125-tki w dół, duże pojemności w górę - rejestracje motocykli w kwietniu - Motogen.pl

Czwarty kolejny miesiąc zamknął się dla całej grupy na poziomie niższym od ubiegłorocznego. Niższy  kwietniowy wynik obserwowaliśmy ostatnio w 2006 roku. Podobnie jak przed miesiącem do ogólnego spadku przyczyniły się zarówno motorowery, jak i motocykle. Motocykli zarejestrowano 3 411 (-4,3% r/r) a motorowerów 2 865 (-20,7%). Dla motorowerów był to najsłabszy kwiecień od 2005 roku. W grupie motocykli mimo, że wynik był słabszy niż rekordowy rezultat sprzed roku, to ciągle jest on prawie 2 razy wyższy niż średnia sprzedaż kwietniowa z lat 2005-2014.

W tym roku motocykle przejęły pozycję lidera sprzedaży wśród jednośladów. Zaczynając od stycznia 2005 roku, czyli odkąd PZPM monitoruje rynek, aż do grudnia 2015 w każdym miesiącu, to motorowerów rejestrowało się więcej niż motocykli. Od początku br. klienci częściej wybierają motocykle.

Rynek używanych jednośladów był w kwietniu br. stabilny. Zarejestrowano 9 511 szt. co oznacza minimalny spadek w porównaniu z kwietniem roku ubiegłego (-1,2%). Motorowerów zarejestrowano 1 191 (-13,1% r/r), a motocykli 8 320 (+0,7% r/r; 60 sztuk).

MOTOCYKLE
Nie udało się w kwietniu br. przebić ubiegłorocznego rekordu rejestracji. 3 411 zarejestrowanych nowych motocykli, to o 153 (-4,3%) mniej niż przed rokiem. Jest to ich drugi najlepszy miesięczny rezultat odkąd PZPM monitoruje rynek, od 2005 roku. W ostatnim miesiącu przybyło więcej motocykli o 63,9% (+1330szt.) niż w marcu br. Jeżeli sezonowy trend sprzedaży w 2016 roku będzie typowy dla naszego kraju, to tegoroczny pik sprzedaży będzie już za nami.

Od początku roku zarejestrowano 7 144 nowe motocykle. Jest to mniej o 6,7% niż w analogicznym czasie przed rokiem. Skumulowaną, najlepszą sprzedaż w okresie od stycznia do kwietnia miał ROMET MOTORS. Zarejestrował 1 284 sztuki (-32,6% r/r) i chociaż utrzymał pierwsze miejsce sprzed roku to jego udział w rynku stopniał o 6,9pp do 18%. Na drugim miejscu podobnie jak przed rokiem znajduje się JUNAK (1 005 szt.). Spadek jego sprzedaży wyniósł 28,6%, a jego udział skurczył się o 4,3pp.. Jego dystans do lidera jednak zmniejszył się do 279 szt. wobec 498 w analogicznym czasie przed rokiem. Trzecia na podium Yamaha (665 sztuk) zanotowała małą stratę (-3,9%) i wyprzedziła trzecią jeszcze po pierwszym kwartale br. Hondę. W pierwszej 10 marek największym wzrostem rejestracji może pochwalić się szósty w klasyfikacji ZIPP. Liczba rejestracji tej marki wzrosła prawie 2,5 krotnie.

Pojemności silnika
Po czterech miesiącach 2016 roku, 125-tki oddały trochę pola motocyklom o większych pojemnościach. Zajęły 64,6% rynku, czyli o 6pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 4 613, czyli mniej o 15% r/r. a prym w tej klasie wiodą ROMET MOTORS, JUNAK oraz ZIPP. Przed rokiem trzecie KYMCO zostało zepchnięte na 6 pozycję. Następne pod względem popularności od początku roku były maszyny o pojemności silnika pow. 750cc. Zajęły 1/5 rynku (20,4%) i przybyło ich 1 460 szt., czyli 16% (200 sztuk) więcej niż rok temu. Ich udział wzrósł o 4pp. Kolejność marek w tym segmencie: BMW (35% udz. w segmencie) z dużą przewagą nad HARLEY-DAVIDSON (18% udz.) i YAMAHA (11% udz.). Wszystkie te marki osiągnęły tu dwucyfrowy wzrost. Kolejne klasy podobnie, jak i największe maszyny, rozwinęły się. Motocykle z silnikami od 500 do 750cc, które zajęły 6,7% rynku, osiągnęły 478 nowych rejestracji i wzrost o 7,2%. Dominującą pozycję i 32% udziału ma tu YAMAHA. Następne maszyny od 250cc do 500cc z udziałem 5,1% w całym rynku, były najbardziej dynamiczne i przekroczyły 16% tempo zmiany. Przybyło ich 363szt. Wśród nich wyróżnia się KTM z 36% udziałem.

Segmenty funkcjonalne
W sprzedaży nowych motocykli ciągle dominują pojazdy typu STREET. W ciągu czterech miesięcy stanowiły 43,4% rynku. Było to 5,2pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 3 098 (-16,7% r/r). Na pierwszym miejscu znajduje się ROMET MOTORS, który wyprzedza pierwszego przed rokiem JUNAKA. Obie marki zanotowały duże spadki w tym segmencie, odpowiednio -29% i -43%. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem drugim, który odnotował spadek rejestracji (-13,3% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 1 490 z czego największa część przypada na HONDĘ (250 szt.), która wydała 12 sztuk więcej niż drugi w segmencie KYMCO. Trzecia YAMAHA straciła do lidera 39szt. rejestrując 211. Z tej trójki tylko Honda odnotowała wzrost sprzedaży w tym segmencie. Spadek rejestracji odnotowano jeszcze w kategorii CHOPPER & CRUISER.

Pozostałe segmenty wypracowały wzrosty ilości, jak i udziałów w rynku w porównaniu z pierwszym kwartałem ub.r.

Rejestracje motocykli używanych.
Od stycznia do kwietnia br. zarejestrowano 19 651 używanych motocykli. Spadek w tej grupie wyniósł 8%. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (5 117 szt.; -10,3% r/r), YAMAHA (4 317    ; -7% r/r) oraz SUZUKI (2 981; -15,8% r/r).

MOTOROWERY
Rejestracje nowych motorowerów w ostatnim miesiącu spadły o 20,7% do poziomu 2 865. Słabszy kwiecień dla sprzedaży motorowerów, miał miejsce ostatnio w 2005r. (2 162 szt.). Od stycznia do kwietnia br. zarejestrowano 5 809 szt. tych pojazdów (-32,8%).

W rankingu marek na czele ROMET MOTORS (1 661 szt.), którego sprzedaż spadła prawie o połowę. Następny jest JUNAK (1 144, -15,1% r/r), a trzeci ZIPP (1 115, -2,7%). W pierwszej dziesiątce pojawiły się marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (JONWAY, BARTON i TORQ).

W okresie styczeń–kwiecień br. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 2 756 (-23,5% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (433, -16,6% r/r), PIAGGIO (319, -10,9% r/r) oraz YAMAHA (247, -25,8% r/r).