Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Co zrobić przed zimowaniem motocykla? Lista 10 czynności Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Co zrobić przed zimowaniem motocykla? Lista 10 czynności

Co zrobić z motocyklem po zakończeniu sezonu? Zwróciliśmy się do ekspertów – chcieliśmy wiedzieć co robią, by ich motocykle na wiosnę startowały z półobrotu i były natychmiast gotowe do drogi.

 

Zimowanie motocykla to nie wiedza tajemna – raczej zbiór ważnych zasad, które uchronią twoją maszynę przed serią wiosennych usterek. Spytaliśmy doświadczonych motocyklistów, którzy wiele razy zimowali własne motocykle i mają już w tej kwestii spore doświadczenie.

 

Wśród naszych ekspertów znaleźli się doświadczeni podróżnicy, instruktorzy techniki jazdy, dziennikarze motocyklowi i mechanicy. Każdy z nich udzielił nam kilku rad, które zebraliśmy w ten poradnik.

 

1. Umyj i wyczyść co się da

 

Bartosz Tymoszuk, instruktor techniki jazdy z Wrocławia zwraca uwagę na dokładne umycie motocykla. – Nie bez powodu wszystkie motocykle wyścigowe są tak dokładnie czyszczone –podkreśla Bartosz. – Jeżeli motocykl będzie czysty, jakiekolwiek wycieki, pęknięcia czy inne uszkodzenia po prostu będą widoczne.

 

– Dokładne usunięcie wszystkich zabrudzeń, śladów oleju i resztek owadów znacząco przedłuży także trwałość lakieru. Wiele zanieczyszczeń, szczególnie resztki owadów, wchodzi w reakcję z powłoką lakierniczą. Pozostawienie ich na dłuższy czas skutkuje powstawaniem matowych plam –wyjaśniaBartosz Tymoszuk.

 

Po umyciu dokładnie wysusz każdy zakamarek. Dobrym sposobem będzie przedmuchanie motocykla kompresorem lub dmuchawą do liści. Starannie wyczyść też łańcuch – są do tego specjalne środki, ale zwykła nafta też da radę. Nawoskuj lakierowane elementy, a metalowe części spryskaj WD-40, aby usunąć resztki wody i zabezpieczyć je przed korozją.

 

2. Wymień olej i filtr

 

– Stary olej, pozostawiony na zimę, nabiera kwaśnego odczynu, co może powodować korozję wewnątrz silnika. Zawiera też zanieczyszczenia, które po kilku miesiącach postoju trudno będzie usunąć – tłumaczy Paweł Boruta, mechanik motocyklowy warszawskiego serwisu Liberty Motors – Znacznie lepiej usunąć stary olej przed zimowaniem tak, aby na początku kolejnego sezonu wnętrze silnika było czyste. Podczas wymiany oleju zawsze trzeba wymienić także filtr! Wymianę warto połączyć z kompleksowym przeglądem motocykla przed zimą.

 

3. Nasmaruj ruchome części

 

Wszystkie ruchome części motocykla – napęd, linki, cięgna, klamki i dźwignie warto przesmarować, aby nie zapiekły się podczas długiego postoju – radzą mechanicy z serwisu MS Motor na Bakalarskiej w Warszawie. – W zakamarkach gromadzi się brud i pył, który pod wpływem temperatury i czasu może spowodować, że będą działały z dużym trudem lub nawet zostaną zablokowane. Na przykład cieknąca laga upside-down na wiosnę może całkowicie zalać hamulce, co spowoduje konieczność ich wymiany.

 

Wilgoć przyspiesza z kolei rdzewienie – jeśli zaniechasz nasmarowania łańcucha lub linek przed zimą, na wiosnę możesz zastać je pokryte rudym nalotem. Takie czynności warto jednak powierzyć serwisowi, który wykona to wszystko w ramach przeglądu przed zimą.

 

4. Zatankuj pod korek

 

Pozostawienie w baku resztki paliwa nie jest dobrym pomysłem – twierdzi Michał Brzozowski, redaktor naczelny portalu Motogen.pl. – Zmiany temperatury  zewnętrznej powodują skraplanie się wilgoci na ściankach zbiornika, a ta w postaci kropel wody trafia do paliwa i powoduje rdzewienie zbiornika od środka. Znacznie lepszym pomysłem jest zatankowanie motocykla pod korek – paliwo zachowa swoje właściwości i zapobiegnie tworzeniu się rdzy. Można także dodać do paliwa stabilizator tuż przed ostatnim tankowaniem. Procedura ta ma dużo mniejsze znaczenie w przypadku baków wykonanych z tworzyw sztucznych – dodaje Michał.

 

5. Zabezpiecz akumulator

 

Paweł, podróżnik motocyklowy, który prowadzi blog Motocyklowy Włóczykij, zwraca uwagę na stan baterii. – Nieużywany akumulator będzie się rozładowywał. Proces ten szczególnie szybko przebiega w niskich temperaturach oraz wtedy, gdy akumulator jest podłączony. Ja po prostu demontuję go na zimę i podłączam go do automatycznej ładowarki. Precyzyjnie dobrane parametry urządzenia będą utrzymywać baterię w idealnym stanie. Można także podłączyć ładowarkę bez wyciągania akumulatora, ale najlepsze efekty uzyskasz wyjmując go.

 

6. Zadbaj o opony

 

Pozostawienie motocykla na pół roku w jednej pozycji może spowodować deformację opon w miejscu styku z podłożem – ostrzega Adam Przystalski, właściciel serwisu oponiarskiego Malgum w Częstochowie. – Dobrym sposobem na zabezpieczenie się przed tym, jest postawienie motocykla na stojakach warsztatowych lub choćby na centralnej podstawce. Jeśli nie masz takiej możliwości, pamiętaj, by przestawiać motocykl co dwa tygodnie o kilkanaście centymetrów.

 

7. Sprawdź płyn chłodzący

 

Czy na pewno pamiętasz kiedy wymieniałeś płyn chłodzący? Wiesz co to za środek? – pyta Tomek Rabiński, menedżer teamu Rabin Racing. – Jeśli nie masz pewności czym zalany jest układ chłodzenia twojego motocykla, sprawdź aerometrem temperaturę jego zamarzania. Jeśli jest wyższa niż -30 stopni, rozważ wymianę płynu. Zamarznięcie cieczy chłodzącej może zniszczyć silnik. Nasze motocykle zawsze oddajemy w ręce zaufanych mechaników – podkreśla Tomek.

 

8. Usuń szkodniki

 

Kuba Giełzak, mechanik motocyklowy z Tarnowa, ostrzega: – W ciepłych zakamarkach motocykla mogą schronić się niewielkie zwierzęta. Jeśli to pająk, pół biedy. Gorzej gdy za cel motocykl obiorą myszy lub inne małe gryzonie – na wiosnę skutki mogą być opłakane. Starannie zabezpiecz filtr powietrza i końcówkę wydechu – to tam najczęściej chronią się mali goście. Dobre do tego celu będą jasne reklamówki lub worki. Dlaczego jasne? Żebyś ich nie przegapił na wiosnę, kiedy przyjdzie czas odpalenia maszyny.

 

9. Przykryj sprzęt

 

Dominik Bartelak, zawodnik rajdów baja i instruktor techniki jazdy w Akademii Enduro, zwraca uwagę na jeszcze jedną sprawę. – Zainwestuj w dobry pokrowiec, aby trud związany z myciem, polerowaniem i czyszczeniem nie utonął pod grubą warstwą brudu. Nie warto przykrywać motocykla zwykłymi tkaninami, bo mają one tendencję do gromadzenia wilgoci. Złym pomysłem jest także plandeka nieprzemakalna – uniemożliwia ona odparowanie wilgoci, która będzie gromadzić się w zakamarkach motocykla, a to przyspieszy korozję.

 

Nie zapomnij zabezpieczyć pokrowca na dole – nie tylko przeciw podwiewaniu (jeśli trzymasz motocykl na zewnątrz), ale także przeciw dostawaniu się kurzu pod pokrowiec – przypomina Dominik.

 

10. Chroń przed kradzieżą

 

Nieważne czy trzymasz motocykl na dworze, czy na podziemnym parkingu – dobra ochrona przed złodziejem zawsze się przyda – twierdzi Remigiusz Masiel, instruktor techniki jazdy. – Zima to czas, kiedy rzadko zaglądamy do naszych maszyn, złodzieje doskonale o tym wiedzą – podkreśla Remik. – Pozbawione akumulatorów motocykle są łakomym kąskiem – mogą w nich nie działać alarmy czy lokalizatory gps. Zainwestuj w porządną kotwę i łańcuch, który umieść tak, by nie leżał na ziemi. Dlaczego? Bo leżący na ziemi łańcuch znacznie prościej niż wiszący przeciąć nożycami do drutu lub diaksem.

 

Więcej materiałów z cyklu Akcja serwisowa "Nie czekaj do wiosny":

 

 

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści