Testy klocków hamulcowych TRW rozpoczęte - Motogen.pl

Pojazdem testowym będzie Kawasaki ZX10R 2005r, którą mieliście już okazję poznać przy okazji cyklu „Jak one zdają egzamin”.

Pacjent w rękach Naczelnego, czyli ZX10R przed transplantacją klocków hamulcowych…

Wybraliśmy dwa z czterech dostępnych modeli z oferty producenta: sinter-street  i sinter-track. Pierwsze są zaprojektowane do codziennego użytku, drugie do amatorskich jazd na torze (nie posiadają homologacji drogowej).

Redakcyjne biurko, to świetne miejsce do przechowywania klocków TRW.

Dwa najwyższe modele czyli carbonowe i sinter-carbonowe nie posiadają homologacji drogowej; zostały stworzone z myślą o profesjonalnym wykorzystaniu torowym.  Ich test w połączeniu z całkowicie seryjnym motocyklem, wyposażonym w fabryczne, używane tarcze i w warunkach ulicznych – zwyczajnie nie ma sensu.  Poprawna praca w/w modeli wymaga rozgrzania do temperatury, która w warunkach ulicznych jest nieosiągalna i trudna do utrzymania.

Dlaczego zdecydowaliśmy się dokładnie na te modele klocków, a test przeprowadzamy leciwą Kawasaki ZX10R?

W założeniu materiał ma być odpowiedzią na dylematy naszych czytelników, towarzyszące zakupowi klocków hamulcowych do motocykla używanego – dokładnie takie warunki chcemy odwzorować.

W jaki sposób przeprowadzimy test?

Po montażu danego zestawu będziemy go docierać przez trzysta kilometrów, a następnie w warunkach zbliżonej temperatury, ciśnienia atmosferycznego oraz identycznych ustawieniach zawieszenia i ciśnienia w oponach, dokonać pięciu prób hamowania przez tego samego kierowcę, z których wyliczymy wartość średnią. Następnie porównamy wyniki.

Proces hamowania będzie się odbywał z wciśniętym sprzęgłem, oraz bez użycia tylnego hamulca.

Oczywiście wszystko zobaczycie także w videomateriale.

Będziemy chcieli ocenić także wartości mniej wymierne, czyli odczucia z dozowalności, jadowitości układu, wyczuwania momentu zadziałania układu oraz „pylenia”, czyli stopnia brudzenia felgi pyłem z klocków hamulcowych.

Zastanawialiśmy się czy dokonać także pomiarów grubości klocków po określonym przebiegu, ale po burzliwej dyskusji doszliśmy do wniosku, że nasz sposób eksploatacji będzie niewymierny. Zresztą same klocki mają różne grubości bazowe (street 7,5mm a track 9,0mm) Jazda miejska nie jest powtarzalna (czasami hamujemy ostro, czasem łagodnie, warunki nie są identyczne w zależności od czasu i miejsca przejazdu). Na zużycie mogą mieć wpływ także leciwe już, użytwane tarcze testowej Kawy.

Jeśli macie jakieś uwagi, sugestie – prosimy o komentarze lub maila na adres:
//

Relacja z testu wkrótce na łamach Motogen.pl

Autor: Jakub Olkowski