Unia nadal swoje. Uszczęśliwią nas na siłę? - Motogen.pl

Wczoraj na posiedzeniu Europejskiej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) po raz kolejny poruszono kwestie zmian prawnych dotyczących motocykli i ich użytkowników.

Podczas posiedzenia członkowie Komisji głosowali nad wprowadzeniem zapowiadanych już od dłuższego czasu zmian dotyczących jednośladów oraz trajek. Zdaniem większości członków IMCO, od 2016 roku motocykle będą musiały być bardziej przyjazne środowisku, a wytwórcy będą zobowiązani wyposażyć je w ABS, nawet w przypadku lekkich motocykli o pojemności do 125 ccm. Zdaniem urzędników już od 2014 roku w życie wejść powinny przepisy zabraniające jakichkolwiek modyfikacji napędu i nakładające na właściciela obowiązek przedstawiania maszyny do przeglądu, gdy jakiekolwiek zmiany zostaną w niej przeprowadzone. 

Na producencie jednośladu będzie spoczywała odpowiedzialność zapobiegania modyfikacjom mogącym niekorzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo użytkownika motocykla lub środowisko. Jak ujęli to urzędnicy w dodatkowym zapisie do artykułu 18: „Modyfikacja uznana jest za istotną, gdy w jej wyniku pierwotna homologacja ulega dezaktualizacji” (art.18a).

Aline Delhaye, sekretarz generalny FEMA: „Ta regulacja zwiera wiele pozytywnych aspektów, takich jak wymogi wytrzymałości sprzętu i poprawa dostępu do informacji na temat naprawy i konserwacji dla użytkownika. Ale jeśli obecny w tekście zapis artykułu 18a wejdzie w życie, okaże się, że wszelkie zwykłe zmiany wprowadzane przez motocyklistów, by poprawić komfort jazdy, spalanie, albo dostosować maszynę do swojego stylu jazdy, będą nielegalne lub będą musiały być sprawdzone i zaakceptowane, nawet jeśli do tej pory nie były one problematyczne i nie ma powodu, by miały by stać się takie w przyszłości. FEMA na pewno nadal będzie pracowała nad tą regulacją”.

Stowarzyszenie FEMA podkreśla, że zapisy prawne w istniejącej formie uniemożliwią dokonywanie nawet nieszkodliwych przeróbek, a więc ograniczą wolność motocyklistów w użytkowaniu swoich maszyn. Ostateczne głosowanie Parlamentu Europejskiego w sprawie regulacji dotyczących jednośladów odbędzie się na początku 2012 roku.