Honda RC213V-S - technologie MotoGP w motocyklu drogowym - Motogen.pl

W 1954 roku Soichiro Honda ogłosił zamiar uczestniczenia w wyścigach TT na wyspie Man, które w tamtych czasach były częścią drogowych Mistrzostw Świata Grand Prix. Honda opracowała własne maszyny wyścigowe, aby w 1959 roku, pięć lat po deklaracji, zacząć konkurować w wyścigach TT na Wyspie Man. W 1961 roku Honda z powodzeniem wygrała mistrzostwa TT w dwóch klasach, gdzie brała udział. Łączna liczba skumulowanych zwycięstw wyścigowych Hondy osiągnęła bezprecedensową ilość 600 zwycięstw w 2005 roku, która wzrosła do 695 na dzień 11 czerwca 2015. Od wyścigów TT na wyspie Man, Honda traktuje swoją działalność wyścigową w najróżniejszych zawodach jako 'laboratorium na kółkach’ i wykorzystuje zastosowane tam technologie w swoich modelach  seryjnych, aby rozwijać doskonałą wydajność i niezawodność swoich motocykli.

 

Nowy RC213V-S nie jest jedynie produkowanym seryjnie motocyklem w którym wykorzystano technologie Hondy zdobyte podczas rywalizacji w wyścigach, ale wynikiem całkowicie nowego przedsięwzięcia, które stwarza możliwość poruszania się po drogach publicznych maszyną przygotowaną do walki w wyścigach MotoGP. Z punktu widzenia Hondy, aby wygrywać wyścigi w mistrzostwach świata, nie wystarczy przygotować maszyny, która będzie najszybsza na świecie. Musi być ona jeszcze możliwa do opanowania przez zawodnika. Innymi słowy, Honda uważa, że najszybszą maszyną na świecie będzie motocykl, który jest najłatwiejszy w świecie do prowadzenia. Od czasów rywalizacji wyspie Man, Honda konsekwentnie rozwija maszyny przeznaczone do wyścigów pod kątem jak najprostszych na świecie do kierowania. Dzięki tej zasadzie, Honda zdobywa na swojej drodze zwycięstwo za zwycięstwem.

 

RC213V-S został stworzony zgodnie z DNA Hondy, dzięki czemu stało się możliwe poruszanie się po drodze publicznej maszyną RC213V, który wygrała mistrzostwa MotoGP  dwa sezony z rzędu, w latach 2013 i 2014. RC213V-S odziedziczył specyfikacje RC213V, która charakteryzuje się koncentracją masy i redukcją tarcia, a także wszystkimi kluczowymi aspektami produkcji, które wyróżniają RC213V – maszynę z MotoGP od zwykłych modeli produkowanych seryjnie. Należy zwrócić tutaj uwagę na przytłaczające różnice, które obejmują precyzyjną obróbkę lekkich elementów, a także wysokie umiejętności eksperckie wymagane w produkcji. Dodatkowo RC213V-S wyposażony jest w technologie kontroli wykorzystywane w RC213V. RC213V składa się tylko z niezbędnych części potrzebnych do wygrywania wyścigów, a także elementów przygotowanych do różnych specyfikacji związanych z zawodnikiem i torem. Aby uzyskać specyfikację, która umożliwi RC213V-S jazdę po drogach publicznych, zostały wprowadzone minimalne zmiany i uzupełnienia w stosunku do RC213V.

 

RC213V-S, maszyna do poruszania się po drogach publicznych, planowana jest do sprzedaży na rynku europejskim, Stanach Zjednoczonych, Australii i Japonii. Rekomendowane ceny producenta są ustalane na poziomie 188.000 Euro (włącznie z podatkiem) w Europie (Niemcy * 1), 21.900.000 Jenów (włącznie z podatkiem) w Japonii, 244.000 Dolarów australijskich (włącznie z podatkiem) w Australii i 184.000 USD w USA.

* Zestaw sportowy do użytku wyłącznie na zamkniętych torach jest oferowany jako opcja (Zestaw ten nie jest dostępny w USA).

 Zamówienia na RC213V-S, składane poprzez specjalny formularz w aplikacji na ekskluzywnej stronie www.rc213v-s.com, będą przyjmowane na całym świecie począwszy od godziny 00:00 (CET) 13 lipca 2015.

*1: Cena sprzedaży w Europie oznacza tutaj ceny sprzedaży w Niemczech. Ceny sprzedaży w innych częściach Europy będą zależne od kraju (Szczegóły zostaną podane w formularzu zgłoszeniowym na ekskluzywnej stronie).

 

Charakterystyka RC213V-S

  Głównym założeniem przy projekcie RS213V-S nie było skopiowanie dynamicznych osiągów RC213V, ale przede wszystkim odtworzenie kompletnych właściwości maszyny RC213V i jego właściwości jezdnych. Aby umożliwić jazdę w zakresach prędkości, które zbliżają się do świata w RC213V, dostępny jest opcjonalny zestaw sportowy dostępny wyłącznie do jazdy tylko na obiektach zamkniętych, takich jak tory wyścigowe.

  W ten sposób, RC213V-S pozwala przeżyć wrażenia z jazdy RC213V po drogach publicznych, a także umożliwia jazdę na wyższym poziomie na torze zamkniętym.

 

  RC213V składa się tylko z niezbędnych części do wygrywania wyścigów, gdzie specyfikacja zmienia się w zależności od zawodnika i toru. Ale biorąc pod uwagę założenie jazdy po drogach publicznych na RC213V-S, minimalne zmiany i uzupełnienia zostały dokonane względem RC213V, aby spełnić wymagania dotyczące jazdy po ulicy, a jednocześnie zachować charakter RC213V.

 

 

■  Główne zmiany i uzupełnienia RC213V-S względem RC213V

 

Zmiany dokonane w odniesieniu do aspektów obsługi

・     Pomimo zachowania struktury przekładni zębatej wałka rozrządu, to zawory pneumatyczne zostały zamienione na system sprężyn śrubowych.

・     Bezstratne przeniesienie napędu zostało zastąpione konwencjonalną skrzynią biegów.

 

 * Z powyższych zmian, przyjęto takie same specyfikacje jak te dla RCV1000R – maszyny z kategorii open w wyścigach motocyklowych

 

 Dodatki niezbędne do poruszania się po drogach publicznych

・     Reflektor

・     Lampa tylna

・     Oświetlenie tablicy rejestracyjnej

・     Przednie i tylne kierunkowskazy

・     Prawe i lewe lusterko wsteczne

・     Prędkościomierz

・     Tłumik z katalizatorem

・     Stelaż pod tablicę rejestracyjną

・     Klakson

・     System bezkluczykowy – Honda Smart Key

・     Rozrusznik

・     Boczna podstawka, itd.

 

 Zmiany wprowadzone do jazdy po drogach publicznych

・     Kąt wyprzedzenia główki ramy: 15 stopni → 26 stopni

・     Opony: RS10 wyprodukowane przez Bridgestone Corporation

・     Przednie tarcze hamulcowe: ze stali nierdzewnej, wyprodukowane przez Yutaka Giken Co., Ltd.      

・     Klocki hamulcowe: wyprodukowane przez Brembo S.p.A.

 

¢   Porównanie specyfikacji technicznych RC213V-S i RC213V (specyfikacja dla Eurupy z wyłączeniem Francji: Wszystkie wartości są wartościami orientacyjnymi.)

Nazwa modelu

RC213V

RC213V-S

RC213V-S

(z zestawem sportowym)

Długość całkowita (mm)

2052

2100

【2100】

Szerokość całkowita (mm)

645

790

770

Wysokość całkowita (mm)

1110

1120

【1120】

Rozstaw osi (mm)

1435

1465

【1465】

Prześwit minimalny (mm)

115

120

【120】

Wysokość siedzenia (mm)

830

【830】

Masa pojazdu (kg)

Ponad 158 (po wyścigu)

170 (sucha)

160 (sucha)

Ilość miejsc

1 osoba

1 osoba

1 osoba

Minimalny promień skrętu (m)

3,7

6,4

Typ silnika

Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy V4, DOHC

Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy V4, DOHC

Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy V4, DOHC

Pojemność silnika (cm3)

999

999

999

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)

81,0 × 48,5

81,0 × 48,5

Stopień sprężania

13,0

13,0

Moc maksymalna (kW[KM]/obr)

Ponad 175kW

117[159]/11000

Ponad 158[215]/13000

Maksymalny moment obrotowy

 (Nm[kgf・m]/obr)

102[10,4]/10500

Over 118[12,1]/10500

Dawkowanie paliwa

PGM-FI (Elektronicznie sterowany wtrysk)

PGM-FI (Elektronicznie sterowany wtrysk)

Rozrusznik

Elektryczny

Elektryczny

Zapłon

Komputerowo sterowany, tranzystorowy

Komputerowo sterowany, tranzystorowy

Pojemność zbiornika paliwa (l)

20

16,3

16,3

Sprzęgło

Suche, wielotarczowe

Suche, wielotarczowe

Skrzynia biegów

Sekwencyjna, 6-biegowa

Sekwencyjna, 6-biegowa

Przełożenia skrzyni biegów

Bieg 1.

2,125

2,125

Bieg 2.

1,647

1,647

Bieg 3.

1,368

1,368

Bieg 4.

1,217

1,217

Bieg 5.

1,100

1,100

Bieg 6.

1,032

1,032

Przełożenie

(wstępne/końcowe)

1,933/2,471

1,933/2,353~2,933

Kąt wychylenia główki ramy (st.)

24,6

【24,6】

Wyprzedzenie (mm)

105

【105】

Opony

Przód

16.5

120/70ZR17M/C

120/70ZR17M/C

Tył

16.5

190/55ZR17M/C

190/55ZR17M/C

Hamulce

Przód

Hydrauliczny, podwójny, tarczowy

Hydrauliczny, podwójny, tarczowy

Hydrauliczny, podwójny, tarczowy

Tył

Hydrauliczny, pojedynczy, tarczowy

Hydrauliczny, pojedynczy, tarczowy

Hydrauliczny, pojedynczy, tarczowy

Zawieszenie

Przód

Teleskopowe

Teleskopowe

Tył

Pro-Link

Pro-Link

Rama

Typu Diamond

Typu Diamond

Typu Diamond

 

【】Wartości mogą się różnić w zależności od różnych ustawień zestawu sportowego.

Więcej o motocyklach Honda</a