Jaki motocykl do miasta i turystyki we dwoje? - Motogen.pl
TO JEST NASZE ARCHIWUM KATEGORII 'Artykuły'

Trudne połączenie

 

Motocykl miejski powinien być jak lekki, zwrotny i oczywiście wąski, by móc swobodnie poruszać się między samochodami. Moc silnika jest tu drugorzędna, gdyż nawet popularne 125-tki dają sobie radę w mieście.

Maszyna turystyczna z założenia powinna mieć zupełnie inne cechy – duże gabaryty zwiększają komfort podróżowania, możliwość zabrania bagażu, a zwrotność pełni tutaj rolę drugoplanową. Turystyki zazwyczaj są mało poręczne i szerokie, co bardzo ogranicza ich przydatność w mieście. Moc silnika za to już się w nich liczy, gdyż ułatwia szybkie przeloty autostradowe. Jak zatem zebrać te wszystkie pożądane cechy w jednym motocyklu, jednocześnie minimalizując wady? Nie będzie to łatwe. Co więcej, w naszych założeniach mowa o turystyce we dwoje, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę! Jak wiadomo, większość mężczyzn potrafi się spakować na 2-tygodniowy wyjazd w niewielką torbę na bak i… jeszcze zostanie trochę miejsca na pamiątki. Za to wyjazd z kobietą, to już zupełnie inna sprawa. Musi się zmieścić wielka suszarka do włosów, kosmetyczka wielkości wspomnianej przed chwilą torby na bak i wiele, wiele innych (nie)zbędnych rzeczy.

 

Propozycja idealna?

 

Po zebraniu wszystkich cech idealnego motocykla do miasta i turystyki we dwoje, okazuje się, że musimy mieć motocykl zwrotny, w miarę lekki, szybki, komfortowy i niezwykle pakowny. Co zaoferuje nam Ducati? Odpowiedź jest prosta – Multistradę.

 

Na ten sezon Ducati przygotowało odświeżoną wersję tego motocykla – Multistradę 1260. W porównaniu z poprzednią wersją, czyli 1200, nieznacznie wzrosła pojemność silnika. Moc podniesiono tylko minimalnie (ze 152 do 158 KM), gdyż to nie ten parametr jest tutaj najważniejszy. Poprawiona została, i tak bardzo dobra, charakterystyka silnika w niskim i średnim zakresie obrotów. Potężny motor Testastretta DVT ze zmiennymi fazami rozrządu łączy sobie niesamowity zryw typowego L2 Ducati, z łagodnością i spokojną praca dużych czterocylindrówek. Dzięki czterem, całkowicie programowalnym trybom jazdy, Multistrada 1260 może być bardzo agresywnym motocyklem na tor, by chwilę później stać się potulnym, łagodnym barankiem w mieście. Do swoich potrzeb dostosować można nie tylko silnik, ale także ustawienia pracy systemu kontroli trakcji i ABS (działającego także na zakrętach), półaktywnego zawieszenia (Multistrada 1260 S) i wielu innych parametrów. Dzięki temu Multistrada jest tak uniwersalnym motocyklem. Niewielka masa (232 kg z płynami), dobre wyważenie i doskonała zwrotność sprawiają, że w mieście „Multi” nie ustępuje nawet typowym mieszczuchom.

 

Na autostradę i zakręty

 

A co z podróżami we dwoje? Z tym nie ma najmniejszego problemu. Multistradę 1260 można doposażyć w komplet kufrów (dwa boczne i centralny) oraz torbę na bak. Przestrzeni bagażowej wystarczy nie tylko na suszarkę do włosów, ale wręcz na całe wyposażenie zakładu fryzjerskiego! Do tego półaktywne zawieszenie (w wersji S) można w kilka chwil dostosować pod liczbę pasażerów i ilość bagażu. Temu modelowi, nawet z pełnym obciążeniem, nie są straszne szybkie przeloty po autostradach, albo szaleństwa górskich serpentyn. Śmiało można powiedzieć, że to jeden z najbardziej dynamicznych, a zarazem uniwersalnych turystyków w historii. Dla kogo wersja 1260 wydaje się zbyt mocna, może sięgnąć po podstawową Multistradę 950. Jest ona minimalnie lżejsza (227 kg), przez co jeszcze lepiej odnajdzie się w mieście, a silnik o mocy 113 KM da sobie radę także w trasie.

 

Supersportem w drogę

 

Czy Multistrada to jedyna propozycja spełniająca nasze założenia? Nie! Ciekawym motocyklem do miasta i turystyki we dwoje jest także Supersport. Model ten w rodzinie Ducati ma być uniwersalnym motocyklem ze sportowym zacięciem. I taki też jest. Silnik o pojemności 937 ccm generuje 113 KM, a masa wynosząca zaledwie 203 kg daje możliwość naprawdę sprawnego poruszania się po mieście. Nie przeszkadza to jednak, by wybrać się w dłuższą podróż w dwie osoby. Osiągi są wystarczające do szybkiej jazdy w trasie, a rozbudowane owiewki gwarantują dobrą osłonę przed wiatrem. Spakować można się w akcesoryjne kuferki o łącznej pojemności 50 litrów oraz torbę na bak.

 

Gdy droga jest celem

 

Ostatni model, który zaproponujemy, jako pojazd miejski z turystycznym zacięciem, może być nieco zaskakujący. Mowa o rodzinie Scrambler Ducati z silnikami o pojemności 800 ccm, a od tego roku także 1100 ccm. Motocykl ten występuje w wielu odmianach, ale niemal każdą z nich można bez problemu wyposażyć w zestaw kuferków, bądź sakw. Do miejskich właściwości Scramblerów chyba nie trzeba nikogo przekonywać. To zwrotne i lekkie maszyny, które pomimo dość szerokiej kierownicy, bardzo dobrze radząsobie w gęstym ruchu. A co z trasą? I to trasą we dwoje? Nie ma problemu. Wielu użytkowników tych maszyn rusza nimi w, nawet bardzo dalekie, podróże. Pokonanie ponad 500 km dziennie z dwoma osobami na pokładzie wcale nie jest dla Scramblera i jego załogi wielkim wyzwaniem. Ważne, by jechać bocznymi drogami, bez pośpiechu, gdyż to właśnie wtedy najbardziej docenimy cechy tej maszyny.

 

Szeroka oferta dla każdego

 

Ducati w swojej ofercie ma modele wręcz idealnie nadające się do miasta i do turystyki we dwoje – tutaj na prowadzenie wysuwa się Multistrada 1260 i jej mniejsza siostra, model 950. Ale nie oznacza to, że inne motocykle z Bolonii nie spełniają naszych założeń. Dzięki niskiej masie i dobrej zwrotności praktycznie każde Ducati da sobie radę w mieście. Z kolei rozbudowana gama akcesoriów pozwala uczynić turystykiem większość modeli tej firmy.

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany