Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Testy Motocykle Junak z 1960 roku – przejściówka pomiędzy M07 a M10 Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Laboratorium

Junak z 1960 roku – przejściówka pomiędzy M07 a M10 test, opinie i oceny

W latach 1956–1959 wyprodukowano ok. 10 000 egzemplarzy M07. Model M10 oficjalnie wprowadzono do produkcji w grudniu 1959 roku, jednak pierwsze 20 000 szt. modelu M10, wyprodukowanych w latach 1960–1961, posiadało jeszcze niektóre cechy z poprzedniej wersji; przykładem może być przednia lampa.

Ile razy zastanawiałeś się nad pochodzeniem swojej maszynki? Czy nie interesowało cię nigdy kto dosiadał wcześniej twojego używanego sprzętu?

 

Dlaczego poprzedni właściciel miał tak ustawione zawieszenia, jeździł na takich dziwnych oponach i po co zmienił przełożenie zębatek? Ilu właściwie było właścicieli i gdzie jeździli? No i który z nich miał dzwona? A skoro trochę ściąga w lewo, to w jakich okolicznościach?

 

Często bywa tak, że maszyna pochodzi na przykład z komisu prowadzonego przez tureckiego „miglanca” gdzieś w południowo-zachodnich Niemczech. Wyrejestrowana od lat podpierała walący się regał z używanymi oponami w jakiejś niezamykanej na noc hali pod Oberstdorfem. Bywa, że maszynka przy wysokich obrotach podczas jazdy wysadziła swego jeźdźca i, upadając na krawężnik, otarła prawy bok i panewkę po zerwaniu olejowego filmu. Być może potem kupił go jakiś polski miłośnik motoryzacji, czyli uprzejmy handlarz wraz ze wszystkimi używanymi oponami, zerwaną pod nimi półką i gnijącym pod płotem starym Fiatem Ducato. To do niego załadował cały ten majdan kupiony za okrągłe 1500 „jurków”, a potem przez obce ziemie i bez aktualnego briefu, z zapieczonymi hamulcami samobójczo przedarł się busem do ojczystej ziemi pod osłoną nocy. Być może później spotkasz go na bazarze, uwierzysz w jego słowa bardziej niż żonie, a on szczerze i wylewnie opowie o wszystkim tym, co chciałbyś usłyszeć na temat niebywałej okazji i niesamowitego motocykla, który ma do zaoferowania....Prezentowany motocykl jest dość nietypowy nie tylko ze względu na rzadkość jego występowania, kolekcjonerski stan czy sentymentalną aurę...

 

Może czasami warto podejść do tego nieco inaczej i rozważyć coś innego. Prezentowany motocykl jest dość nietypowy nie tylko ze względu na rzadkość jego występowania, kolekcjonerski stan czy sentymentalną aurę. Jego prezentacja trafiła do działu motocykli używanych, bo wciąż jednak jego nieliczne egzemplarze występują na rynku wtórnym i można stać się ich zaszczytnym właścicielem, ale nie tylko dlatego. Jego nieszablonowość polega na czymś jednak zupełnie innym. Bo chociaż pochodzi sprzed wielu lat, to jest… fabrycznie nowym Junakiem!

 

To nie żart. Jeśli samych Junaków na świecie (były sprzedawane nawet na Kubie) jest dziś już niewiele, to egzemplarzy kompletnych jeszcze mniej. Jeszcze bardziej zdziesiątkowano modele odrestaurowane, a wręcz zatrważająco nieliczne są modele poszczególnych serii. Jednak najmniej jest modeli złożonych w czasach współczesnych z fabrycznie nowych części zapasowych z tamtej epoki (nie zamienników), jak ten prezentowany egzemplarz z 1960 roku. W dodatku występujących jako „przejściówka” pomiędzy modelem M07, a bardziej zaawansowanym technologicznie M10. Praktycznie rzecz biorąc, dziś już prawie ich nie ma. Dlatego w przeciwieństwie do innych używanych jednośladów, wartość rynkowa tego niby używanego motocykla, bo w końcu pochodzi sprzed niemal pół wieku, raczej nigdy nie spadnie. Podobnie jak innych odrestaurowanych z oryginalnych, ale bardziej współczesnych części.
 

Przytaczając krótką genezę marki, warto zajrzeć choćby do Wikipedii. W latach 1956–1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C, 2500 trójkołowców typu B20 (dostawczy ze skrzynią z plandeką) oraz 8500 wózków bocznych typów WB1 i W03. Powstawał w SFM w Szczecinie, a silniki typu S03 do wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi.

Więcej o motocyklach Junak

Strony:

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści