Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Sport Inne Dekada po dekadzie - historia Tourist Trophy, czyli lata trzydzieste na Wyspie Man [cz. 3] Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Inne

Dekada po dekadzie - historia Tourist Trophy, czyli lata trzydzieste na Wyspie Man [cz. 3]

Lata trzydzieste XX wieku to kontynuacja wzrastającej koniunktury na wyścigowe zmagania na Wyspie Man. Finansowa pomoc rządu i zagraniczna ekspansja. Wskazówki obrotomierzy pokazujące najwyższe wartości, nie tylko w kontekście obrotów silnika, wszystko to robione po cichu, przy wykorzystaniu ,,db killerów’’. Przed wami kolejna, jeszcze szybsza dekada na TT.

Przeczytaj koniecznie pierwszą i drugą cześć serii Dekada po dekadzie – historia Tourist Trophy na Wyspie Man

 

Lata trzydzieste XX wieku to kontynuacja wzrastającej koniunktury na wyścigowe zmagania na Wyspie Man. Władze Wyspy zauważyły korzyści płynące z organizacji wyścigów TT, głównie w branży turystycznej. W 1930 roku powstała idea rozsławienia Wyspy Man na arenie międzynarodowej, poprzez wsparcie finansowe rządu na organizację wyścigów TT, ze szczególnym naciskiem na zawodników zagranicznych. Rządowa pula wynosiła 5000 funtów, z czego aż 3500 funtów przeznaczone było na wsparcie zagranicznych zawodników, pozostałe 1500 na nagrody pieniężne. Efekt? Jedenastu zagranicznych zawodników w stawce i trzynastu tzw. kolonistów na 135 zgłoszeń. Większość jednak jeszcze na brytyjskich motocyklach.

 

W szczególności zawodnicy upodobali sobie KTT Velocette o pojemności 350 cm3. Jednak w stawce było coraz więcej rozpoznawalnych fabryk takich jak Sunbeam, Norton, AJS, Excelsior, Cotton czy OK Supreme, które coraz częściej wymieniane były jako faworyci rozgrywek, jednocześnie wytwarzając atmosferę konkurencyjności. Żaden z producentów nie zwalniał tempa, wprowadzając coraz to lepsze rozwiązania techniczne. Zaczęto stosować stopy magnezu, aby zaoszczędzić na wadze. Istniała również tendencja do stosowania żebrowanych bębnów hamulcowych, aby wspomóc chłodzenie, a rurki miedziane, które przeprowadzały olej i benzynę wokół zewnętrznej części silnika, zastąpiono opancerzonymi gumowymi rurkami, zwiększając tym samym ich niezawodność. Wszystko to przyczyniło się do stopniowego zmniejszania awaryjności motocykli wyścigowych tamtych czasów.

 

W 1930 roku padł również rekord prędkości ustanowiony przez Wala Handleya na Rudge, który jako pierwszy w historii zszedł poniżej 30 minut uzyskując czas 29 minut i 41 sekund, ze średnią prędkością 122,734 km/h.

 

W 1931 na Wyspę Man docierają zagraniczne marki jak belgijski FN, szwajcarski Motosacoche, czy lepiej znane niemieckie NSU oraz włoskie Moto Guzzi. W tym samym roku rozpoczęła się walka z aerodynamiką, aby umożliwić zawodnikom "zejście w dół" na motocyklu, zmniejszając opór powietrza. Wykorzystując zwiększoną moc maszyny stosuje się tylne błotniki, jak również jeszcze sporadycznie, jednoczęściowe przedłużane siodła.

 

 

Rok 1931 to kolejny rok znacznego postępu w wyścigach, zarówno w osiąganych średnich prędkościach okrążenia, jak i łamania samych barier prędkości osiąganych przez motocykle. Rozwój maszyn stanowił istotny wkład w tworzenie nowych rekordów we wszystkich klasach. Jimmy Simpson na Nortonie został pierwszym, który pokonał barierę 130 km/h w wyścigu Senior TT.

 

Właśnie w 1931 roku radio BBC nadało obszerną międzynarodową relację z wyścigu Senior TT trafiając do szerszej rzeszy fanów wyścigów Tourist Trophy na całym świecie.

 

W 1932 roku handel podczas TT rozkwitał na dobre, obok tymczasowych wyścigowych warsztatów, nierzadko rozstawianych na terenach przynależnych do hoteli, prowadzono handel jakże potrzebnymi w wyścigach częściami do motocykli. Biznesmeni, podobnie jak przedstawiciele handlowi, mieli swoje siedziby w hotelach, gdzie ich dane kontaktowe były publikowane w lokalnych gazetach i magazynach motocyklowych. Przykładowo wydawany w trakcie dorocznego Tourist Trophy magazyn ,,The TT Special’’ na swoich łamach informował, że Reuben Harveyson, przedstawiciel Ferodo przebywa w hotelu Castle Mona, a Sid Burns, z konkurencyjnej marki Fibrax, zatrzymał się w hotelu Carlton. Na początku lat trzydziestych nastąpił znaczny spadek sprzedaży nowych motocykli, a producenci, którzy brali udział w wyścigach TT, liczyli na dobre wyniki sprzedaży. Rozpoczął się prawdziwy wyścig o klienta. Motocykliści z tamtych czasów byli pod wielkim wrażeniem wyścigów TT na Wyspie Man, fajnie było posiadać zwycięską maszynę w swoim garażu. W rywalizacji brało udział ponad dwudziestu konkurujących ze sobą producentów, to był pierwszy rok w którym do stawki dołączyła czeska Jawa.

 

Pomimo wszelkich starań handlowców, światowy kryzy odbił się na sprzedaży motocykli, a tym samym na wyścigach TT na Wyspie Man . W trudnych warunkach ekonomicznych w Wielkiej Brytanii sprzedaż nowych motocykli spadła ze 146 700 sztuk w 1929 roku do 52 200 sztuk w 1933 roku. Miało to bezpośrednie odzwierciedlenie na polach startowych Tourist Trophy. Z ogólnej liczby 153 zgłoszeń w 1931 roku liczba ta spadła do 98 zgłoszeń w roku 1933. Trudna sytuacja ekonomiczna nie ugasiła jednak wyścigowego entuzjazmu i chęci ciągłego doskonalenie maszyn przez fabryki, również te zagraniczne. Do towarzystwa TT weszła szwedzka Husqvarna.

 

Zarząd Dróg Wyspy Man również nie dawał się tak łatwo kryzysowi, z uporem wdrażając program poprawy nawierzchni na Mountain Course. Wzrost wydajności nawierzchni górskiego szlaku pociągnął za sobą konieczność wzmocnienia motocykli wyścigowych we wszystkich obszarach, ze wzmocnionymi komponentami w silnikach, a także mocniejszymi ramami i powiązanymi częściami, szerszymi oponami i większymi zbiornikami paliwa. Rezultatem tego było zwiększenie ciężaru maszyn, ale też polepszenie ich wytrzymałości. Producenci próbowali zrekompensować zwiększoną masę, wykorzystując więcej stopów lekkich w obszarach takich jak skrzynie korbowe, osłony przekładni, głowice cylindrów, ograniczniki cylindrów, piasty, błotniki, dekle silnika, tarcze hamulcowe, kierownice, dostępne były również eksperymentalne obręcze kół ze stopów lekkich.

 

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści