-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Aktualności Ciekawostki ze świata motocykli Motocyklowe początki koncernu Mazda: Go, GA, DA, DB, DC,K360, T-2000 Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Ciekawostki

Motocyklowe początki koncernu Mazda: Go, GA, DA, DB, DC,K360, T-2000

Czy znacie koncern Toyo Cork Kogyo? My też nie. Na początku pierwszego dwudziestolecia ubiegłego wieku rozpoczęli produkcję obrabiarek. I najprawdopodobniej taka sytuacja dalej miałaby miejsce, gdyby nie fakt, że pod koniec lat 20-tych koncern zaprezentował swoje prototypowe motocykle. Z czasem do produkcji trafił trójkołowiec o nazwie Mazda-Go. Pojazd odniósł olbrzymi sukces. Skomplikowane prawa własności i dystrybucji w latach trzydziestych to temat na osobny artykuł. My zajmijmy się motocyklowym epizodem firmy znanej dzisiaj, jako Mazda...

Pierwsze sześć motocyklowych prototypów zbudowano w 1929 roku. Rok później do sprzedaży trafiło 30 motocykli.

 

 

Prototypowy motocykl Mazda z 1929 roku, napędzana dwusuwem 250ccm...

 

W 1931 roku zbudowano Mazdę-Go, czyli trzykołową ciężarówkę. Specjalnie do niej opracowano układ napędowy opierający się na jednocylindrowym silniku o pojemności 482 ccm generującym 9,4 KM. Przeniesienie napędu odbywało się za pomocą trzybiegowej skrzyni przekładniowej wyposażonej w bieg wsteczny (ciekawe czy zaprezentowany rok później HD Service Car posiadał wsteczny bieg...). Tylna oś została wyposażona w mechanizm różnicowy.

 

Mazda-Go

 

Napęd produkowany przez lata przetrwał wojnę a następnie został wykorzystany do takich projektów jak Hopestar czy Daihatsu Midget.

Po kilku latach zaprezentowano zmodyfikowaną wersję DB, DC a następnie KC oraz GA, z 1938 roku, którego produkcję wznowiono już po zakończeniu II Wojny Światowej, w 1945 roku. GA otrzymał mocniejszy silnik o pojemności 669 ccm generujący 13, 7 KM. Przy masie własnej 580 kg mógł zabrać 500 kg ładunku.

 

Mazda DB oraz GA...

 

Gama typów Mazda-Go w czasach powojennych doczekała się kontynuacji w postaci trójkołowych ciężarówek między innymi Mazda - K360 i T2000 dostę;nych w wersjach towarowych ale i osobowych (najprawodpodobniej były wzorem do stworzenia wszechobecnych w Azji, taksówek zwanych tuk-tukami...

 

Od góry: Mazda K360 oraz T-2000...

 

Mimo, że Mazda z czasem przestała angażować się w produkcję trójkołowców (ostatni nowy model został zaprezentowany w 1959 roku a był nim T-1100/1500), warto pamiętać o tym epizodzie - w końcu w momencie debiutu były to pojazdy dość nowoczesne w swoim segmencie. Warto także wspomnieć, że użytkowe, trójkołowe pojazdy z czasem ewoluowały w czterokołowe mikrovany i pojazdy dostawcze, do dzisiaj z powodzeniem użytkowane w zatłoczonych metropoliach całego świata...

 

 

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści