Testy chipów w oponach Dunlop - Motogen.pl

Takie rozwiązanie to nowość w wyścigach motocyklowych, ale w przypadku samochodów było już testowane podczas Dunlop MSA British Touring Car Championship, a także FIA European Truck Racing Championship. Teraz nadszedł czas na zastosowanie chipu w klasach Moto2 i Moto3, w których Dunlop jest oficjalnym dostawcą opon. Nowa technologia nazywa się RFID (Radio-Frequency Identification, czyli identyfikacja przy pomocy fal radiowych). Po raz pierwszy zastosowano ją w 2011 roku. Teraz Dunlop porozumiał się z Dorną i IRT-ą, od których dostał zielone światło na testowanie systemu RFID w Moto2 i Moto3.

Jak to działa? Chip o wymiarach jednego centymetra jest montowany w oponach produkowanych w centrum rozwojowym w Birmingham. Każdy chip ma swój indywidualny kod, który pozwala upewnić się, że dany team otrzymał odpowiednie opony w odpowiedniej ilości. W wyścigach samochodowych system ten sprawdza się doskonale.

Obecnie chip może służyć jedynie do identyfikacji opon, ale możliwe, że w przyszłości będzie mógł w czasie rzeczywistym przekazywać dane dotyczące ich zużycia. W tym roku opony z systemem RFID będą używane tylko podczas testów, ale już od sezonu 2014 pojawią się również w czasie rund MotoGP.

Autor: Wojciech Grzesiak