Test nawigacji motocyklowej: Becker Mamba.4 plus – aspiruje! - Motogen.pl

Oczywiście zdajemy sobie sprawę ze sposobu pozyskiwania danych przez Google, który przekłada się później na doskonałość jego systemu. Jesteśmy temu przeciwni i nie podoba nam się to, ale cel uświęca środki. Chcielibyśmy jednocześnie, aby producenci nawigacji mogli skopiować część stosowanych przez niego mechanizmów. Tak jest w przypadku Becker Mamba.4 plus, która z jednej strony ma dużo funkcjonalnych rozwiązań, z drugiej niektóre opcje odpalane są dość nieintuicyjnie.

 

Nawigacja motocyklowa Becker Mamba.4 plus

Becker Mamba.4 plus – mocowanie i akcesoria

Wraz z zestawem otrzymujesz solidne uchwyty firmy RAM Mount, mocowania do motocykla na kierownicy (plus zabezpieczenie z tworzywa przed zarysowaniami) oraz przyssawkę samochodową. W obu przypadkach uchwyty możesz ustawić w zasadzie w dowolnej konfiguracji. Do tego dostajesz ładowarkę z dwoma końcówkami – zapalniczki oraz do montażu na krótko – bezpośrednio do akumulatora zakończoną estetycznymi złączkami (musieliśmy je niestety zmiażdżyć, gdyż w pierwotnej wersji uniemożliwiały zainstalowanie Mamby na niektórych motocyklach). Wtyczka do uchwytu nawigacji jest wodoodporna. W zestawie znajdziesz również kabel USB oraz miękki pokrowiec.


Uchwyt dokujący urządzenie jest prosty w obsłudze. Wpychasz w niego nawigację, następnie zatrzaskujesz klapkę u góry i dokręcasz czerwoną śrubę zabezpieczającą. Możesz to z powodzeniem zrobić w rękawicy motocyklowej, a patent ten gwarantuje, że nie zgubisz nawki nawet jeżdżąc po dziurach i bezdrożach.

 

Nawigacja motocyklowa Becker Mamba.4 plus

Becker Mamba.4 plus – urządzenie i zasilanie

Sama nawigacja prezentuje się bardzo okazale. Może jest nawet trochę zbyt gruba. Wolelibyśmy po prostu widzieć ją cieńszą na rzecz większego wyświetlacza. Jej obudowa jest pokryta gumowatym tworzywem odpornym na uderzenia i zarysowania. Ciekłokrystaliczny ekran z powłoką antyodblaskową o przekątnej 4,3’ został wykonany z odpornego na zarysowania tworzywa. Plus za dobrą iluminację pozwalającą odczytać dane nawet w mocnym słońcu, jednocześnie tryb pracy nocnej nie męczy oczu. Slot USB oraz gniazdo microSD zostały ukryte w tylnej części urządzenia pod klapką. Nie jest to najbardziej ergonomiczne rozwiązanie. Zastosowana tu bateria jest dość standardowa to BL-5C, którą można stosunkowo łatwo dokupić i wymienić.

 

Co ciekawe nawigacja Becker Mamba.4 plus oferuje również tymczasowe zawieszenie i zapisanie systemu na czas wymiany baterii. Nawigację cechuje wysoki stopień wodoodporności IP57 – wg teorii oznacza to możliwość przebywania pod wodą o głębokości 1m przez 30 minut. W praktyce nawigacja wracała z nami przez 180 km w ulewnym deszczu – w którym nawet przeciwdeszczowe kombinezony nasiąkły wodą – i nadal żyje.
Mamba oczywiście ma wbudowany głośnik, który posłuży wyłącznie podczas podróży samochodowych (względnie wycieczek pieszych lub rowerowych, bo taką funkcję również posiada). Motocyklistom pozostaje możliwość skorzystania z łączności bluetooth i sparowania nawigacji z zestawem słuchawkowym. Przydałyby się również przyciski ciszej / głośniej w obudowie, by funkcja ta stała się prostsza.

 

Becker Mamba.4 plus

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Becker Mamba.4 plus – system

Urządzenie wstaje dość szybko od momentu uruchomienia, nie ma też specjalnego problemu ze zlokalizowaniem sygnału GPS. To duży plus, a wcale niestety nie standard. Zaraz po włączeniu widzimy ekran, który pozwala w dość intuicyjny sposób przekierować się do interesującej nas sekcji. Głębsze ustawienia już nie są takie proste i zdecydowanie dobrze jest zabrać na początku Beckera w podróż samochodową (najlepiej w roli pasażera), by opanować wszystkie funkcje i uczynić je intuicyjnymi. Co ważne, dotykowy ekran łatwo obsługuje się w rękawicy motocyklowej. Bardzo denerwuje brak możliwości przewijania i powiększania informacji zawartych na ekranie, jak w smartfonach.

Becker Mamba.4 plus – do celu!

Najważniejsza dla motocyklistów będzie zapewne opcja ustawienia krętej drogi, która ma jeszcze dodatkowe możliwości wyboru: dość, bardzo i ekstremalnie kręta. Jeśli ustawisz jedną z nich, system będzie już trwale pamiętał twoją definicję zakrętów (do momentu kolejnej manualnej zmiany). Dla przykładu trasa Warszawa – Jaśliska, początkowo ustawiona jako szybka, powinna nam zająć – 382 km i 6:38 h, a w opcji dość kręta – 377 km i 7:54 h, bardzo kręta – 378 km i 7:56, a ekstremalnie kręta już aż – 697 km i 13:10 h! To oznacza dobrą zabawę! Z każdą zmianą trasa oczywiście jest ponownie przeliczana, trwa to niekrótko, bo czasem nawet pół minuty i dłużej w zależności od liczby zasysanych parametrów i długości trasy. Znów przestępujemy niecierpliwie z nogi na nogę przyzwyczajeni do Google Maps, gdzie dzieje się to natychmiastowo.


Kiedy już wybierzesz interesującą cię trasę, z reguły chcesz zobaczyć, jak ona wygląda kompleksowo. I tu nie ma problemu, bo wystarczają dwa kliknięcia w ikonkę lupki, ale jeśli chcemy przyjrzeć się już poszczególnym odcinkom, to zaczynają się schody. Możesz teoretycznie wybrać punkt na mapie (funkcja RouteMove) i kliknąć lupkę, by go przybliżyć, ale w rękawicy trafienie w niego wydaje się praktycznie niewykonalne i w konsekwencji gubisz się. Powraca brak możliwości powiększania obrazu po prostu za pomocą rozciągania i ściągania ekranu. Każdorazowe szukanie ikonki lupki nie należy do najbezpieczniejszych w trakcie jazdy, a dodatkowo wkurzasz się, bo wiesz, jakie to może być proste.

 

Nawigacja motocyklowa Becker Mamba.4 plus


Możesz za to zadać urządzeniu polecenie znalezienie drogi alternatywnej i wówczas otrzymasz kilka wariantów pokazanych na oddalonej mapie. Oczywiście chcąc obejrzeć poszczególne z nich trzeba przejść całą opisaną wyżej drogę.


Jeśli wybierasz się natomiast do Niemiec, Austrii bądź Szwajcarii, czyli dość typowych motocyklowych destynacji, możesz wybrać spośród wielu zainstalowanych już tras wycieczek. Zostały one podzielone na regiony. Jeśli chcesz zatrzymać się w przyjaznym jednośladom miejscu – nie ma sprawy – one również zostały wpisane na listę POI.


Co ciekawe, możesz łatwo sprawdzić przewyższenia na wybranej trasie i zobaczyć je na wykresie zaraz po wytyczeniu trasy. Nie możesz natomiast podglądać wysokości nad poziomem morza, na której się aktualnie znajdujesz, a by sprawdzić prędkość mierzoną po GPS, musisz wejść w dziennik podróży, który nie występuje nigdy razem z mapą. Intuicyjnie powinna być możliwość sprawdzenia takich podstawowych parametrów klikając w ikonkę w lewym górnym rogu tam, gdzie nawi pokazuje odległości i czas podróży.

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Becker Mamba.4 plus – inne funkcje

Znajdziesz również szereg mniej, bądź bardziej użytecznych funkcji ułatwiających podróżowanie. Wśród nich są między innymi: ostrzeżenia o limicie prędkości na danym odcinku, asystent pasa skrętu z widokiem 3D i wyróżnienie charakterystycznych budynków dla lepszego odczytu drogi, omijanie punktów trasy czy przesuwanie trasy. 

 

Mamba dostępna jest w dwóch wersjach z wgranymi 20 bądź 47 mapami. Użytkownik dodatkowo otrzymuje licencję LMU, co oznacza dożywotnią możliwość aktualizacji map w cenie produktu. Początkowo pomyślałem że super, ale przecież to powinien być standard. Mapy natomiast są rzeczywiście bardzo dokładne.

 

Nawigacja motocyklowa Becker Mamba.4 plus


Oczywiście możesz skorzystać z niestandardowego ustawienia trasy wybierając po drodze punkt na zasadzie wprowadzenia współrzędnych GPS, bądź skorzystać z szerokiej gamy POI wprowadzonych do nawigacji. Mamba ma np. między innymi wgrany przewodnik po kempingach ADAC oraz przewodnik Marco Polo. Irytuje natomiast brak możliwości wpisania nazwy danego obiektu. Tu duży zawód w szczególności, że zadana przez nas fraza „Slovakia Ring” wydawała się dość oczywista dla użytkownika motocykla – niestety taki obiekt nie figuruje w bazie.
Możesz też zaproponować urządzeniu własną trasę znalezioną w Internecie. Wprowadzane do Beckera mapy występują w formacie *.gpx. Po podłączeniu nawigacji i komputera są wprowadzane z poziomu programu wgranego na urządzeniu. Pokonywaną trasę można też zarejestrować i zobaczyć na PC.

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Becker Mamba.4 plus – plus, czy minus?!

Becker to niezła nawigacja, która dzielnie stara się sprostać powierzonemu jej zadaniu. Wraz ze wzrostem godzin z nią spędzonych coraz bardziej ją lubimy i przyzwyczajamy się do sposobu wprowadzania poszczególnych funkcji, korzystając z udogodnień sprofilowanych pod podróżujących jednośladem. Czasem jednak denerwują niedogodności związane z szybkim przybliżeniem i oddaleniem poszczególnych odcinków trasy i inteligentnego wyszukiwania (wspomniany Slovakia Ring). Duży plus natomiast należy się Beckerowi za jakość wykonania, zestaw akcesoriów mocujących oraz naprawdę kuloodporną konstrukcję, która przetrwa motocyklową podróż w każdych warunkach.
Opcja z 47 krajami kosztuje 2099 złotych, a okrojona do 20 państw 1599 zł.

Becker Mamba.4 plus – co otrzymujesz?

Mapy 47 krajów: Austria, Albania, Andora, Belgia, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina, Białoruś, Szwajcaria, Czechy, Niemcy, Dania, Hiszpania, Estonia, Francja, Finlandia, Liechtenstein, Wielka Brytania, Gibraltar, Grecja, Węgry, Chorwacja, Włochy, Irlandia, Islandia, Kosowo, Luksemburg, Litwa, Łotwa, Malta, Monaco, Mołdawia, Macedonia, Czarnogóra, Norwegia, Holandia, Portugalia, Polska, Rumunia, San Marino, Rosja, Szwecja, Słowacja Słowenia, Serbia, Turcja, Ukraina, Watykan.


Jeśli chcesz korzystać z dożywotniej aktualizacji map LMU musisz zarejestrować się do 30 dni od daty zakupu.
– LMU – Lifetime Map Updates – usługa wliczona w cenę urządzenia obejmuje aktualizację 4 razy w roku dokonywaną przez Internet za pośrednictwem bezpłatnego programu Becker Content Manager.

 

Nawigacja motocyklowa Becker Mamba.4 plus

Becker Mamba.4 plus – Dane techniczne:

– Wyświetlacz: 10,9 cm (4,3 cala) ekran dotykowy Blanview, 480×272 pikseli
– Wymienny akumulator: 1150mAh
– Wymiary: 130 x 92,2 x 29 mm
– Pamięć: Wewnętrzna pamięć flash 8 GB
– Połączenia: Mini USB
– Sloty: Micro SD (do 32 GB, klasa 6)
– System GPS: Zintegrowany
– Obsługiwane języki: bułgarski, duński, niemiecki, angielski, estoński, fiński, francuski, grecki, włoski, czeski, chorwacki, łotewski, litewski, niderlandzki, norweski, polski, portugalski, rumuński, rosyjski, serbski, słowacki, słoweński, hiszpański, czeski, turecki, ukraiński.
W zestawie
– Urządzenie nawigacyjne Becker Mamba.4 LMU plus
– Stacja dokująca z mocowaniem śrubowym
– Metalowy uchwyt motocyklowy firmy RAM-Mounts
– Kabel połączeniowy z zasilaniem elektrycznym motocykla
– Kabel USB PC
– Etui
– Instrukcja obrazkowa: szybki start
 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany