Rejestracje jednośladów - czerwiec 2015 - Motogen.pl

NOWE JEDNOŚLADY

Sprzedaż nowych motocykli w czerwcu zamknęła się wynikiem 2 952 sztuki, czyli prawie 3 razy wyższym niż w czerwcu 2014 roku. W czasie, gdy sprzedaż motocykli osiąga kolejne rekordy, motorowery odnotowują coraz gorsze rezultaty. W czerwcu zarejestrowano ich 3 661, 32,9% mniej niż przed rokiem. Jest to najniższy wynik czerwca jaki PZPM odnotował odkąd monitoruje rynek, czyli od 2005 roku. Łącznie w czerwcu zarejestrowano 6 613 nowych jednośladów, czyli o 136 sztuk więcej niż w maju 2014.

Pierwsza połowa roku zamknęła się wynikiem 29 738 rejestracji. Jest to o 2,7% (780 szt.) więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku.

 

UŻYWANE JEDNOŚLADY

Używanych jednośladów zarejestrowano w czerwcu br. 8 873 szt., więcej o 42,3% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 7 188 (+50,8% r/r) motocykli oraz 1 685 (+14,9% r/r) motorowerów. Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy 42 704 używane jednoślady, więcej o 31,6% niż w pierwszej połowie ub.r. Używanych jednośladów zarejestrowano 1,4 razy więcej  niż w tym czasie nowych, przy czym tylko w grupie motocykli relacja ta jest wyższa i wyniosła w pierwszym półroczu br. 2,6.

 

MOTOCYKLE

Sprzedaż nowych motocykli w czerwcu zamknęła się wynikiem 2 952 sztuki, czyli prawie 3 razy wyższym niż w czerwcu 2014 roku. Jest to jednak mniej niż w maju, kiedy zarejestrowano 3 212 sztuk. Oznacza, to że mimo bardzo dużych wzrostów i zmiany struktury sprzedaży motocykli, utrzymuje się charakterystyczny sezonowy trend. Podobnie jak w latach 2005-2013 (od kiedy PZPM prowadzi obserwacje), sprzedaż w czerwcu była zawsze mniejsza niż w maju. Tak jak w poprzednich latach można spodziewać się z miesiąca na miesiąc, stopniowego zmniejszenia sprzedaży tylko, że na zasadniczo wyższym poziomie. Nie można też wykluczyć pewnego nasycenia rynku.

 

W pierwszej połowie roku zarejestrowano 13 825 (+184% r/r, +8 957 szt.) nowych motocykli. Gdyby reszta roku była taka sama jak w 2014, cały rok zamknąłby się liczbą 18,8 tys. sprzedanych motocykli.

Licząc od początku roku największą sprzedaż osiągnął ROMET MOTORS, który zarejestrował 3 222 motocykli, czyli ponad 4,5 razy więcej niż przed rokiem. Dzięki temu ma prawie ¼ udziału w rynku. Na drugim miejscu jest JUNAK z 2 591 zarejestrowanymi motocyklami. Jest to prawie 10 razy więcej niż przed rokiem. Jest to największy wzrost wśród pierwszych 10 marek. Jego udział zwiększył się z 5,3 do 18,7%. Trzecią lokatę z wynikiem 1 248 szt. zajęła YAMAHA. Jej sprzedaż wzrosła ponad 2 krotnie. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek ROMET MOTORS i JUNAK to maszyny o pojemności do 125 cm3.

Pojemności silnika:

Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. W pierwszej połowie roku wyniósł on 72,5%. Przed rokiem było to 22,8%. Wszystkich zarejestrowanych nowych 125-tek było 10 024, czyli ponad 9 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą ROMET MOTORS, JUNAK oraz KYMCO. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 9,0% do 2 049 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 38,6% do 14,8%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to:  BMW, HARLEY-DAVIDSON oraz YAMAHA. Pozostałe klasy pojemności straciły udział w rynku, przy jednoczesnym zmniejszeniu sprzedaży poza maszynami o pojemnościach 250-500cm3, których sprzedano 532 tj. więcej o 43 szt.

Segmenty funkcjonalne:

W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu STREET. W pierwszej połowie roku stanowiły one prawie połowę wszystkich rejestracji. Zarejestrowano ich 6 860 czyli ponad 4 razy więcej niż przed rokiem. Najwięcej STREETów sprzedał JUNAK. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+338% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 3 202, w tym najwięcej (665) KYMCO.

Rejestracje motocykli używanych.

Na naszych drogach przybywa także coraz więcej sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 40,1% więcej niż przed rokiem, czyli 35 816. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 12 643 wobec 3 529 przed rokiem. Motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty, jednak nie tak spektakularne. W pierwszym półroczu br. wszystkich używanych motocykli sprowadzono 2,6 razy więcej niż w tym czasie sprzedano nowych.

Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (9 457 szt.; +50,6%r/r), YAMAHA (7 749; +33% r/r) oraz SUZUKI (5 805; +21,8% r/r).

MOTOROWERY

W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek.

Od początku roku zarejestrowano 15 913 nowych motorowerów, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik rejestracji w czerwcu, czyli 3 661 sztuk, jest najsłabszym wynikiem w tym miesiącu jaki PZPM zanotował w ciągu 11 lat monitorowania rynku.

W rankingu marek na czele jest ROMET MOTORS (6 007 szt.; -36% r/r), następnie JUNAK (2 472, -16% r/r). Trzeci jest ZIPP (2 373 szt., -14,3% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (929, -58% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie FERRO na 8. miejscu odnotował wzrost rejestracji do 374 szt. tj. o 80%

Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 6 888 używanych motorowerów (4 sztuki mniej niż w pierwszej połowie 2014 roku. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: PEUGEOT (1 001, -8,6% r/r), PIAGGIO (710, -15,6% r/r) oraz YAMAHA (642, -13,9% r/r).