Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Motocykl/skuter trzykołowy? Dlaczego trójkołowiec - na przykładzie Nikena i Tricity Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Motocykl/skuter trzykołowy? Dlaczego trójkołowiec - na przykładzie Nikena i Tricity

Prezentując Nikkena Yamaha stworzyła pierwszy w historii pojazd, który śmiało możemy określić mianem motocykla trójkołowego. To drugi po Tricity 125 pojazd producenta z systemem dwóch kół z przodu. Czy takie konstrukcje mają przewagę względem pojazdów tradycyjnych i czy w ogóle ich produkcja ma sens?

Innowacyjność Yamahy zadziwiła kilka sezonów temu. Do sprzedaży trafił skuter Tricity 125 z dwoma kołami umieszczonymi z przodu. Pozornie takie rozwiązanie wydaje się bez sensu. Przeciwnicy konstrukcji wspominali o dużej masie nieresorowanej, skomplikowanym serwisie, czy wyższych kosztach produkcji.

 

Jeśli jednak głębiej się zastanowimy, umieszczenie dwóch kół z przodu okaże się niepozbawione sensu. Wprawdzie prawa fizyki są nieubłagane – siła tarcia między podłożem a kołami zależy od współczynnika tarcia i siły nacisku. W przypadku współczynnika tarcia zakładam, że jest on identyczny w przypadku opon skutera z jednym i dwoma kołami z przodu. Natomiast siła nacisku, powinna być zbliżona w przypadku pojazdu tradycyjnego, jak i Tricity. W tym ostatnim, z powodu nieco większej masy będzie nawet minimalnie większa. Do tego momentu nie widać żadnej przewagi konstrukcji z dwoma kołami.

 

Jeśli jednak w czasie szybkiej jazdy po zakrętach zbliżymy się do granic przyczepności w pojeździe z jednym kołem z przodu, jej utrata może skutkować uślizgiem a w konsekwencji (o ile nie macie na nazwisko Marc Marquez… yyy, tzn. Valentino Rossi) upadkiem. W przypadku pojazdu z dwoma kołami zerwanie przyczepności jednego z nich powoduje przeniesienie siły nacisku na drugie, które tę przyczepność posiada. Sumarycznie więc istnieje duża szansa na to, że jeśli jedno z kół straci przyczepność nie zaliczymy upadku, bo pojazd zostanie utrzymany przez drugie koło. W międzyczasie koło w poślizgu powinno, o ile nie zrobimy nic głupiego, odzyskać przyczepność.

 

Oczywiście, jeśli wejdziemy w zakręt z taką prędkością, że stracimy przyczepność obydwu kół, nic nas nie uratuje, ale margines błędu jest dużo, dużo większy.

 

Kolejną zaletą konstrukcji z dwoma kołami z przodu jest znaczna stabilność pojazdu po zatrzymaniu. Wasz „sprzęt” będzie stabilniejszy w trakcie oczekiwania na zmianę świateł czy parkowania, czyli można właściwie zapomnieć o problemie tzw. gleb parkinowych.

 

Za sprawą konstrukcji, która wymusza pochylenie kół w trakcie skrętu prowadzenie jest zbliżone do prowadzenia zwykłego jednośladu. Dlatego takie konstrukcje mogą okazać się strzałem w dziesiątkę dla wszystkich osób, których warunki fizyczne lub uprzedzenia uniemożliwiają korzystanie z typowego motocykla. Jeżeli klasyczny motocykl jest za dla ciebie za mało stabilny, zbyt ciężki w czasie manewrów lub zbyt niebezpieczny, powinieneś rozejrzeć się za konstrukcją trzykołową. Taka konstrukcja powinna zainteresować także wszystkich tych, którzy chcą się wyróżniać z otoczenia lub nadawać ton w środowisku.

 

Yamaha ma w swojej ofercie dwa pojazdy z systemem dwóch kół w przednim zawieszeniu. Yamahę Tricity 125, której nie są straszne miejskie pułapki, takie jak kostka brukowa czy śliskie szyny tramwajowe. Pod względem funkcjonalności jest pełnowartościowym skuterem codziennego użytku a system ABS zapewnia bezpieczną eksploatację w każdych warunkach.

 

Drugim modelem jest tegoroczna nowość. Pojazd przyszłości, który na pewno przejdzie do historii - Yamaha Nikken spokrewniona technicznie z modelem MT09 i Tracer 900. Ta awangardowa konstrukcja umożliwia pochylenie w zakręcie nawet pod kątem 45 stopni, czyli o wartość zarezerwowaną dla modeli sportowych. Pewność i bezpieczeństwo szybkiego pokonywania zakrętów są wyjątkowe i nie  można ich porównać z żadną inną konstrukcją.

 

A Ty, czy jesteś już gotowy na pojazd przyszłości dostępny już dzisiaj? Na nową definicję bezpieczeństwa w czasie jazdy motocyklem? Na nowe doznania w czasie sportowej jazdy po zakrętach? Na bycie o krok przed konkurencją? Jeśli tak, to koniecznie poznaj Yamahę Nikken, a już teraz zobacz na poniższym video, jak jeździ ten sprzęt!

 

 

Więcej o motocyklach Yamaha
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści