Oldschool: Yamaha FJ 1100 / 1200 (1984-1996) - Motogen.pl

Yamaha FJ1100 zadebiutowała w 1984 roku. Miała być zwarta, szybka i zapewniać niezłą ochronę przed warunkami atmosferycznymi.

Aby uzyskać zwartą konstrukcję wielkiego silnika, konstruktorzy przesunęli alternator do tyłu, rezygnując z typowego wówczas, osadzenia na końcach wału korbowego.

Pozycja kierowcy była wygodna, odprężona a jego tułów i głowa solidnie filtrowane przed wpływem warunków atmosferycznych.

Pasażer także posiadał niezłe warunki: stosunkowo nisko umieszczone tłumiki, a co za tym idzie także podnóżki wraz z miękkim, obszernym siedzeniem i solidnymi uchwytami gwarantowały duży komfort.

Nic zatem dziwnego, że pojazd szybko stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych pojazdów na pograniczu segmentów sport i turystcznego.

Mnóstwo użytkowników chwaliło FJ1100 za uczciwą, w stosunku do osiągów, konsumpcję oraz dużą dzielnośc turysyczną (szczególnie po montażu zestawu kufrów).

Od strony osiągów było nieźle: 125 KM w FJ1100 oraz 130 KM w FJ 1200 skutecznie napędzało ważący niemal 260kg pojazd. Trzeba dodać, że nie były to wówczas najbardziej wysilone jednostki napędowe, co skutkowało ich dużą trwałością i elastycznością. Niestety, skrzynia biegów posiadała tylko pięć przełożeń – co przy większych prędkościach skutkowało zauważalnym wzrostem zużycia paliwa. Narzekali na to także właściciele pierwszych generacji Yamahy FJR 1300, czyli kontynuatora serii FJ.

Yamaha FJ 1200 1986r…

Wprowadzony w 1986r face lifting, obejmował poza korektami osłony także zwiększenie pojemności i mocy silnika, oraz zawieszeń. Tak narodziła się FJ1200. Kolejny rok modelowy to przede wszystkim zmiana rozmiaru przedniej felgi z 16 na 17 calową oraz zmianę przednich tarcz hamulcowych. Motocykl zyskał na stabilności, nie tracąc zauważalnie na zwrtoności.

Prawdziwym przełomem było wprowadzenie do sprzedaży w 1991r modelu wyposażonego w ABS.

Pewną ciekawostką jest system informacji o rezerwie paliwa. Zbiornik wprawdzie posiadał pojemność 24,5l (FJ1100) lub 22,0l (FJ1200) co przy zużyciu  (normalna, spokojna jazda) ok 6l oznaczało zasięg blisko 400km. Po spadku poziomu benzyny poniżej 5l włączała się kontrolka rezerwy, oraz następowało odcięcie zapłonu na dwóch cylindrach (znaczny spadek osiagów). Po przestawieniu kranika na pozycję rezerwy zapłon wracał do normalnej pracy. FJ1100 była także jednym z pierwszych motocykli z elektrycznym zabezpieczeniem zapłonu w przypadku wrzucenia biegu z rozłożoną stopką boczną.

Yamaha FJ pozostała w produkcji do 1996r. Była trwała, solidna i wygodna. Do dzisiaj znajdują się oferty sprzedaży, w różnych cenach, w zależności od stanu. Dopiero w 2001r została zastąpiona przez nie mniej udaną FJR 1300.

 

Dane techniczne Yamaha FJ1100 oraz Yamaha FJ1200

 FJ1100FJ1200
Silnik1097cc, 4-suwowy, cztero-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem.1188cc, 4-suwowy, cztero-cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem.
Moc125.00 HP (91.2 kW)) @ 9000 RPM130.00 HP (94.9 kW)) @ 9000 RPM
Średnica i skok tłoka74 x 63.8 mm77 x 63.8 mm
Stopień sprężania9.5:19.7:1
Magistrala paliwowaCztery gaźniki Mikuni BS36 36mmCztery gaźniki Mikuni BS36 36mm
Pojemność zbiornika paliwa24.5 L (6.5 US gal, 5.4 Imp gal)22 L (5.81 US gal, 4.8 Imp gal)
SmarowanieMokra miska olejowa
ZapłonTCI (Digital)
Skrzynia biegów5-biegowa
Przekazanie napęduŁańcuch DID 50 (530) ZVM2 110 ogniw lub zamiennik.
Całkowita długość2230 mm2235 mm
Całkowita szerokość730 mm775 mm
Całkowita wysokość1230 mm1245 mm
Wysokość siedziska780 mm790 mm
Prześwit140 mm
Rozstaw osi1490mm1495mm
Waga mokra z olejem, paliwem etc.261.0 kg (575.4 pounds)259.0 kg (571.0 pounds)
Zawieszenie przednieTeleskopowe z możliwością napięcia wstępnego sprężyny i systemem anti-diveTeleskopowe z możliwością napięcia wstępnego sprężyny.
Zawieszenie tylneAmortyzator gazowo-olejowyAmortyzator gazowo olejowy z regulacją napięcia wstępnego sprężyny.
Hamulce przódPodwójne tarcze hamulcowe
Hamulec tylnyPojedyncza tarcza hamulcowa
Ogumienie przód120/80-VR16 do 1987 roku, 120/70-VR17 ’88 do końca produkcji.
Ogumienie tył150/80-VR16