Modeka Longway - Motogen.pl

Do naszego laboratorium trafił najnowszy model kurtki niemieckiego producenta – Modeka Longway, która ma stać się flagowym produktem w segmencie kurtek. Jak sprawdziły się wprowadzone przez Modekę nowe technologie? Sprawdziliśmy to podczas naszego testu.

Charakterystyka

Modeka Longway, to dość nietypowa kurtka. Jest to pierwszy model Modeki, w którym zastosowano laminat membrany SympaTex®. Co więcej, nie ma w niej typowej dla tego typu kurtek dodatkowej podpinki ocieplającej, którą zastąpiono wysokiej jakości softshellem. Krój ¾, cztery duże, suche kieszenie z przodu oraz jedna typu cargo na plecach – zdradzają zacięcie typowo turystyczne. Potwierdzają to również dwa suwaki do spięcia ze spodniami (każdy model spodni Modeki będzie do nich pasował).

Bezpieczeństwo

Nie ma co ukrywać, że Modeka „zaszalała” i użyła materiałów najwyższej jakości. Zewnętrzną warstwę kurtki w całości stanowi Cordura® 500D, która jest jednym z odporniejszych na przetarcia materiałów, przy czym nie krępuje ruchów, tak jak nieco grubsze spolty. Jednak istotę całego systemu bezpieczeństwa stanowią ochraniacze. Modeka w całości postawiła na protektory SaS-Tec, które wykonano z absorbującego uderzenia tworzywa termoplastycznego (niemiecki odpowiednik Rukki D3O), dzięki czemu protektory są bardzo lekkie, niebywale elastyczne i świetnie dopasowujące się do sylwetki. Protektor na plecach jest naprawdę potężny i chroni właściwie całą ich powierzchnię, a do tego spełnia najbardziej wymagającą normę bezpieczeństwa EN 1621-2. Protektory barkowe oraz łokciowe ukryto w osłonie z Kevlaru®, co dodatkowo chroni je (i oczywiście motocyklistę) po ewentualnym przetarciu warstwy zewnętrznej. Spełniają one normę EN 1621-1. Uzupełnieniem całości są sporych rozmiarów panele odblaskowe 3M Scotchlite™, które umieszczono w newralgicznych miejscach: na górnej części pleców, z przodu na kieszeniach oraz po bokach na rękawach.

Wykonanie

Kurtka składa się z dwóch warstw, choć najlepiej byłoby powiedzieć z jednej oraz dodatkowej bluzy softshellowej, której można używać oddzielnie. Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie i naprawdę nie ma się do czego przyczepić. Poprowadzone grubą nicią szwy są staranie wykonane i nie mają tendencji do prucia czy puszczania nitek, nawet w miejscach najbardziej na to narażonych, czyli końcówkach suwaków i uchwytach na rzepach. Antybakteryjna, termoaktywna podszewka siatkowa wykonana z tkaniny Coolmax® została starannie wpasowana w warstwę zewnętrzną, nie zaciąga się i nie zawija podczas zakładania i zdejmowania kurtki, nawet kiedy jesteśmy lekko spoceni. Elementy narażone na najczęstszą eksploatację, takie jak suwaki, uchwyty przy rzepach czy klapkach kieszeni oraz napy działają bez problemu i nie wykazują tendencji do uszkodzenia, pomimo dość intensywnej eksploatacji.

Komfort termiczny

Modeka Longway nie posiada zbyt rozbudowanego systemu wentylacyjnego, a patrząc na nią można pokusić się o stwierdzenie, że po prostu o czymś takim jak otwory wentylacyjne ktoś po prostu zapomniał (jeden na plecach to trochę mało). Modeka postawiła jednak na nową technologię. Mamy zatem do dyspozycji cienki laminat membrany SympaTex® (znanej przede wszystkim z zastosowania w obuwiu i odzieży outdoorowej), oraz coraz popularniejszy ostatnio TFL Cool System® (materiał pokryty tą warstwą nie pochłania, a odbija promienie słoneczne). Muszę przyznać, że sprawdza się to fenomenalnie. Właściwie można używać kurtki bez bluzy softshellowej, która przydaje się dopiero przy naprawdę niskich temperaturach. Maksymalna temperatura w jakiej przyszło mi testować Longwaya to 30°C w pełnym słońcu. W takiej temperaturze czułem jednak lekki dyskomfort i konieczne okazało się rozsunięcie suwaków oraz rozpięcie stójki. Choć bielizna termoaktywna oraz podszewka Coolmax® zrobiły robotę i po zdjęciu kurtki nie miałem wrażenia, że właśnie wyszedłem z sauny, to postoje do najprzyjemniejszych nie należały. Najbardziej optymalną temperaturą do jazdy jest 20°C i właściwie nie ma znaczenia czy mamy słońce czy zachmurzenie, ponieważ wiatroodporny SympaTex® spisuje się wyśmienicie. Najniższa temperatura, przy której jeździłem nie mając wpiętego softshella to 15°C i to raczej dolna granica, która umożliwia jazdę w Longwayu bez dodatkowego zabezpieczenia. Kiedy postanowimy wsiąść na motocykl przy 10°C, niezbędne będzie założenie dołączonego softshella. Poranne starty przy temperaturze oscylującej w okolicach 4°C ujdą bez swetra i dodatkowej warstwy (wystarczy wyłącznie koszulka termoaktywna). Na koniec słowo o wodoodporności i „oddychalności”. Ponieważ bardzo często jest tak, że oba parametry pięknie wyglądają na folderze reklamowym, co nie zawsze idzie w parze z realiami użytkowania, ciekaw byłem czy laminat się obroni. Po pierwsze mogę potwierdzić wodoodporność kurtki. 90 minut jazdy w naprawdę sporej ulewie nie dało jej rady. A jak z przepustowością powietrza? Naprawdę nie jest źle i jedynie wysokie temperatury (25-30°C) mogą doprowadzić do lekkiego dyskomfortu i konieczności rozsuwania suwaków. Natomiast w temperaturach optymalnych (20°C i niżej) oraz bieliźnie termoaktywnej, Longway naprawdę się sprawdza. Jedyne czego mi brakowało, to suwaków dwustronnych na rękawach, niby drobiazg, ale bardzo przydatny i aż dziwne, że w modelach niższych jest stosowany (np. Modeka Extremadura), a tutaj został pominięty.

Funkcjonalność

dopasowanie

Modeka Longway posiada szeroki i przyjazny system regulacji umożliwiający bezproblemowe dopasowanie kurtki do sylwetki, do tego oferuje różnorodną rozmiarówkę (od XS do 4XL). Rękawy można regulować na dwóch wysokościach – na przedramieniu za pomocą nap z dwustopniową regulacją, oraz na ramieniu, również napami, jednak z regulacją trzystopniową. Mankiety standardowo regulujemy przy pomocy rzepów oraz suwaków, a dół kurtki możemy ściągnąć przy pomocy częściowego paska na rzepy umieszczonego po lewej i prawej stronie. W pasie szerokość kurtki regulujemy przy użyciu pasa częściowego obsługiwanego systemem klamer. Pomimo tego, że kurtka naprawdę dobrze leży, nie wiem dlaczego nie zastosowano elastycznych wstawek w okolicach barków i pach – wówczas ruchy byłyby jeszcze bardziej neutralne.

Kieszenie

Modeka Longway wyposażona została w pięć „suchych” kieszeni, z czego cztery z nich znajdują się po bokach i na piersi, a jedna, typu cargo, na plecach. Do mniejszych kieszeni bez problemu zmieścimy portfel, klucze czy telefon, natomiast do kieszeni umieszczonej na plecach upchniemy dołączony softshell. Każda z kieszeni wyposażona została w klapkę, pod którą kryje się wodoodporny suwak. I tutaj jedna uwaga, o ile podniesienie klapki, nawet podczas jazdy nie nastręcza problemów (bardzo wygodny uchwyt), o tyle rozsunięcie suwaka jest lekko kłopotliwe. Jest po prostu drobny, a niewielki, dziwnie wyprofilowany uchwyt (lekko wygięty), powoduje wrażenie jakbyśmy podczas rozsuwania właśnie go urwali. Jest to oczywiście kwestia przyzwyczajenia, jednak na początku może trochę drażnić. Do dyspozycji mamy również niewielką kieszeń wewnętrzną. Ogólnie ujmując, przestrzeń „bagażowa” jest bardzo pokaźna i z całą pewnością wszystkie drobiazgi podręczne jesteśmy w stanie w niej umieścić, aby nie sięgać do plecaka czy kufra podczas postojów.

Inne

Modeka Longway posiada dwa suwaki do spięcia ze spodniami, jeden na całej szerokości, który bez problemu zastąpi pas nerkowy, a drugi, znacznie węższy, który zapobiega podwijaniu się kurtki podczas jazdy. Trochę żałuję, że Longway nie dostał neoprenowej, odpinanej maski, jaką miałem okazję używać w Extremadurze. To naprawdę przydatne rozwiązanie zostało zastąpione zwykłym, regulowanym przy pomocy zatrzasków, kołnierzem. No szkoda, ponieważ przy niskiej temperaturze zakładanie śliniaka jest obowiązkowe. Dużym plusem jest świetny softshell, którego można używać jako zwykłej bluzy, a kiedy potrzebujemy go wpiąć do kurtki zajmuje to dosłownie kilka sekund (mocowanie przy pomocy nap).

Podsumowanie

Modeka Longway to dość nietypowy produkt w gamie kurtek Modeki, do tego nie najtańszy. Przy cenie rynkowej 1690 zł plasuje go na średniej półce cenowej kurtek topowych producentów, takich jak Rukka, Spidi, Dainese czy Alpinestars. Czy warto wydać takie pieniądze na Modekę? Modeka Longway jest niewątpliwie kurtką turystyczną, ale bez problemu sprawdza się również w mieście. Posiada szeroki zakres temperatury użytkowej, do tego została wykonana niezwykle starannie z materiałów najwyższej jakości: Coolmax®, Cordura®, laminowany SympaTex®, SaS-Tec®, TFL Cool System®. To naprawdę bardzo, bardzo dużo. Przeglądając ofertę konkurencyjnych producentów trudno znaleźć odpowiednik w tak – jakkolwiek to zabrzmi – niskiej cenie. Oczywiście mamy w tym modelu kilka dosłownie drobnych wpadek (jak choćby brak maski czy elastycznych wstawek), które właściwie nie rzutują na ocenę końcową. Po prostu patrząc na Longwaya mam nieodparte wrażenie, że płacę wyłącznie za jakość, technologię i świetne materiały, a nie logo na kurtce i rozdmuchaną reklamę.

 

 

PLUSY MINUSY

– Wysoka jakość wykonania

– Wysokiej klasy ochraniacze SaS-Tec (w tym ochraniacz pleców)

– Zastosowanie najnowszych technologii (TFT, laminat)

– Szeroki zakres temperatur użytkowych
– Pełna wodo- i wiatroodporność

– Bluza softshell

– Pięć pojemnych kieszeni

– Brak odpinanej maski

– Uciążliwa obsługa suwaków przy kieszeni

– Brak suwaków dwustronnych przy rękawach

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany