Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej

Laboratorium

Honda CB 500 test, opinie i oceny

Niezbyt częsty serwis, bardzo wysoka trwałość, niezła dynamika, bardzo poprawne hamulce i zawieszenie sprawiają, że CB 500 jest idealnym motocyklem na początek, ale też nie nudzi się zbyt szybko i można zaprzyjaźnić się z nią na co najmniej kilka sezonów. Jest swego rodzaju królową klasy 500.

Maszyny klasy 500 wymieniane są najczęsciej wśród pojazdów „na początek”, jako dobre do nauki i stawiania pierwszych kroków w motocyklowej karierze.

 

W Polsce najchętniej kupowanym jednośladem tej klasy jest Suzuki GS 500 – tani w obsłudze i łatwy do opanowania. Założenia tego typu maszyn są jasne: nieskomplikowana konstrukcja, niewysilony silnik, poręczność i umiarkowana moc, a przy okazji niska cena i duża niezawodność. Czy jest to jednak jedyna recepta na rynkowy hit w kategorii popularnego i uniwersalnego motocykla? Co w przypadku kiedy nie chcemy zaczynać od przerastającej nasze możliwości pojemności i mocy, a jednak oczekujemy odrobinkę więcej od pierwszego, poważnego motocykla? Wtedy powinniśmy poznać Hondę CB 500.

 

Historia tego modelu zaczyna się w roku 1993, kiedy to podczas paryskiego salonu po raz pierwszy zaprezentowano zupełnie nową 500-tkę. Honda została w tym segmencie rynku dość mocno z tyłu, więc model ten miał zagrozić dobrze przyjętym wśród klientów GPZ 500 i XJ 600, która de facto jest przerośniętą 500-tką niż rasowym przedstawicielem klasy 600. CB 500 miała też przerwać dominację GS 500, oferując przy niewiele wyższej cenie znacznie więcej niż konkurencyjny produkt Suzuki.

Pierwszy kontakt

CB 500 jest motocyklem ładnym. Szczególnie późniejsze wersje w ciekawszych malowaniach,wyróżniają się swoim wyglądem. Motocykl zdecydowanie sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości jest. Nie widać w nim tak jaskrawo oszczędności koniecznych w motocyklach klasy średniej. Fabrycznie chromowane lusterka, estetyczna lampa w „gołej” wersji czy z fantazją zaprojektowane zegary, to wszystko cieszy oko. Przyglądając się bliżej, docenić trzeba przede wszystkim silnik. Już z zewnątrz widać, że nie jest to konstrukcja tak prosta, jak w GS 500. W tym miejscu wypada na chwilę się zatrzymać i zdać sobie sprawę z jednej rzeczy. CB 500 jest modelem zaprojektowanym zupełnie od nowa, nie wzorowanym na poprzednikach, jak w przypadku konkurencji – z CB 400 i CB 450 ma wspólne jedynie oznaczenie literowe. Projektując zupełnie nową konstrukcję i opierając na niej swoją flagową 500-tkę, Honda ryzykowała bardzo dużo. Motocykl mógł przecież nie przypaść do gustu odbiorcom, a firma ryzykowała spore straty. Aby stało się odwrotnie CB 500 musiała być dopracowana w każdym calu.

 

Silnik to bardzo trwała i niezawodna jednostka, z, może to zabrzmi śmiesznie w odniesieniu do 500-tki, lekko sportowymi aspiracjami. Cztery zawory na cylinder, mała średnica trzonków zaworów (4,5 mm), szklankowe popychacze, chłodzenie cieczą – te cechy wyraźnie zwiększały precyzję i kulturę pracy całej jednostki napędowej. Bardzo udana jest 6-stopniowa skrzynia biegów. Zapinają się one łatwo i bez szarpnięć. Skrzynia nie protestuje też przy zmianie przełożeń bez sprzęgła.

Więcej o motocyklach Honda

Strony:

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Oceń ten materiał:
Honda CB 500 Honda CB 500 - mała turystyka? jak najbardziej!
Honda CB 500 - fot. 2 Honda CB 500 - dwucylindrowy, rzędowy silnik
Honda CB 500 - fot. 3 Honda CB 500 - tylny hamulec
Honda CB 500 - fot. 4 Honda CB 500 - przedni hamulec
Honda CB 500 - fot. 5 Honda CB 500 - proste i przejrzyste zegary
Honda CB 500 - fot. 6 Honda CB 500
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści