MotoGP 2015: Rossi testuje nerwy Marqueza i wygrywa w Assen - Motogen.pl

Moto3
W kwalifikacjach klasy Moto3 najszybszy był Enea Bastianini, a pierwszy rząd uzupełnili Jorge Navarro i Karel Hanika. Drugi rząd otwierał lider generalki – Danny Kent, a kolejne pola zajęli Isaac Vinales i Miguel Oliveira.

Po zamieszaniu na pierwszych okrążeniach od reszty stawki uciekła siedmioosobowa grupa w składzie Bastianini, Binder, Navarro, Kent, Quartararo, Oliveira i Fenati. Isaac Vinales, który zajął dobre miejsce w kwalifikacjach zderzył się z Juanfranem Guevarą i wypadł z toru. Jego zespołowa koleżanka – Maria Herrera jadąc po miejsce w pierwszej dziesiątce została zabrana z toru przez Niccolo Antonelli’ego. Wyścigu nie ukończyli również Efren Vazquez, Andrea Locatelli, Zulfhami Khairuddin, Alexis Masbou i Tatsuki Suzuki.

Zawodnicy jadący w prowadzącej siódemce prawie co zakręt zamieniali się miejscami. Na ostatnim okrążeniu tuż przed szykaną skuteczny atak przypuścił Miguel Oliveira, który objął prowadzenie i wpadł na metę tuż przed nosem Fabia Quartararo. Trzecie miejsce zajął Danny Kent.

Wyścig Moto3 – pierwsza piątka:
1. Miguel Oliveira
2. Fabio Quartararo
3. Danny Kent
4. Jorge Navarro
5. Romano Fenati

W najmniejszej klasie cały czas prowadzi Danny Kent, który co prawda nie wygrał wyścigu, ale i tak udało mu się ponownie zwiększyć przewagę nad rywalami i ma obecnie 165 punktów. Drugi jest Enea Bastianini mający na koncie 108 punktów, a 6 punktów traci do niego Miguel Oliveira.

Moto2
W Moto2 kwalifikacje zwyciężył Johann Zarco, a obok niego w pierwszym rzędzie stanęli Tito Rabat i Sam Lowes. Z drugiego rzędu startowali Simone Corsi, Jonas Folger i Xavier Simeon.

Wyścig Moto2 został przerwany tuż po starcie z powodu wypadku, w którym uczestniczyli Marcel Schrotter, Anthony West i Luis Salom. Motocykl Saloma zapalił się po upadku i to doprowadziło do wycieku oleju. Wyścig został wznowiony na dystansie 16 okrążeń.

Po wznowieniu mogliśmy podziwiać spektakl dwóch aktorów, a byli nimi Johann Zarco i Tito Rabat. Goniący ich Sam Lowes przyznał później, że nie był w stanie nadążyć za duetem prowadzącym w klasyfikacji generalnej. Z pojedynku zwycięsko wyszedł Zarco, który przyjechał na metę niecałą sekundę przed Rabatem. Sam Lowes dojechał na metę trzeci.

Wyścig Moto2 – pierwsza piątka:
1. Johann Zarco
2. Tito Rabat
3. Sam Lowes
4. Alex Rins
5. Thomas Luthi

MotoGP
Kwalifikacje klasy królewskiej zwyciężył Valentino Rossi. Drugi czas należał do Aleixa Espargaro, a trzeci – do Marca Marqueza. W drugim rzędzie stanęli Dani Pedrosa, Pol Espargaro i Andrea Iannone. Wicelider generalki – Jorge Lorenzo – był dopiero na ósmym miejscu.

Najlepszy start zaliczył Rossi i to on prowadził w pierwszej połowie wyścigu. Tuż za jego plecami podążał Marc Marquez, a na trzecie miejsce przedostał się Jorge Lorenzo. Rossi i Marquez odskoczyli od Lorenza, który samotnie podążał przez cały wyścig na trzeciej pozycji.

Mniej spokojnie było pomiędzy prowadzącą dwójką. Marquez w końcu zdecydował się wyprzedzić Rossiego. Zawodnik Yamahy nie odstępował jednak Hondy na krok i spokojnie czekał na odpowiedni moment do ataku, a ten nadszedł na 24. okrążeniu. Marquez próbował atakować, jak tylko potrafił. Podczas ostatniej próby wyprzedzania przed szykaną Marquez trącił Rossiego, który pojechał prosto przez piach i to ułatwiło mu zdobycie pierwszego miejsca.

Honda złożyła później protest na ten manewr, ale po obejrzeniu nagrania z powietrza stwierdzono, że Rossi cały czas był przed Marquezem, więc ratowanie się przed wypadkiem poprzez przecięcie szykany nie było niesportowym zachowaniem i całe zdarzenie zostało zakwalifikowane jako incydent wyścigowy.

Wyścig MotoGP – pierwsza piątka:
1. Valentino Rossi
2. Marc Marquez
3. Jorge Lorenzo
4. Andrea Iannone
5. Pol Espargaro

W generalce prowadzi Rossi, który zwiększył przewagę nad Lorenzem z 1 do 10 punktów. Rossi ma obecnie 163 punkty. Trzeci jest Andrea Iannone z dorobkiem 107 punktów. Marquez jest czwarty z 89 punktami, a zaledwie 2 punkty traci do niego Dovizioso.

Kolejna runda MotoGP odbędzie się 12 lipca na niemieckim Sachsenring. Przy okazji rundy w Assen pojawiły się głosy, że od przyszłego roku wyścigi w Holandii będą odbywały się normalnie – czyli w niedzielę. Decyzja jest podyktowana oczywiście względami ekonomicznymi, ponieważ nie każdy ma czas żeby urwać się z pracy na piątkowe kwalifikacje.

Autor: Wojciech Grzesiak