Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jaki olej do dwusuwów? (motorower, skuter, motocykl) Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jaki olej do dwusuwów? (motorower, skuter, motocykl)

Specjaliści z firm petrochemicznych pracują nad olejami, które pozwalają nam cieszyć się dobrodziejstwami dwusuwów, jednocześnie nie zatruwając środowiska. Zobaczmy, jakie zadania ma przed sobą olej do silnika 2T i czym powinniśmy się kierować przy jego wyborze.

Ginący gatunek czy przyszłość?

 

Jeszcze kilkanaście lat temu silniki dwusuwowe królowały na torach wyścigowych całego świata, a na ulicach napędzały miliony niewielkich motocykli czy motorowerów. Wszystko za sprawa nieskomplikowanej konstrukcji, niskiej masy, łatwości przeprowadzania napraw i przede wszystkim bardzo dobrych osiągów. Problem pojawił się w zakresie ekologii – niestety jednostkom tego typu, za sprawą spalania oleju, trudniej spełniać surowe normy czystości spalin. W związku z tym obecnie silniki dwusuwowe można spotkać głównie w motorowerach i wyczynowych motocyklach off-roadowych. Inżynierowie jednak się nie poddają modyfikując i usprawniając systemy zasilania i smarowania dwusuwów.

 

Czy olej tylko smaruje?

 

Odpowiedź na to pytanie zacznijmy od „korzeni”, czyli najpopularniejszego w chwili obecnej silnika czterosuwowego, bo w nim olej ma naprawdę dużo zadań. Najbardziej oczywistym jest ograniczanie tarcia pomiędzy elementami pracującymi w silniku, ale to nie wszystko. Środek smarny musi także chronić wnętrze silnika przed korozją, utrzymywać je w czystości i pomagać w chłodzeniu. Poza tym, ważne by olej nadawał się do pracy w skrzyni biegów i sprzęgle (zazwyczaj mamy do czynienia ze wspólnym z silnikiem układem smarowania), co ogranicza możliwość stosowania niektórych dodatków ograniczających tarcie. Poza tym musi wytrzymywać duże przebiegi między przeglądami (ograniczone starzenie) i sprawdzać się w szerokim zakresie temperatur.

 

 

W otwartym układzie

 

Olej do silnika dwusuwowego ma dużo mniej funkcji, niż ten stosowany do jednostek 4T. Jest to spowodowane faktem, iż nie pracuje on w układzie zamkniętym, tylko otwartym. Co to oznacza? Nie krąży on w silniku, tylko zmieszany z benzyną, po przesmarowaniu jego elementów, ulega spaleniu. Dzięki temu takie czynniki jak starzenie, odporność na pienienie czy też właściwości umożliwiające pracę ze sprzęgłem i skrzynią biegów są zupełnie nieistotne (podzespoły te są smarowane oddzielnie, specjalnie i tylko do tego stworzonymi środkami smarnymi).

 

Podstawowa funkcja oleju do dwusuwu to oczywiście smarowanie. Niezbędne jest utrzymanie filmu olejowego na gładzi cylindra, czy możliwość skutecznego smarowania łożysk wału korbowego tylko minimalną ilością środka smarnego rozpylonego we wnętrzu silnika. Co ważne, olej jest dostarczany wraz z paliwem, tak więc niezmiernie ważny jest styl jazdy. Dwusuw ma smarowanie tylko pod obciążeniem, dlatego też wskazana jest dynamiczna jazda. Należy też unikać długiego hamowania silnikiem.

 

Cechą typową dla olejów 2T jest dobra mieszalność z paliwem, tak by już po chwili otrzymać homogeniczną, gotową do użycia miksturę. Lata temu, oleje starej generacji nie miały takich możliwości i konieczne było ich dokładnie wymieszanie z paliwem przed wlaniem do zbiornika naszego motocykla. Kto jeszcze pamięta śmieszne konewki-mieszalniki stojące na stacjach benzynowych? Współczesne oleje, za sprawą dodatków na bazie nafty, momentalnie łączą się z benzyną.

 

Kolejna, chyba najważniejsza w dobie ekologii cecha dobrego oleju 2T, to jak najbardziej dokładne, czyste spalanie. Dzięki dodatkom ograniczającym dymienie, współczesne oleje nie zostawiają już takiej białej chmury, jak miało to miejsce w przeszłości. Przy dobrze rozgrzanym silniku i wyregulowanym silniku ciężko wizualnie odróżnić spaliny dwusuwu od tych pochodzących z silnika 4T.

 

Idealna proporcja

 

By właściwie dobrać skład mikstury olejowo-paliwowej naszego motocykla, najlepiej zerknąć w specyfikację naszej maszyny. W większości współczesnych silników dwusuwowych zalecana jest proporcja 1:50, co oznacza jedną część oleju na 50 części benzyny (w starszych maszynach było to 1:25). Na szczęście, w znakomitej większości pojazdów oleju nie miesza się z paliwem w zbiorniku, tylko dzięki specjalnemu dozownikowi następuje to już w silniku. To nieskomplikowane urządzenie dodaje olej w dokładnie takiej proporcji, jaka jest niezbędna. Dzięki temu, codzienna obsługa motocykla czy motoroweru z silnikiem 2T nie jest w żaden sposób skomplikowana.

 

Co za dużo, to niezdrowo

 

A gdyby tak pominąć dozownik i wlać do benzyny więcej oleju, niż zaleca instrukcja obsługi naszego motocykla? To zdecydowanie zły pomysł. Zwiększone dymienie to tylko jeden z efektów ubocznych. Zbyt dużo oleju powoduje odkładanie się nagarów we wnętrzu komory spalania, na świecy i w wydechu. W ekstremalnym przypadku można całkowicie zatkać wydech przez lepkie nagary!

 

Jakość i jeszcze raz jakość

 

Na olejach do dwusuwu nie powinno się oszczędzać. Im lepszy produkt kupimy, tym trwalszy będzie nasz silnik i to niezależnie, czy mamy do czynienia z japońskim offroadowym potworem, czy niedrogim chińskim motorowerem. Nie ma także znaczenia stan czy przebieg pojazdu. Zawsze warto stosować oleje półsyntetyczne bądź syntetyczne o najlepszych parametrach (czyli wyższym indeksie jakościowym), takie jak na przykład wiodącego japońskiego producenta olejów – ENEOS. Jeżeli będziemy dbać o nasz silnik zaopatrując go w najlepszy olej, odwdzięczy się on długą, bezproblemową pracą.

 

Oznaczenia jakościowe olejów 2T według API oraz JASO:

 

API TA – olej do silników 2T starszej konstrukcji

API TB – olej do silników 2T średnio obciążonych, współczesnej konstrukcji

API TC –  olej do silników 2T obciążonych, współczesnej konstrukcji

 

JASO FA – olej do silników 2T starszej konstrukcji

JASO FB – olej do silników 2T średnio obciążonych, współczesnej konstrukcji

JASO FC – olej do silników 2T obciążonych, współczesnej konstrukcji

JASO FD – olej do silników 2T obciążonych, współczesnej konstrukcji, o podwyższonej zawartości detergentów

 

Czym sugerować się dobierając olej

 

Dobierając odpowiedni olej do silnika swojego motocykla zwróć uwagę na jego parametry, które umieszczone są na etykiecie. Pamiętaj też, że producenci pojazdów polecają do swoich maszyn nie tyle najlepszy produkt, ile wyrób najbardziej korzystny marketingowo. Ty wybierz świadomie olej najlepszy dla silnika twojego motocykla. Polecamy produkty firmy ENEOS, producenta olejów nr 1 w Japonii.

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści