GP Australii: Producenci opon krzyżują plany zawodników - Motogen.pl

Zanim zaczniemy cofnijmy się do początku tego roku. Wtedy to po czternastu latach wymieniono asfalt na torze Phillip Island. Według inżynierów, którzy byli odpowiedzialni za prace, nowa nawierzchnia to przede wszystkim większe prędkości i lepsza przyczepność. Jednak ani Dunlop ani Bridgestone nie testowały swoich opon na nowym asfalcie i podczas GP Australii obaj producenci przekonali się, że był to ogromny błąd.

Wyścig Moto2 został skrócony do zaledwie 13 okrążeń, ponieważ w trakcie treningów i kwalifikacji opony dosłownie rozpadały się. Bridgestone z kolei przyznało, że nie gwarantuje, że jazda na oponach tego producenta będzie bezpieczna na dystansie dłuższym niż 14 okrążeń. W porozumieniu z organizatorami i dyrekcją wyścigu zarządzono, że klasa MotoGP pojedzie w trybie flag to flag i najpóźniej na dziesiątym okrążeniu zawodnicy będą musieli zmienić motocykl. Dystans wyścigu został skrócony do 19 okrążeń.

Moto3
W klasie Moto3 wszystko odbyło się bez przeszkód i wyścig został rozegrany na regulaminowym dystansie. W kwalifikacjach zwyciężył Luis Salom przed Jonasem Folgerem i Efrenem Vazquezem. Maverick Vinales znalazł się na początku drugiego rzędu pól startowych razem z Efrenem Vazquezem i Isaaciem Vinalesem.

Po starcie na prowadzenie wysunął się Salom, a razem z nim o pierwsze miejsce walczyli Vinales, Rins, Folger, Marquez i Miller. Na dwunastym okrążeniu zaczął lekko padać deszcz, ale opady nie były zbyt mocne i nie pokrzyżowały zawodnikom planów. Na dwa okrążenia przed końcem w grupce Vinales, Rins, Salom, Marquez i Folger walka rozgorzała na dobre. Folger został z niej wykluczony po tym, jak wypchnął go Maverick Vinales. Niemiecki zawodnik spadł przez to aż na szóste miejsce. Do ostatnich metrów o pierwsze miejsce na podium walczyli Alex Rins i Maverick Vinales. Wygrał Vinales z przewagą 0.003 sekundy. Trzecie miejsce zajął Luis Salom.

Pierwsza piątka wyścigu Moto3:
1. Alex Rins
2. Maverick Vinales
3. Luis Salom
4. Alex Marquez
5. Jack Miller

Moto2
Weekend zakończył się przedwcześnie dla Scotta Reddinga, który prowadził klasyfikację generalną. Podczas kwalifikacji brytyjski zawodnik wypadł z toru i złamał nadgarstek. Na chwilę obecną nie wiadomo czy pojedzie w Japonii. Pole position zgarnął Pol Espargaro, a pierwszy rząd uzupełnili Esteve Rabat i Jordi Torres. W drugim rzędzie znaleźli się Alex de Angelis, Thomas Luthi i Mika Kallio.

Po starcie na prowadzenie od razu wysunął się Espargaro, a za nim jechali de Angelis, Luthi, Rabat i Torres. Falstart popełnili Nakagami, Pons i Schrotter. Na osiem okrążeń przed końcem wyklarowała się pierwsza trójka, a jechali w niej Espargaro, de Angelis i Luthi. Esteve Rabat spadł na ósme miejsce po błędzie popełnionym na jednym z zakrętów. De Angelis został wyprzedzony nie tylko przez Luthiego, ale również przez Torresa i Corsiego. Wyścig pewnie zwyciężył Espargaro przed Luthim i Torresem.

Pierwsza piątka wyścigu Moto2:
1. Pol Espargaro
2. Thomas Luthi
3. Jordi Torres
4. Simone Corsi
5. Alex de Angelis

MotoGP
Pole position w kwalifikacjach klasy MotoGP zdobył Jorge Lorenzo przed Marquezem i Rossim. W drugim rzędzie znaleźli się Bautista, Pedrosa i Crutchlow.

Po starcie na prowadzenie wysunął się Lornezo, a za nim jechali Marquez i Pedrosa, którzy na chwilę go wyprzedzili, ale zawodnik Yamahy szybko odzyskał prowadzenie. Zamieszanie próbował wykorzystać Bradley Smith, ale nie udało mu się wyprzedzić Pedrosy. W końcu za plecami pierwszej trójki mieliśmy walkę, do której już jesteśmy w tym sezonie przyzwyczajeni – o czwarte miejsce bój toczyli Bautista, Crutchlow i Rossi.

Na dziewiątym okrążeniu pierwszy zawodnik z prowadzącej trójki zjechał na zmianę motocykla, a był nim Dani Pedrosa. Okrążenie później motocykle zmienili również Lorenzo i Rossi. Marc Marquez przekroczył dopuszczalny dystans jazdy na jednym motocyklu i zjechał na pit stop po jedenastym okrążeniu. Przy wyjeździe zderzył się z Jorge Lorenzo, ale na szczęście obeszło się bez wypadku. Jakby tego było mało, Marquez został zdyskwalifikowany za to, że zjechał na pit stop o jedno okrążenie za późno. Karę dostał również Pedrosa, który musiał oddać jedną pozycję za przekroczenie linii przy wyjeździe z pit lane. Cała sytuacja była o tyle „zakręcona”, że Marquez nie dostał wtedy jeszcze czarnej flagi i nie było wiadomo, czy przepuszczenie go zostanie zaliczone Pedrosie jako oddanie jednego miejsca.

Do mety pierwszy dojechał Lorenzo, który miał dwie i pół sekundy przewagi nad Pedrosą. Walka Bautisty, Rossiego i Crutchlowa była po dyskwalifikacji Marqueza walką o trzecie miejsce. Zwycięsko wyszedł z niej Rossi. Najszybszym zawodnikiem jadącym na motocyklu CRT był tym razem Randy de Puniet.

Po wyścigu pojawiły się głosy, że zawodnicy nie zostali poinformowani o karach za przekroczenie dopuszczalnej liczby okrążeń. Marquez z kolei przyznał, że wymiana motocykla na jedenastym okrążeniu była zaplanowana, więc nie było mowy o pomyłce. Colin Edwards napisał na Twitterze, że dyrekcja wyścigu nie zorganizowała żadnego briefingu z zawodnikami i przedstawicielami teamów, a jedynie rozdano w boksach kartki z informacjami o nowych przepisach.

Pierwsza piątka wyścigu MotoGP:
1. Jorge Lorenzo
2. Dani Pedrosa
3. Valentino Rossi
4. Cal Crutchlow
5. Alvaro Bautista

Klasyfikacje generalne
W klasie Moto3 nadal prowadzi Luis Salom, który ma 300 punktów. Zbliża się do niego Alex Rins, który traci już tylko pięć oczek do pozycji lidera. Maverick Vinales pozostaje na trzecim miejscu i ma na koncie 278 punktów. Dalej w pierwszej piątce są Alex Marquez (175 pkt.) i Jonas Folger (147 pkt.).

W Moto2 prowadzenie przejął Pol Espargaro, który ma 240 punktów i daje mu to 16 punktów przewagi nad Scottem Reddingiem. Redding teoretycznie ma jeszcze szanse na walkę o zwycięstwo w generalce Moto2, ale nie mógłby wtedy opuścić rundy w Japonii. Trzeci jest Esteve Rabat, który ma 204 punkty. Pierwszą piątkę zamykają Mika Kallio (165 pkt.) i Dominique Aegerter (143 pkt.).

W klasie MotoGP kolejność na podium pozostaje niezmieniona. Prowadzi Marquez z 298 punktami i jego przewaga nad Jorge Lorenzo stopniała do 18 punktów. Trzeci jest Dani Pedrosa, który ma 264 punkty. Pierwszą piątkę zamykają Valentino Rossi z 214 punktami i bezpiecznym czwartym miejscem oraz Cal Crutchlow, który ma 179 punktów. Najwyżej notowanym zawodnikiem korzystającym z motocykla CRT pozostaje Aleix Espargaro, który zgromadził 88 punktów.

Kolejna runda MotoGP już za tydzień w Japonii na torze Motegi.

Autor: Wojciech Grzesiak