Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Felietony BMW S1000RR - droga do ery absolutnej dominacji Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Felietony

BMW S1000RR - droga do ery absolutnej dominacji

Prezentacja nowego bawarskiego Superbike - BMW S1000RR - wywołała panikę wśród japońskich producentów, którzy rządzili i dzielili do tej pory w tym segmencie. Życie pokazało, że ich obawy nie były płonne. BMW S1000RR, król Mountain Course, najszybszy motocykl startujący kiedykolwiek na Wyspie Man.

Zaraz po północno irlandzkiej rundzie NW200, nadszedł czas na TT na Wyspie Man. Początkowo w stawce było już szesnaście motocykli z berlińskiej fabryki, ale jedna z paddockowych historii udowodniła, że jak trwoga to do BMW. Mianowicie Michael Dunlop znany z tego, że uwielbia wygrywać, a najlepiej lubi to robić na motocyklach niezależnie od ich marki, po fantastycznym dla niego oraz BMW 2014 roku zdecydował się przesiąść na nową Yamahę R1, która swoją premierę miała w listopadzie 2014. Dla wielu ekspertów, był to krok raczej niezrozumiały, wciąż zadawali oni pytania czy sześć miesięcy przygotowań wystarczy, aby Yamaha sięgnęła po zwycięstwo w TT. Oczywiście z Michaelem Dunlopem na pokładzie było to wielce prawdopodobne. Stało się jednak tak, jak przewidywał cały establishment wyścigów ulicznych. Michael Dunlop w pierwszym tygodniu treningów nie był zadowolony z potencjału nowej R1 i zerwał umowę z zespołem Milwaukee Yamaha. Chwycił za telefon do starych przyjaciół z Hawk Racing, z którymi zdobył potrójną koronę w 2014 roku i poprosił ich o wyciągnięcie zwycięskiej Beemki z garażu i dostarczenie mu jej na Wyspę Man.

 

 

Do stawki dołączyła odkurzona RR-ka Michaela Dunlopa, jednocześnie do wyścigu Superbike TT ustawiło się już siedemnaście motocykli BMW. Mimo tego, że tym razem S1000RR znalazła się poza podium tego wyścigu, to był jednak przełomowy występ dla tej marki jeśli chodzi o frekwencję. Do pierwszej dziesiątki wjechało aż pięć maszyn BMW, mimo że Michael Dunlop z przyczyn technicznych wycofał się z tego wyścigu.  Superstock TT to już podium dla RRki, Michael Dunlop po walce z Hutchym musiał jednak oddać palmę pierwszeństwa powracającemu do mistrzowskiej formy zawodnikowi Kawasaki.  Trzeci stopień podium należał do Lee Jonhstona na BMW S1000RR. Piąte Peter Hickman, szóste David Johnson i siódme Guy Martin to miejsca, które również trafiły do statystyk BMW, a model S1000RR kolejny raz potwierdził, że w stockowej specyfikacji daje wiele możliwości na ściganie. To był wyścig, w którym mury obronne Hondy mocno ucierpiały, takie legendy jak John McGuinness oraz Bruce Anstey zostali wypchnięci na ósmą i dziewiątą pozycję. Senior TT to już triumf rozjuszonego Johna McGuinnessa i podium dla Hutchiego, który dla Bawarczyków stał się celem transferowym numer jeden w nadchodzącym sezonie.

 

Ulster Grand Prix 2015 to już wielki stempel dominacji BMW S 1000RR odciśnięty na kartach ulicznego ścigania. W wyścigu Superstock pierwsze sześć miejsc padło łupem BMW, w klasie Superbike zawodnicy ze śmigiełkiem na piersi również uzupełniali podium. W pierwszym wyścigu Lee Johnston był trzeci, w drugim zaś wyścigu Peter Hickman był pierwszy, a Michael Dunlop drugi.

 

Tyco BMW nie traciło czasu i już w październiku podpisało umowę na starty w towarzystwie Iana Hutchinsona. Dodatkowym smaczkiem na koniec sezonu było potrójne podium dla BMW w 49 edycji Macau GP. Peter Hickman zwyciężył, Martin Jessopp był drugi, a podium zamykał weteran, Michael Rutter.

 

O samym sezonie 2016 można by napisać książkę, w której głównym bohaterem na pewno byłaby BMW S1000RR. Fantastyczny sezon nie tylko dla BMW, ale również dla kibiców, kapryśna pogoda wyjechała chyba w międzyplanetarną podróż i trudno ją było zauważyć nad ulicznymi torami. Tym samym stworzyły się możliwości do niesamowitego ulicznego ścigania. Połączone słowa „BMW i rekord” były odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki w ciągu całego sezonu. Dodatkowo do opowieści dorzucano jeszcze takie nazwiska jak Ian Hutchinson i Michael Dunlop, który przeprosił się ze swoim S1000RR na sezon 2016. Dla BMW to rok, w którym długoterminowa lokata na zwycięstwa w drogowym ściganiu miała właśnie zostać wypłacona. Stopa zwrotu była tak wysoka, że aby ją opisać w krótkiej analizie, trzeba by było się posłużyć skomplikowaną matematyką.

 

Na początek North West 200, klasa Superstock - pierwsze miejsce dla Hutchiego drugie dla Alastaira Seeley i siedem Beemek w pierwszej dziesiątce. NW200 klasa Superbike całe podium dla S1000RR, pierwszy Michael Dunlop, drugi Hutchy, trzeci Michael Rutter.

 

 

Zaczynając opowieść o tym, co się działo na TT 2016, trzeba rozpocząć od słowa naj, bo była to najlepsza edycja TT od wielu lat. Dwadzieścia cztery motocykle BMW w stawce i epicka wojna Hutchiego z Michaelem Dunlopem oraz BMW S1000RR, jako najbardziej niezawodna broń w ich rękach. Najlepsze warunki panujące na Mountain Course były idealnym polem bitwy, które miało przejść do historii czystego ulicznego ścigania. Ostatecznie Michael Dunlop zgarnął największe laury zwyciężając w klasie Superbike TT i Senior TT, podczas których bił rekordy średniej prędkości. Jest pierwszym w historii zawodnikiem, który pokonał 60,7 kilometrów na Mountain Course poniżej 17 minut, a dokładnie 16:53:929, ze średnią prędkością 215 km/h.

 

 

Ten wyczyn wprowadził BMW S1000RR na tron króla Mountain Course, jako najszybszy motocykl startujący kiedykolwiek na Wyspie Man. Do tego czasu japońscy prezesi zdążyli sobie wykupić abonament „Superbike Premium” w najlepszych klinikach w Japonii, więc nie musieliśmy się już martwić o ich stan zdrowia, ale wyobraźcie sobie, co działo się z sercami bawarskich prezesów. Oliwy do ognia dolał Hutchy, który zdominował wyścig Superstock TT, w którym pobił rekord średniej prędkości 214 km/h. BMW S1000RR kolejny raz zdobyło potrójną koronę Mountain Course na Wyspie Man.

 

 

Więcej o motocyklach BMW

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści