Łańcuchy motocyklowe - O-Ring i X-Ring. - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Nieliczni tylko wiedzą, jak długo trwał proces technologiczny, który doprowadził do opracowania i opatentowania popularnego obecnie łańcucha O-Ring.

 

Wszystko rozpoczęło się od nawiązania równe 50 lat temu, trwającej dotychczas współpracy producenta japońskich łańcuchów EK Chains, firmy Enuma Chain Mfg. Co. Ltd. z fabryką Kawasaki. Wieloletni rozwój, stały postęp technologiczny, rosnąca pojemność i moc produkowanych motocykli zaowocowały przełomowym wynalazkiem, którym był łańcuch typu O-Ring. Wówczas była to rewolucja, która spowodowała, że łańcuch napędowy stał się 10-krotnie wytrzymalszym podzespołem motocykla. Wynalazek wprowadzony do produkcji w 1974 roku, typ 630STO został opatentowany 4 lata później. Na łańcuch typu O-Ring przyznano patent Japonii # 1215953; oraz patent US # 4424050. Od tamtej pory EK Chains jest bezapelacyjnie czołowym światowym producentem łańcuchów do motocykli wszystkich typów.

 

Już 2 lata po opatentowaniu łańcucha O-Ring, inżynierowie pracujący nad dalszym rozwojem produktów EK wprowadzili kolejny wynalazek. W 1980r. pojawiły się łańcuchy z mikrowentylacją wewnętrznych płytek. Korzyści okazały się podwójne. System ten zapewnił lepsze odprowadzanie ciepła z rolek i pozwolił na obniżenie masy łańcucha o 20 gram na każdych 100 ogniwach.

 

Przełom technologiczny po wprowadzeniu łańcucha O-Ring był na tyle duży, że potrzebna była kolejna dekada do wprowadzenia następnego rewolucyjnego rozwiązania, którym jest rozwojowa wersja O-Ring o nazwie X-Ring.

 

Okiem mechanika

Łańcuch O-Ring od X-Ringa różni się przede wszystkim budową uszczelniacza łańcucha. W pierwszym kształt uszczelniacza jest okrągły. Natomiast przekrój X-Ringa, zgodnie z nazwą, jest w kształcie X-a. W praktyce oznacza to, że uszczelnienie płytek łańcucha jest jakby podwójne, co powoduje, że smar trudniej się wypłukuje, a w konsekwencji rzadziej smarujemy łańcuch. Taki łańcuch będzie zatem zdecydowanie trwalszy. Przy normalnej eksploatacji łańcuch powinien wytrzymać około 20 tysięcy kilometrów. Oczywiście jeżeli kierowca często będzie jeździł na tylnym kole, często wykorzystywał pełną moc potęznego silnika albo zaniedbywał smarowanie, ta wytrzymałość znacznie spadnie. Łańcuch będzie się wyciągał.

 

Oczywiście technologia zapewniająca większą trwałość kosztuje. Należy też pamiętać, że najlepiej jest stosować smary zalecane przez producenta. Są one do tego przystosowane i posiadają większą zdolność penetracji między płytkami, a uszczelniaczem. Niektórzy próbowali używać specyfików typu WD40 jednak jest to zły pomysł gdyż taki 'smar' przyciąga bród i piach wiążąc ze sobą, a zatem łańcuch szybciej się zużywa.

 

Zakładanie takiego X-Ringowego łańcucha do motocykla klasy 125 czy 250 nie ma raczej większego sensu, chyba że mówimy o maszynie offroadowej. Tylko posiadacze motocykli sportowych o większych pojemnościach powinni zastanowić się nad łańcuchem typu X-Ring.

 

Kolejne innowacje

Ostatnim osiągnięciem EK Chains jest najwytrzymalszy na świecie łańcuch serii ZZZ, który dla typu 530 legitymuje się odpornością na rozciąganie na poziomie 48,9kN.

Kalendarium EK Chains
1941 r. – założenie fabryki Enuma Chain Mfg. Co. Ltd
1961 r. – początek współpracy z Kawasaki
1974 r. – pierwszy łańcuch O-Ring
1978 r. – opatentowanie łańcucha O-Ring
1986 r. – własny stop EM3 służący do produkcji rolki łańcucha
1988 r. – produkcja łańcucha X-Ring
1994 r. – wprowadzenie procesu chromowania do produkcji wyścigowych łańcuchów bezoringowych
1997 r. – łańcuch MVXZ, lżejszy o 5-7% od łańcuchów typu X-Ring
1997 r. – nowy, rewolucyjny kształt sworznia w łańcuchach off-road typu MRD6
2001 r. – łańcuch serii ZVX do sportowych motocykli pow. 1100 ccm
2005 r. – seria ZZZ o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie 48,9kN (typ 530)

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany