Historyczne BMW i Vincent od Bonhams - Motogen.pl

Pierwszym z nich będzie BMW F750 z 1972 roku zbudowane przez firmę Butler & Smith na podstawie R75/5S. Tutaj oczywiście czas na małą podróż w przeszłość. Firma Butler & Smith rozpoczęła działalność w 1949 roku jako przedsiębiorstwo zajmujące się handlem. Jej założyciele – Erwin Adams i Alfred Bondy – interesowali się motocyklami, a pierwszą marką, którą sprzedawali było NSU. Później zainteresowali się marką BMW, która już była dostępna na amerykańskim rynku. W 1953 roku Adams i Bondy rozpoczęli negocjacje z centralą w Monachium i dostali wyłączność na sprowadzanie i sprzedaż motocykli bawarskiej marki w Stanach Zjednoczonych. Firma zajmowała się sprzedażą BMW Motorrad do końca września 1980 roku.

W pewnym momencie, po rozpoczęciu działalności dołączył do nich Udo Gietl, który zajął się tuningiem motocykli BMW. Gietl przeprowadził się z Niemiec na Florydę tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej. Pracował między innymi w NASA oraz przy produkcji łodzi podwodnych Polaris. To właśnie on jest odpowiedzialny za BMW F750, które będzie sprzedane na aukcji w Las Vegas. Zbudowano tylko dwie sztuki tego motocykla, a projekt miał błogosławieństwo centrali w Monachium. Motocykl, który został wystawiony na sprzedaż brał udział między innymi w wyścigu Daytona 200 w 1973 roku. Dosiadał go wtedy Kurt Leibmann. Według Bonhams motocykl jest w stu procentach sprawny i zdolny do wzięcia udziału w wyścigach, a ostatnio na torze gościł w październiku. Przewidywana cena motocykla to nawet 75000 USD.

 

Zobacz również: Motocykle Ducati, które zostaną wystawione na sprzedaż w Vegas oraz kolekcję motocykli Harley-Davidson, która również trafi pod młotek

Drugą maszyną jest Vincent HRD Series B Rapide z 1947 roku, który zwyciężył Clubman TT na Isle of Man w 1950 roku. Sercem tego modelu jest litrowy motor V-twin z cylindrami ułożonymi pod kątem 50 stopni. Marka Vincent Motorcycles zakończyła produkcję motocykli w 1955 roku. Na Isle of Man motocykla dosiadał Alex Phillip, który po wyścigu wracał do domu razem z żoną na zwycięskiej maszynie. W trakcie tej podróży mieli wypadek spowodowany przez ciężarówkę. Phillip spędził prawie pół roku w szpitalu, a motocykl trafił do fabryki. Zawodnik odebrał motocykl po ponad roku od wypadku, ale postanowił go sprzedać. Jak się domyślacie to nie koniec historii, ponieważ nowym właścicielem został podporucznik Jack Churchill. Churchill już przed wojną jeździł na motocyklach. Wybrał się między innymi w liczącą dwa tysiące kilometrów podróż z Indii do domu po kursie sygnałowym, a także przejechał 800 kilometrów z Maymo do Rangun w Birmie. Lubił też łucznictwo i… grę na dudach. W trakcie drugiej wojny światowej Churchill został między innymi jednym z pierwszych żołnierzy brytyjskiego Commando, które było pierwowzorem współczesnych jednostek specjalnych. Na wojnie posługiwał się głównie łukiem i pałaszem. Historia Churchilla jest zbyt długa do opisania, więc pozwolę sobie odesłać Was do tekstu na stronie Polimaty i dodam, że warto się z nią zapoznać. Przewiduje się, że Vincent HRD Series B Rapide, który należał do Phillipa, a później do „Szalonego Jacka”, będzie sprzedany za minimum 120 000 USD.

Więcej informacji znajdziecie na stronie domu aukcyjnego Bonhams.

Więcej o motocyklach BMW Autor: Wojciech Grzesiak