Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z zagranicy: Włoch, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, krajów EU i spoza EU, Szwajcarii Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z zagranicy: Włoch, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, krajów EU i spoza EU, Szwajcarii

Zakup motocykla sprowadzonego z zagranicy niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim mamy większy wybór niedrogich i dobrze utrzymanych pojazdów, zwłaszcza jeśli szukamy ich w krajach z dużym rynkiem motocyklowym i łagodnym klimatem, takich jak np. Włochy. Podpowiadamy, jak zarejestrować w Polsce motocykl sprowadzony z zagranicy.

W poprzedniej części naszego poradnika opisaliśmy, jak przerejestrować motocykl kupiony w Polsce. Proces rejestracji motocykla sprowadzonego z zagranicy jest tylko nieznacznie bardziej skomplikowany, lecz jeśli mamy wszystkie potrzebne dokumenty, nie powinien nastręczyć trudności. Najłatwiejsze jest przerejestrowanie motocykla pochodzącego z jednego z krajów Unii Europejskiej - nie ma wtedy kwestii cła, a większośc dokumentów pojazdu jest ujednoliconych na terenie całej Unii. Generalnie wszystko zmierza do tego, by tak jak w przypadku motocykli krajowych, pojawić się w Wydziale Komunikacji z kompletem potrzebnych papierów.

 

Rejestracja motocykla sprowadzonego z krajów UE

 

Najczęstsze kraje pochodzenia tych motocykli to Włochy, Francja i Niemcy. Sprowadzając stamtąd pojazd nie musimy płacić akcyzy oraz podatku od umowy kupna-sprzedaży lub podatku VAT od faktury. Nie ma również konieczności przedstawiania zaświadczenia o zwolnieniu z VAT. Trzeba natomiast zarejestrować motocykl w ciągu 30 dni. Podstawowymi dokumentami, potrzebnymi do rejestracji w Polsce, są umowa (lub faktura) zakupu, dowód rejestracyjny i karta pojazdu z kraju pochodzenia, jeśli była wydana. Umowa musi być dwujęzyczna lub przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego, który powinien też przetłumaczyć pozostałe dokumenty. Motocykle z ważnym przeglądem technicznym są w zasadzie gotowe do rejestracji. Jeśli pojazd nie ma przeglądu, należy na uprawnionej stacji diagnostycznej wykonać tzw. przegląd zerowy, a potwierdzający go dokument dołączyć do reszty składanych w Wydziale Komunikacji. Dla pojazdów nowych potrzebna będzie homologacja europejska oraz faktura, od której należy zapłacić polski VAT i dopiero później ubiegać się o jego zwrot z kraju pochodzenia motocykla. Sprawy podatkowe należy załatwić w ciągu 14 dni!

 

Pamiętajmy, że dokumenty z poszczególnych krajów mogą się różnić, czasem znacząco. Przykładowo, pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii mogą nie mieć umowy kupna-sprzedaży, którą zastępuje tam formularz V5C, pełniący także funkcję dowodu rejestracyjnego. Warto więc zadbać o podpisanie umowy z brytyjskim sprzedawcą, choć jemu nie jest do niczego potrzebna. Wszystko zależy tak naprawdę od nastawienia polskiego urzędnika, należy być przygotowanym na dłuższą batalię. Oczywiście w przypadku motocykla z Wysp należy wymienić lampę na przystosowaną do ruchu prawostronnego i potwierdzić to badaniem technicznym. Podobnie jest z tablicami rejestracyjnymi. W części krajów trzeba je zwrócić do miejscowego urzędu, więc do Wydziału Komunikacji dostarczamy z dokumentami dotychczasowe tablice lub oświadczenie o ich braku.

 

Rejestracja motocykla sprowadzonego z krajów spoza UE

 

Tutaj dochodzi sprawa cła, które może być różne w zależności od kraju pochodzenia motocykla oraz jego parametrów, m.in. pojemności silnika. Aby zarejestrować motocykl pochodzący spoza UE należy uiścić stosowne opłaty w Urzędzie Celnym i potwierdzenia dokonanej odprawy oraz opłaconego cła dołączyć do dokumentów składanych w Wydziale Komunikacji.

 

Uwaga: z opłat celnych zwolnione są motocykle sprowadzone z krajów EFTA - Norwegii, Szwajcarii, Islandii i Liechtensteinu. W tych przypadkach obowiązują te same wymogi, co przy pojazdach z UE.

 

Dokumenty składane w Wydziale Komunikacji

 

Zakładając, że zdobyliśmy i przetłumaczyliśmy już wszystkie wymagane dokumenty, podsumujmy ich zestaw, który musimy złożyć w Wydziale Komunikacji:

 

  1. Potwierdzenie własności- umowa kupna-sprzedaży lub faktura - przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego
  2. Dowód rejestracyjny i karta pojazdu, jeśli była wydana - również przetłumaczone
  3. Potwierdzenie ważności przeglądu technicznego lub dokonanego przeglądu zerowego na terenie Polski
  4. Potwierdzenieopłaconych podatków, jeśli były wymagane
  5. Zaświadczenie z Urzędu Celnego o przebytej odprawie i opłaconym cle - jeśli pojazd pochodzi spoza UE
  6. Dotychczasowe tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku

 

Jeśli urzędnicy nie będą mieli zastrzeżeń, otrzymamy tablicę oraz tymczasowy dowód rejestracyjny (ważny 30 dni), z którym będzie już można wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC i zacząć jazdę. Stały dowód rejestracyjny jest wyrabiany zazwyczaj w ciągu 2-3 tygodni.

 

Ile kosztuje rejestracja motocykla sprowadzonego z zagranicy?

 

Rejestracja takiego motocykla jest nieco droższa niż kupowanego w kraju, głównie ze względu na koszty tłumaczeń przysięgłych i konieczność wystawienia polskiej karty pojazdu. Stawki za tłumaczenia są różne i zależą od objętości dokumentów, która różni się w poszczególnych krajach. Nie powinno to jednak kosztować więcej niż 100-200 zł. Ponadto obowiązkowe opłaty urzędowe obejmują:

 

  1. Stały dowód rejestracyjny - 54 zł
  2. Tymczasowy dowód rejestracyjny - 13,5 zł
  3. Karta pojazdu - 75 zł
  4. Nalepki legalizacyjne - 12,5 zł
  5. Tablica rejestracyjna - 40 zł
  6. Opłaty ewidencyjne -  2 zł

 

 

Łącznie w Wydziale Komunikacji zostawimy więc niecałe 200 zł, co w połączeniu z kosztami tłumaczeń daje kwotę w okolicach 300-400 zł za cały proces rejestracji motocykla sprowadzonego z zagranicy. Oczywiście w konkretnych przypadkach dochodzą jeszcze podatki oraz cło i akcyza, zależne od wartości motocykla. Należy wtedy rozważyć opłacalność jego sprowadzenia.

 

 

 

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści