Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jaki skuter 125 – do miasta, do pracy, na co dzień? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jaki skuter 125 – do miasta, do pracy, na co dzień?

Skuter jest idealnym pomysłem na skuteczny przejazd przez miasto; szybko, sprawnie, bezproblemowo. Tylko w jaki sposób wybrać odpowiedni? Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy na co zwrócilibyśmy uwagę...

Oczywiście decydujemy się na pojazd z segmentu 125 ccm. To najpopularniejsza grupa jednośladów, łącząca cechy użytkowe z ekonomią i akceptowalnymi osiągami. Nie bez znaczenia jest fakt, że może się nimi poruszać kierowca posiadający prawo jazdy kat.B powyżej trzech lat. Z przyczyn oczywistych odrzucamy maxiskutery (gabaryt, poręczność) oraz pojazdy typowo sportowe (sztywne zawieszenie czy duża dynamika nie mają takiego znaczenia jak cechy praktyczne). Co zatem będzie kluczowe z punktu widzenia wyboru skutera idealnego do miasta?

Mała szerokość

Tego tłumaczyć nikomu nie trzeba. Mała szerokość to duża mobilność w korkach, łatwość przeciskania się pomiędzy samochodami, to także mniejszy opór aerodynamiczny i teoretycznie mniejsze spalanie. Niestety, ceną za to jest dużo gorsza ochrona niż w przypadku skutera turystycznego. Ale warunki początkowe determinują nasz wybór. Pojazd ma być przede wszystkim sprawny w mieście.

Duży schowek

Większość obecnie produkowanych skuterów ma duży bagażnik pod siedzeniem. Idealnie, kiedy mieści przynajmniej jeden pełnowymiarowy kask (integralny lub szczękowy). Dobrze, kiedy w „przekroku” posiada hak na bagaż.

Niektóre skutery są fabrycznie wyposażane w centralny kufer, do którego schowamy drugi kask lub np. plecak. Moje prywatne preferencje oraz wzrost gabarytów pojazdu podpowiadają, że wystarczy sensowny schowek pod fotelem. Nie tracimy wówczas nic z genialnej poręczności takiego pojazdu.

Duża średnica kół

Większa średnica kół (szczególnie przedniego) to znacznie mniejsza wrażliwość na koleiny czy krawężniki.

 

Szesnastocalowe koło to dobry wybór do miasta...

 

Posiadając koło przednie o dużej średnicy tracimy wprawdzie na zwrotności, ale dużo większa odporność felg na uszkodzenia czy wgniecenia oraz łatwość podjazdu pod krawężniki przechyla szalę na korzyść przedniej felgi o średnicy minimum 16 cali.

Nożny rozrusznik

Skuter wyposażony w niewielki akumulator (4-6 Ah) szczególnie pozostawiony na kilka dni późną jesienią potrafi mieć duży problem z rozruchem.

 

Jesienią rozrusznik nożny bywa koniecznością...

 

Pojazdu wyposażonego w przekładnię bezstopniową nie uruchomimy „z pychu” dlatego idealnym rozwiązaniem jest rozrusznik nożny, czyli tzw. kopniak. Za jego pomocą uruchomimy skuter w każdych warunkach.

ABS

Niestety, nie wszystkie pojazdy segmentu 125 ccm są wyposażone w ABS. To duży błąd bowiem skutery są używane głównie użytkowo; monotonia codziennego dojazdu tą samą trasą usypia naszą czujność, co może być przyczyną groźnego wypadku. Jeśli macie wybór pomiędzy nowym pojazdem wyposażonym w ABS oraz bez tego systemu zdecydowanie warto zdecydować się na wersję pierwszą. Uratowanego zdrowia lub życia wycenić się nie da…

 

Stylistyka Vespy od pół wieku rzuca na kolana...

 

Reasumując: idealny pojazd miejski to skuter wyposażony w silnik 125ccm, z dużym schowkiem, niewielką szerokością, dużym przednim kołem, rozrusznikiem nożnym oraz systemem ABS.

 

My byśmy postawili na: Kymco Agility 16+, Yamahę D’elight, Hondę SH125i, SYMa Symphony ST125i oraz jeśli wygląd ma dla was kluczowe znaczenie: Vespę Sprint 125 ABS.

 

Autor: Jakub Olkowski
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści