Przewaga irydowej świecy zapłonowej nad standardową - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Technologia

Iryd jest jednym z najtwardszych metali szlachetnych, jego temperatura topnienia wynosi 2450°C i jest ponad 1000°C wyższa od temperatury topnienia niklu, stosowanego na elektrody w zwykłych świecach zapłonowych. Jest też znacznie bardziej odporny na tzw. erozję iskrową.

 

Zastosowanie tego materiału wydłuża czas użytkowania świecy przynajmniej dwukrotnie i pozwala wykonać znacznie cieńsze elektrody, co z kolei zmniejsza zapotrzebowanie na prąd i poprawia rozchodzenie się frontu płomienia w komorze spalania. Nie wchodząc w szczegóły techniczne - zalet z posiadania świec irydowych jest wiele, ale kluczowe są dwie: znacznie lepsze spalanie mieszanki oraz ponad dwukrotnie dłuższa żywotność świec zapłonowych.

Świeca irydowa - jak uzyskuje przewagę?

W świecy irydowej na krawędziach izolatora następują wyładowania oczyszczające tę krawędź z nagaru. Dzięki temu nie „tracimy” iskry odpływającej przez nagar i izolator, a jej przeskok odbywa się tam, gdzie powinien, czyli pomiędzy elektrodami. W świecy standardowej temperatura, w której pojawia się zdolność samooczyszczania świecy, jest uzyskiwana dopiero po upływie niemal pół godziny pracy silnika. Silnik, w którym na świece nie oddziaływało zjawisko samooczyszczenia, uruchamia się dużo trudniej, a czasem uruchomienie jest wręcz niemożliwe (co łatwo zauważyć po kilku krótkotrwałych zimowych „przepaleniach” motocykla).

 

Świeca irydowa, z racji znacznie wyższej temperatury topnienia irydu, jest bardziej odporna na spalanie stukowe w cylindrze. Efektywniej rozchodzący się płomień powoduje dokładniejsze spalanie mieszanki i większą czystość spalin.

 

Według badań firmy NGK wymiana świec niklowych na irydowe może zwiększyć moc silnika nawet o 2%.

Jakie korzyści w praktyce otrzymuje użytkownik?

Świeca o dłuższej żywotności wymaga rzadszej wymiany. W wielu motocyklach dostęp do świec zapłonowych jest mocno ograniczony. Aby do nich dotrzeć, należy zdjąć zbiornik paliwa, airbox, a w niektórych pojazdach także owiewki lub chłodnicę. Wszystkie wymienione czynności znacznie zwiększają koszty serwisowe. Wymieniając świece rzadziej, unikamy części tych kosztów.

 

Żywotność przekłada się również na dłuższą bezawaryjność w trasie. Czy wyjeżdżając w ekstremalną podróż dookoła świata, wiodącą przez kraje w których tubylec na hasło „świeca zapłonowa” odpowie łamaną angielszczyzną „łooot”, chcielibyśmy rozkręcać pół motocykla albo tracić czas na grzebanie w silniku, mając wokół piękne widoki i napięte terminy? Serwis zabiera nam chwile, które w podróży można wykorzystać na coś znacznie ciekawszego.

 

Za pomocą świec irydowych oszczędzamy czas i koszty serwisowe. Mamy też znacznie mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia awarii świecy zapłonowej. A dla osób korzystających z jednośladu głównie na krótkich dystansach (będących zabójstwem dla zwykłej świecy), świeca irydowa to większa szansa na sprawne uruchomienie silnika. Dodatkową wartością są czystsze spaliny i nieco lepsze osiągi silnika. Czy warto zatem oszczędzać przy wymianie świec, skoro „drożej” okazuje się „oszczędniej”?

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany