-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Testy Testy motocykli - recenzje, opinie, zdjęcia i komentarze BMW C 400 GT - skuter do turystyki klasy średniej Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Laboratorium

BMW C 400 GT - skuter do turystyki klasy średniej test, opinie i oceny

Do redakcyjnego laboratorium trafił C400 GT – skuter marki BMW pozycjonowany w klasie średniej, czyli okolicach 400 ccm. Przydomek GT sugeruje zwiększoną dzielność turystyczną. Czy praktyka to potwierdzi?

Od kilku lat marka BMW coraz lepiej radzi sobie w sprzedaży skuterów. W tym roku do salonów trafił odświeżony model 400, w wersji GT. Korekty stylistyczne i aktualizacje rozwiązań technicznych pozwalają pod względem praktycznym znów uciec konkurencji o krok, mimo, że na rynku znajdziemy w tym segmencie pojazdy zarówno mocniejsze jak i z większą ilością ciekawych rozwiązań. Mimo to, zdecydowalibyśmy się właśnie na C400GT. Dlaczego? Już odpowiadamy…

 

 

Technika

 

BMW C400 GT jest napędzany jednocylindrowym silnikiem o mocy 34 KM przy 7500 obr./min oraz maksymalnym momencie 35 Nm przy 6000 obr./min. Nie są to wartości powalające, ale zestrojenie jednostki napędowej oraz układu przeniesienia napędu (bezstopniowa przekładnia CVT) powoduje, że pojazd bardzo dynamicznie przyspiesza do 40-60 km/h, żwawo do 80 km/h i nieźle do 100 km/h. Powyżej tych wartości osiągi zbliżone są do średniej wielkości samochodu osobowego z przeciętnym silnikiem.

 

Do wyhamowania służy układ z komponentami pochodzącymi od budżetowej marki Brembo – czyli Bybre. Wszystkie tarcze posiadają średnicę 265 mm, a dwie przednie współpracują z zaciskami montowanymi radialnie. Całość działa bardzo skutecznie. Na pochwałę zasługuje układ ABS. Wkracza do akcji późno i niezwykle dyskretnie. W opisie techniki warto wspomnieć o kilku elektronicznych „ułatwiaczach życia” takich, jak bezdotykowy system kluczyka (wystarczy mieć go w kieszeni aby uruchomić pojazd czy otworzyć wlew paliwa,  kontroli trakcji, rozbudowanym  komputerze pokładowym z wyświetlaczem TFT, czy światłach wykonanych w technologii LED z trybem dziennym. Ciekawostką jest fakt, że po zgaszeniu silnika i wyłączeniu włącznika głównego (elektronicznej stacyjki), świecą przez kilka sekund ułatwiając zabranie bagażu w nocy. Pojazd wyposażono w centralną podstawkę.

 

 

Turysta

 

Dzielność turystyczną C400GT można rozumieć w różny sposób. Pierwszym jest większy komfort w codziennych dojazdach do pracy. Załóżmy, że mieszkacie w Warszawie na Tarchominie a do pracy dojeżdżacie do Piaseczna. Kilkadziesiąt kilometrów dziennie z czego część na obwodnicy część w korkach powoduje, że musicie posiadać pojazd wygodny. Rocznie generuje to całkiem spory przebieg. Oznacza to, że pojazd musi posiadać miękką kanapę, być wąski, lusterka nie powinny kolidować z tymi w autach, być zwrotnym, utrzymywać sensowną prędkość autostradową a przy tym sprawdzać się nawet w deszcz czy pierwsze przymrozki.

 BMW wyposażone zostało w obszerną obudowę czołową, dzięki czemu poza głową reszta ciała jest dobrze chroniona. Na nogi znajdziemy mnóstwo miejsca, pojazd jest zwrotny i utrzyma tempo 130 km/h. Ponadto nasza wersja była wyposażona w podgrzewaną kanapę i manetki a siodełko jest grube i wygodne. Do pracy nie zawsze chcemy wnosić kask, dlatego producent przewidział rozkładany schowek pod siedzeniem oraz kufer centralny. Obydwa zmieszczą na postoju kaski integralne. Ponadto w ścianie czołowej znajdziemy dwa elektormagnetycznie zamykane schowki na drobiazgi.

 

Drugim typem turystyki, do której będzie nadawał się C400 GT okazują się weekendowe wyjazdy. W dwie osoby skuter rozpędzi się i utrzyma prędkość 130 km/h. Pod siedzenie schowamy namiot i śpiwór a do kufra centralnego ubrania i prowiant. Ponadto zużycie paliwa nieco ponad 4 litry przy zbiorniku 12,8 l gwarantuje zasięg zbliżający się do 300 km. A jeśli podróżujemy solo, do wykorzystania pozostaje przestrzeń pasażera a solidne uchwyty umożliwiają montaż wodoodpornego wałka albo dużej torby. Atutem jest fakt, że schowek centralny jest podświetlany.

 

Jazda C400 GT jest bardzo przyjemna. Sprytny w korkach, żwawy i wyjątkowo zwrotny szybko chwyta za serce. Jest też bardzo wygodny. Stabilność w złożeniu, na równej nawierzchni bez względu na obciążenie zawsze była wzorowa. Niestety, najprawdopodobniej za sprawą stosunkowo niewielkiego rozmiaru kół (15 cali z przodu i 14 z tyłu) skuter jest dość wrażliwy na nierówności i wyrwy w jezdni.

 

W jednym C400GT jest bezkonkurencyjny: podczas ekstremalnego skrętu kierownica nie opiera się o uda kierowcy. Dodatkowo w przeciwieństwie do wielu pojazdów konkurencji za sprawą kształtu przedniej ściany możemy bez problemu wyprostować nogi w czasie jazdy. Ergonomia i umieszczenie przycisków porównywalnie fenomenalne. Czy zatem istnieje jakiś słaby punkt pojazdu? Moim zdaniem jest to za niska szyba. Brakuje także haka, na którym powiesimy plecak w przekroku. Widziałbym także gniazdo usb do ładowania telefonu. Poza tym ciężko testowanemu pojazdowi cokolwiek zarzucić.

 

 

Czy warto?

 

Testowany pojazd kosztuje ok 38 tysięcy złotych w wersji jaką otrzymaliśmy do testu. Podstawowa (pozbawiona między innymi podgrzewanych fotela i manetek) to koszt ok 4 tysięcy mniej. Czy to dużo? W stosunku do tajwańskiej czy chińskiej konkurencji a także niektórych pojazdów z Japonii  kwota wydaje się spora. Z drugiej strony pojazdy wyprodukowane przez BMW zawsze są do bólu praktyczne, solidne i doskonałe pod względem ergonomii. Podobno także bezawaryjne. No i ich utrata wartości jest praktycznie jedną z najmniejszych wśród motocykli. Naszym zdaniem, biorąc pod uwagę całokształt jeśli tylko dysponujecie odpowiednią kwotą, to sensowny zakup…

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści