Barton Blade vs Barton Blade PRO - Motogen.pl

Pro

Zacznijmy od różnic. Obydwa pojazdy mają ten sam trzon w postaci ramy, silnika i większości elementów „karoseryjnych”. Różnice dotyczą przede wszystkim podwozia. Wersja „pro” została wyposażona w widelec typu upside-down, centralny element resorująco tłumiący w miejsce dwóch, klasycznie umieszczonych z obydwu stron wahacza oraz tylny hamulec tarczowy. Inny tylny błotnik przy wspomnianych zmianach pełni rolę czysto kosmetyczną…

 

Nadwozie

Barton Blade jest ładny. Kilka wersji kolorystycznych, ciekawe kompozycje lakierów oraz efektowny, dość atrakcyjny design z pewnością przyciągną młodych nabywców. Elementem dominującym w sylwetce motocykla jest reflektor wykonany w technice wielozwierciadłowej, powyżej którego zamontowano miniowiewkę.

 

Na pierwszym planie Blade Pro, w tle Blade „bez Pro”…

 

 

Detal wyraźnie nawiązuje do najbardziej hardcoreowych konstrukcji KTM, Hondy czy Kawasaki. To lubimy. Silnik, chociaż stosunkowo filigranowy w odniesieniu do gabarytów zbiornika paliwa (w osłonę którego wmontowano światła postojowe LED) za sprawą dużego spojlera wydaje się większy niż w rzeczywistości. Dwuosobowa kanapa z solidnymi uchwytami, jest spójna stylistycznie i nie zakłóca linii motocykla. Liczniki są czytelne, ładne, i dostarczają kierowcy dużo informacji. Dodatkowo, na desce rozdzielczej umieszczono gniazdo usb, co ułatwi montaż nawigacji czy zasilania telefonu.

 

Detalem zakłócającym spójny wygląd pojazdu jest błotnik tylnego koła, stawiam, że będzie to najczęściej demontowany element tego sympatycznego jednośladu. Cieszymy się, że producent zachował powściągliwe rozmiary oraz kształt tłumika. Wartością dodaną jest całkiem przyjemny, jak na 125cm, basowy pomruk. Jakość wykonania nie budzi zastrzeżeń, pojazd wykonano schludnie, jakość i estetyka spawów oraz odlewów, a także spasowań elementów nie powoduje powodów do krytyki.

 

Napęd

Barton Blade i Blade Pro są napędzane tym samym silnikiem wywodzącym się z Hondy CBF125, ale zmodyfikowanym przez producenta. Jest to jednocylindrowiec o pojemności 125ccm i mocy 11KM z wałkiem rozrządu w głowicy. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą skrzyni biegów o pięciu przełożeniach (pojazd wyposażono we wskaźnik biegów), oraz finalnie łańcuchem.

 

Praca jednostki napędowej jest przyjemna dla ucha, bez znaczących wibracji, jedynie w fazie nagrzewania, szczególnie w wersji bez „pro” mieliśmy problem z gasnącym silnikiem. Po rozgrzaniu wszystko wracało do normy. Mamy nadzieję, że regulacja gaźnika rozwiąże sprawę.

 

Podwozie

Podstawowy Blade posiada klasyczny widelec teleskopowy w przednim zawieszeniu, oraz wahacz wleczony podparty na dwóch elementach resorująco-tłumiacych.

 

Różnice w zawieszeniu są zauważalne już na pierwszy rzut oka…

 

Barton Blade w wersji Pro, ma zdecydowanie nowocześniejsze zawieszenie: widelec upside-down oraz centralny amortyzator z tyłu. W przypadku układu hamulcowego sytuacja wygląda następująco: w obydwu motocyklach zastosowano identyczną tarczę hamulcową typu wave, współpracującą z dwutłoczkowym zaciskiem. Różnice dotyczą tylnego hamulca. Blade ma bęben, Blade Pro tarczę. Działanie układu oraz zawieszenia opiszemy w akapicie „jazda”.

 

 

 

 

 

 

Jazda

Uruchamiamy silnik. W modelu podstawowym jednostka napędowa kilkukrotnie gaśnie do czasu nagrzania. Pozycja jest wyprostowana, a miejsca wystarczająco dużo doa osób o wzroście 190cm. Motocykl sprawia wrażenie smukłego, wyjątkiem są szeroko rozstawione lusterka (nie utrudniają znacząco jazdy w korku) zapewniające dobrą widoczność. Deska rozdzielcza czytelna, dominuje w niej obrotomierz. Silnik pracuje z przyjemnym pomrukiem. Rozpoczynamy jazdę. Biegi wchodzą płynnie i dość precyzyjnie. Barton całkiem żwawo przyspiesza bez względu na wersję.

 

Kokpit i miejsce pracy kierowcy są ok…

 

Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się od mniej więcej 9500obr. ale wyraźnie czuć spadek mocy od 9000 obr./min. W niższym zakresie prędkości obrotowych mocy, jak na pojazd o pojemności 125ccm jest pod dostatkiem. To także jeden z najszybszych, popularnych modeli o pojemności 125ccm. Bez większych problemów osiąga prędkośc 105km/h a w sprzyjających warunkach przekroczy 120km/h.

 

Prowadzenie w obydwu modelach jest bardzo dobre-jeśli mamy na myśli zwrotność czy chęć do zmiany kierunku. Mają mały promień zawracania, przecisną się w korkach i zaparkują w każdych warunkach. Problem zaczyna się, kiedy próbujemy jeździć sportowo. Barton Blade jest zestrojony komfortowo, ale w porównaniu do wersji Pro – jego zawieszenie jest wiotkie i buja w szybkich winklach. Przesiadka na Pro, to znaczący wzrost stabilności i czucia zachowania szczególnie przedniego koła-dopłata do tej wersji to najlepiej zainwestowana kasa w dziejach motocyklizmu.

 

Rzecz bardzo podobnie ma się w przypadku układu hamulcowego. O ile przód jest skuteczny, ale jego dozowalność nie jest wzorowa o tyle „w tyle” zastąpienie archaicznego i słabego bębna skuteczną tarczą to doskonały ruch. Wersja Pro ma tutaj znaczną przewagę.

 

Pod pozostałymi względami, Blade i Blade Pro są zbliżone. Mają podobną dzielność cargo – metalowy zbiornik ułatwia montaż tankbaga, a uchwyty pasażera i sety podnóżków stanowią dobry puntk mocowania pająka. Pasażer ma dość wygonie.

 

Pasażer nie ma powodów do narzekania…

 

 

Barton Blade to udany kompan codziennych dojazdów do pracy, weekendowych wycieczek po okolicy czy nauki jazdy. Od strony eksploatacyjnej wypada przyzwoicie, a parametry ma zbliżone do konkurencji: prędkość maksymalną w granicach 100km/h (licznikowo) oraz zużycie paliwa 3,5-4,5l/100km. Przy zbiorniku o pojemności 18l możemy spodziewać się zasięgu od 450km do kosmicznych, jak na jednoślad 515km.

 

Naszym zdaniem

Barton Blade jest nieźle wykonany, ma przyzwoite parametry eksploatacyjne, jest wygodny, ładny, efektownie wygląda, a w wersji Pro dodatkowo zapewnia niezłe prowadzenie i hamowanie. Wersja podstawowa kosztuje 7299zł, a Pro jest droższa równo o 500zł. Polecamy szczególnie tą drugą.

 

 

Dane techniczne

 

Typ silnika: 125 cm³, Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4-suwowy, OHC
Śred. x skok tłoka: B.D.
Stopień sprężania: B.D.
Zasilanie paliwem: gaźnik
Moc maks.: 11 KM przy 7500 obr./min
Maks. moment obr.: B.D.
Rama: Stalowa
Zawieszenie przód: Widelec USD, brak regulacji
Zawieszenie tył: Centralny amortyzatory tylny
Hamulec przedni: Tarcza typu wave z dwutłoczkowym zaciskiem
Hamulec tylny: Tarcza typu wave z jednotłoczkowym zaciskiem
Rozstaw osi: 1350 mm
Wysokość siodła: 760 mm
Masa własna: 148 kg
Pojemność zbiornika paliwa:    18 litrów

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany