm)

1440

Wysokość siedziska (mm)

795

Kąt główki ramy (°)

65

Masa własna (kg)

201

Ładowność (kg)

196

Poj. zbiornika paliwa (l)

19,4

OSIĄGI

Prędkość maksymalna (km/h)

210

Przyśpieszenie 0-100 km/h (s)

3,6

Przyśpieszenie 0-200 km/h (s)

15,3

Przyśpieszenie 60-100 km/h (s)

4,8

Przyśpieszenie 100-140 km/h (s)

5,7

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,9

DANE OBSŁUGOWE

Przegląd techniczny (km)

co 10 000

Wymiana oleju (km)

co 10 000

Olej silnikowy/ilość z filtrem (l)

SAE 10 W 30 lub SAE 10 W 40/2,8

Olej teleskopowy/ilość w goleni (l)

SAE 10 W/0,467

Luz zaworów ssących (mm)

0,11-0,20

Luz zaworów wydechowych (mm)

0,21-0,30

Świece zapłonowe

NGK CR 9 EK, NGK CR 9 EIX

Akumulator

12V 11Ah

Ciśnienie w ogumieniu przód/tył

2,25/2,5

 

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/

wersja

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

FZ6

9,5

10,0

10,5

11,0

11,5

12,5

 

FZ6 Fazer

10,0

10,5

11,0

12,0

13,0

15,5

20,0

S2

 

 

 

13,7

15,0

17,5

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany