Skuter Piaggio Liberty ABS – skonstruowany od nowa - Motogen.pl

Piaggio Liberty od premiery w 1997 roku sprzedał się w liczbie 900 tys. sztuk. Po niemal 20 latach skuter gruntownie zmodernizowano. W standardzie dla wersji 125 ccm mamy np. układ hamulcowy z ABS. Dzięki temu Liberty 125 wykracza poza wymogi europejskiego prawa, które dla tej pojemności nie wymaga zastosowania układu ABS.

Wymiary skutera wzrosły, a co za tym idzie, zwiększył się również komfort jazdy. Większa średnica przedniego koła znacząco wpływa nie tylko na komfort, lecz także na wzrost poziomu bezpieczeństwa.

Silnik iGet

Piaggio podkreśla jakość i niezawodność silników iGet w wersji chłodzonej powietrzem połączoną z niższym zużyciem paliwa i emisją spalin.
Nowy Liberty dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych: 50 ccm oraz 125 ccm. Oba silniki są nowoczesnymi czterosuwami z elektronicznym wtryskiem paliwa. Każdy szczegół, począwszy od układu wydechowego, przez wyciszoną osłonę przekładni CVT, aż po nowy filtr powietrza, został zaprojektowany od podstaw.

Nowy silnik 50 ccm z 3-zaworowym układem rozrządu, unikalnym dla rodziny iGet, jest bardzo ekonomiczny – przy stałej prędkości 40 km/h spala 1,72 l/100km.

W obu silnikach zastosowano nowy układ wtryskowy o lepszej wydajności i poprawionych osiągach, zarówno pod względem mocy, jak i momentu obrotowego. Zwiększa to przyspieszenie przy niższych prędkościach obrotowych silnika, co przekłada się na dynamikę reakcji podczas miejskiej jazdy. Nowy, ośmiootworowy wtryskiwacz lepiej rozpyla paliwo znacząco poprawiając jego spalanie.

Nowy silnik Piaggio 125 ccm jest o ponad 10% mocniejszy niż silnik poprzedniej wersji przy jednoczesnym 16% spadku zużycia paliwa. Przy stałej prędkości 40 km/h spalanie utrzymuje się na poziomie 1,75 l/100km.

Całkowicie zmodernizowany został także układ wydechowy. Nowa jednostka sprawia, że silnik jest cichszy, a jednocześnie ma pełniejszy i przyjemniejszy dźwięk.

Wolność i bezpieczeństwo

Łatwość prowadzenia i stabilność nawet przy najwyższych prędkościach – oto wytyczne, którymi kierowali się projektanci ramy nowego Liberty. Aby osiągnąć cel, zmienili geometrię widelca i zwiększyli rozmiar przedniego koła (średnica 16”).

Piaggio Liberty ma solidną stalową ramę rurową z prasowanymi wzmocnieniami. Sztywność ramy zwiększono o 15%, a odporność na wzdłużne zginanie zwiększona została o 17%, co oznacza zdecydowanie lepszą kontrolę prowadzenia pojazdu w czasie jazdy – na miarę pojazdu klasy wyższej. Z przodu zastosowano hydrauliczny widelec teleskopowy o nowej geometrii.

Pojedynczy tylny amortyzator z regulacją napięcia sprężyny pozwala na dostosowanie ustawień do wagi użytkownika podróżującego w pojedynkę lub z pasażerem.

Liberty był zawsze liderem kategorii skuterów na „dużych kołach”. Dzięki nim pojazdy są jednocześnie lekkie i zwinne oraz stabilne i bezpieczne. Teraz średnica przedniego koła wzrosła z 15” do 16”, co gwarantuje jeszcze większą stabilność i prędkości. Obie felgi wykonane zostały z aluminium i charakteryzują się atrakcyjnym, 7-szprychowym designem. Tylna felga o średnicy 14” wyposażona jest w oponę 100/80.

Liberty 125 ccm standardowo wyposażony jest w system ABS stworzony we współpracy z firmą Bosch, największym na świecie producentem części motoryzacyjnych. Elektroniczny system zapobiega blokowaniu się przedniego koła w przypadku gwałtownego hamowania lub na śliskich nawierzchniach. System hamulcowy, również w wersji 50 cm3, składa się z 240-milimetrowej przedniej tarczy współpracującej z zaciskiem Nissin oraz 140-milimetrowego tylnego bębna o zwiększonej wydajności.

Dbając o bezpieczeństwo, niczego nie pozostawiono przypadkowi. Piaggio Liberty posiada podwójną linkę gazu, która pozwala na mechaniczne zamknięcie przepustnicy, czujnik przechyłu, który natychmiast wyłącza silnik w przypadku przewrócenia się pojazdu oraz czujnik zapobiegający jeździe z otwartą boczną nóżką.

Nowy Piaggio Liberty 125 ABS

Nowe przednie światła LED przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa nowego Piaggio Liberty, sprawiając, że skuter jest bardziej widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy.

Elegancja, ergonomia i funkcjonalność

Szczególną uwagę poświęcono ergonomii pojazdu. Obok nowej lampy LED z przodu, na kierownicy znalazły się instrumenty kontrolne w ramach zaprojektowanej od podstaw deski rozdzielczej. Nie jest to już kokpit mechaniczny, lecz elektroniczny, łączący w sobie elegancję klasycznych zegarów z funkcjonalnością wyświetlaczy LCD i sterowaniem przyciskami po prawej stronie kierownicy.

Dzięki przeniesieniu akumulatora w inne miejsce, przestrzeń schowka w osłonie na nogi została praktycznie podwojona z 2 litrów w poprzednim Liberty do prawie 4 litrów w nowym. Schowek został wyposażony w gniazdo USB umożliwiające ładowanie smartfona. Przestrzeń ładunkowa w schowku pod siedzeniem również wzrosła o 30%: z 12,5 do 17 l. Centralna część pojazdu jest teraz bardziej komfortowa, a dzięki rozkładanym podnóżkom jazda stała się przyjemniejsza zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.

Całkowicie przeprojektowane i wyjątkowo duże siedzenie zostało wydłużone dla większego komfortu jazdy we dwoje. Zostało pokryte wysokiej jakości skórą eco i ozdobione szwami podkreślającymi kształt. W funkcji podstawy siedzenia zastosowany został innowacyjny chromowany element, który pełni funkcję dekoracyjną, wyszczuplając tył Liberty.

Wbudowany w kluczyk pilot z funkcją „znajdź skuter”, dostępny jest jako wyposażenie dodatkowe, to bardzo wygodna funkcja pomagająca zlokalizować pojazd na zatłoczonych parkingach.